איתן שמיר מתמודד על רכישת התחנה המרכזית החדשה בת"א

שמיר מתמודד על הרכישה במסגרת הליך כינוס נכסים אליו נקלעה חברת התמח"ת

התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי
התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי

בעלי בנק כרמל לשעבר איתן שמיר וכיום מבעלי תל אופן ותחנת הרדיו 91 fm הגיש הצעה לרכישת התחנה המרכזית החדשה (תמח"ת). זאת במסגרת הליך כינוס נכסים אליו נקלעה חברת התמח"ת, שמנהלים הנאמנים רוה"ח עליזה שרון וחיים קמיל יחד עם עו"ד יוסי בנקל.

המכרז למכירת התמח"ת הוארך לאחרונה על ידי שופט בית המשפט המחוזי מרכז בנימין ארנון עד לסוף חודש מרץ הנוכחי. שמיר, יתמודד על רכישת המתח"ת מול חברת מפעלי תחנות שבשליטת אשי העסקים קובי מימון שהגישה הצעה מחודשת לרכישת התמח"ת. בחודש ספטמבר 2013 דחה בית המשפט את בקשתם של הנאמנים שרון וקמיל לאשר את מכירת התמח"ת לחברת מפעלית תחנות (ניפ) תמורת סך של למעלה מ-200 מיליון שקל. זאת בין היתר בשל התנגדותו של עו"ד בנקל שמונה לפקח על מכירת התמח"ת שטען כי ניפ היא חברת בת של נצבא, שהייתה בעלת השליטה בתמח"ת והביאה לכניסתה להקפאת הליכים ורוב הסכום היה מיועד למחיקת חוב בסכום דומה. בית המשפט לא אישר את המכירה והאריך את המועד להגשת ההצעות לרכישת התמח"ת.

התחנה המרכזית החדשה היא מסוף אוטובוסים גדול המשולב במרכז קניות ממוקם בשכונת נווה שאנן שבדרום תל אביב. בתחנה פועלות חברות התחבורה הציבורית: אגד, דן, מטרופולין, סופרבוס, קווים, אגד תעבורה, נתיב אקספרס ואפיקים. מדי יום עוברים בה 80 אלף בני אדם. התחנה כוללת שטח בנוי של 230 אלף מ"ר במספר מפלסים. עד היום חלקים רבים מהמבנה נותרו ללא שימוש לצד שטחים בעלי זכויות בנייה לא ממומשות.

בשנת 2013 אישרה עיריית תל אביב את תוכנית המתאר "תל אביב 5000", לפיה בעתיד תשנה התחנה המרכזית את יעודה למבנה ציבור, עסקים ומגורים ותפסיק למעשה לשמש כתחנת אוטובוסים. לפי תוכנית זו, פעילות התחבורה הציבורית תועבר לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב (מסוף 2000) וסמוך למחלף חולון‏.

יש לציין כי מספר סוגיות בעלות השלכות כלכליות לגבי הנכס הנרכש, עוד אינן ברורות. כך למשל שיעור דמי השכירות שישלמו אגד ודן לזוכה במכרז, טרם הובהר, ובית המשפט הציע למנות את שמאי המקרקעין עדי צביקל כשמאי מכריע לקביעת שיעור דמי השכירות.

בנוסף, גם אי הוודאות בדבר מועד צפוי לפינוי התחנה ושיעור אחוזי הבנייה שיאושרו בסופו של יום, משפיעה גם היא על ההצעות. המציעים אף נתבקשו על ידי בית המשפט להביא בחשבון את סוגיית רישום החנויות שרכשו בשנות ב-90 בעלים פרטיים ושעד היום טרם נרשמה הבעלות עליהן.

בסביבתו של שמיר ציינו כי על פי תכניותיו, ובהתאם לתוכנית המתאר תל אביב 5000 השטחים בהם טרם מומשו זכויות הבניה יופנו לטובת דירות מגורים המיועדים לדיור בר השגה ולמבני ציבור ותרבות כמו תיאטרון.