סלינגר: "חשיבות מוצר פנסיוני אינה פחותה מרכישת דירה"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון אמרה בכנס השנתי של לשכת סוכני הביטוח כי "אנו פועלים למזעור ניגודי העניינים ולהבטחת שירות מיטבי ללקוח" ■ חשפה כי לקראת סוף השנה האוצר יעלה לאוויר מחשבון דמי הניהול לחיסכון הפנסיוני

דורית סלינגר / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר / צילום: איל יצהר

"אנו פועלים להתרת הקשר המשולש מעביד-סוכן-עובד. בהקשר זה נרצה שסוכנות ביטוח המספקת שירותי שיווק פנסיוני לעובדים לא תוכל לספק שירותי תפעול למעסיקים". כך אמרה הערב (ב') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, בכנס השנתי של לשכת סוכני ביטוח שבאילת. אנו מאמינים שביצוע הפרדה בין שירותי תפעול, הניתנים למעסיק, לבין שירותי שיווק פנסיוני הניתנים לעובדים, תצמצם את ניגוד העניינים של סוכן הביטוח ותעודד תחרות בתחום השיווק הפנסיוני", לדבריה.

סלינגר ציינה עוד כי "אנו פועלים גם לקידום זכותו של הצרכן לבחור את הסוכן שיטפל בענייניו. כפי שהחוק מאפשר לעובד לבחור מוצר פנסיוני, המהלך הטבעי והמשלים לכך הוא הקניית זכות לעובד לבחור את הסוכן שייתן לו שירות".

לדברי סלינגר, "מוצרים פנסיונים הינם מוצרים מורכבים עם השלכה מכרעת על עתידו של הפרט, חשיבות רכישת מוצר פנסיוני אינה פחותה מהחלטה על רכישת דירה. לפיכך, קיימת חשיבות רבה להתאמה נכונה של מוצרים אלו למאפייני ולצרכי הלקוח". אי לכך, הדגישה סלינגר, הסוכן הוא שמגשר על פער הידע ועל פער המידע של הלקוחות, בהנגשת המידע ללקוח ובהתאמת המוצר לצרכיו, ולכן "מערכת היחסים הרגישה שנרקמת ביניכם (סוכני הביטוח, ר"ש) לבין הלקוח מחייבת נאמנות מוחלטת, והעדפת טובתו של הלקוח בלבד על פני כל עניין אחר".

לאור אלה, אומרת הממונה כי "אנו פועלים למזעור ניגודי העניינים ולהבטחת שירות מיטבי ללקוח על מנת להמציא לו את המוצר המתאים לו ביותר בעלויות סבירות". סלינגר גילתה בדבריה כי לקראת סוף השנה הנוכחית האוצר יעלה לאוויר מחשבון דמי הניהול - פלטפורמה השוואתית בעולם החיסכון הפנסיוני.

במושב הפתיחה של הכנס השתתף גם עופר אליהו, יו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים, שאמר כי "אין זה סוד שענף הביטוח והחיסכון הפנסיוני יודע ימים סוערים. אנו מתמודדים בתקופה האחרונה עם אתגרים רבים, כולל דבר חדש שלא הכרנו אשר נקרא: ניירות עמדה".

אליהו, המכהן גם כמנכ"ל מגדל ביטוח, התייחס בהרחבה לסלע המחלוקת (החריפה) בין חברות הביטוח לבין הממונה סלינגר, אגב נייר עמדה שפרסמה לאחרונה ובו קבעה כי אין לקשור את גובה העמלות לסוכנים בדמי הניהול שמשלם הלקוח.

"כל רפורמה, כל תהליך, חייב להתבצע תוך דיון מעמיק ורציני בין גורמי הענף. בלתי אפשרי להתנתק מהמחשבה שהענף בדרך הזאת יהפוך לענף שמנוהל ולא ענף שמנהל. לענף שבו התחרות בשוק החופשי תיפגע", אמר אליהו בכנס באילת.

הוא הוסיף כי "נקודה זו מובילה אותי לדוגמא מוחשית, כמו הקביעה בנוגע לפוליסה אחידה בביטוחי הבריאות. פוליסה אחידה, ללא הבדל בהיקפי הכיסויים ובתנאים, פוגעת בתחרות... ליתרונות התחרותיים בפוליסות יש תוצאה אחת - לתת למבוטחים את המוצר הטוב ביותר, בתנאים האטרקטיביים ביותר".

עוד הוסיף אליהו כי "רק בנקודת שיווי משקל נכונה - ניתן יהיה לקדם את הענף ולתת את המוצרים והשירותים המיטביים למבוטחים".

בתוך כך, נשיא לשכת סוכני ביטוח, אריה אברמוביץ, אמר לקהל הסוכנים כי "בעתיד הקרוב יידרש מאתנו הרבה יותר שקיפות בעבודה, כבר היום דורשים זאת מאתנו. להיות גלוי לא אומר לוותר על אף אחת מהזכויות שלנו, להיפך. השקיפות היא התשובה הטובה ביותר לכל מי שרוצה להשמיץ אותנו, ולכל מי שמאמין לפרסומות האלף לילה ולילה שטוענות כי אפשר להסתדר בלי סוכן ביטוח. אבל השקיפות צריכה להיות בכל הענף, לא רק אצלנו".