בשל ניגוד אינטרסים: תקציב באג עוזב את ענבר-מרחב G

ענבר-מרחב G מטפל בתקציב רשת סטימצקי המחזיקה בתחומי פעילות שמשיקים לבאג ■ עפ"י הערכות, תקציב רשת באג - שהיקפו ב-2014 עמד על כ-18.6 מיליון שקל במחירי מחירון - יעבור לבורודה-קפלן

באג / צילום: תמר מצפי
באג / צילום: תמר מצפי

לפני מספר חודשים נהנה משרד הפרסום ענבר-מרחב G מהעובדה שאחד מבעלי המניות בו, משפחת גרינברג, רכש את רשת סטימצקי. עתה מתברר כי לקבלת תקציב רשת סטימצקי בעקבות הרכישה יש תג מחיר: ל"גלובס" נודע כי תקציב הפרסום של רשת באג, שלה פעילויות משיקות לפעילות סטימצקי, עוזב את המשרד. בשלב זה מסתמן כי התקציב יועבר למשרד בורודה-קפלן.

לפי נתוני יפעת בקרת פרסום לשנת 2014, נראה כי עסקת החליפין של המשרד אינה מאוד משתלמת: היקף הפרסום של סטימצקי ב-2014 עמד על כ-10 מיליון שקל במחירי מחירון, בעוד שתקציב באג עמד על כ-18.6 מיליון שקל.

עם זאת, יש לזכור כי 2014 איננה שנה המאפיינת את פעילותה של סטימצקי, בין היתר בגלל מצבה הכלכלי ועסקת המכירה, וייתכן שכבר ב-2015 יגדל התקציב משמעותית.

תקציב הפרסום של באג מתנהל בענבר-מרחב מאז 2010. קודם לכן ניהל את התקציב משרד הפרסום אדלר-חומסקי. ענבר-מרחב זכה בתקציב כחלק ממכרז שבו התמודדו משרדים אחרים בהם ברוקנר-יעל-לוי ושמעוני-פינקלשטיין.

תקציב סטימצקי הועבר לענבר-מרחב באמצע 2014 - זמן קצר לאחר שמשפחת גרינברג רכשה מקרן מרקסטון את הבעלות על הרשת. משפחת גרינברג, באמצעות G גרופ, רכשה שנה וחצי קודם לכן 25% מהמניות בענבר-מרחב.

קבוצת סטימצקי נחשבה בשנים האחרונות למפרסמת בסדר גודל בינוני. במשך שנים ארוכות התנהל הפרסום של הרשת באופן עצמאי, ללא התקשרות עם משרד פרסום. ב-2013 עמד היקף התקציב על 4.3 מיליון דולר במחירי מחירון. רק באמצע שנות ה-2000 החלה התקשרות מסודרת עם משרדי פרסום, ולאורך השנים התקציב טופל בפוגל, ולאחר מכן בשלמור-אבנון-עמיחי.

לאחר הזעזוע שעבר שלמור-אבנון-עמיחי, יצא התקציב למכרז שבו זכה אדלר-חומסקי. אולם המשרד לא נהנה מפירות המכרז זמן רב, ולאחר שעסקת הרכישה יצאה לפועל הוא נאלץ להיפרד מהתקציב לטובת ענבר-מרחב.

חן ענבר, מבעלי ענבר-מרחב G, אישר את הידיעה ואמר: "שותפינו הם בעלי רשת סטימצקי, ואנו מנהלים את תקציב הפרסום של סיטמצקי. בעלי באג הם מבעלי צומת ספרים. מן הסתם ישנם ניגודי אינטרסים. מאז קבלת תקציב סטימצקי רק רכשנו מדיה עבור באג באמצעות חברת המדיה שלנו, ולא עסקנו בקריאייטיב. זה אך טבעי, ואנו מאחלים להם בהצלחה".

מרשת באג והוצאת מודן נמסר בתגובה: "בינואר השנה הפסיקה רשת סטימצקי באופן חד-צדדי לעבוד עם הוצאת מודן. זאת, מאחר שמודן לא נכנעה לתביעתה של סטימצקי להעלות את ההנחה של הרשת ב-20%. לאור התנהלותה הכוחנית והדורסנית של סטימצקי, הנמצאת כידוע בבעלותה של ג. יפית ששותפה גם בענבר-מרחב, לא היה היגיון בהמשך עבודה ותשלום למי שבפועל מדיר את ההוצאה מרשת הספרים הגדולה בישראל. מאותה סיבה הפסיקה באג בימים אלה את ההתקשרות גם עם משרד יחסי הציבור שלה, גלעד תדמית, הנמצא אף הוא בבעלות ג. יפית. יצוין כי באג ומודן נמצאות שתיהן בבעלות עודד מודן".