עדות: יו"ר ועד רש"ת כופה על עובדים פעילות למען הליכוד

3 עובדי רשות שדות התעופה שפוטרו הגישו תצהירים לביה"ד לעבודה נגד הרשות ויו"ר ועד העובדים פנחס עידן, בטענה כי התנהלותם נגועה בנפוטיזם ובשיקולים זרים ■ הוועד: "טענות ממוחזרות ושקריות"

פנחס עידן / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות
פנחס עידן / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות

כחצי שנה לאחר שעובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), אמיר קינן, יוסי פימט וטל דניאל, הגישו תביעה נגד רש"ת לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בגין פיטורים שלא כדין, מגישים השלושה כעת את התצהירים בעניינם.

התצהירים, שהוגשו בחודש שעבר ונחשפים לראשונה ב"גלובס", פותחים צוהר להתנהלות ברש"ת, שעל-פי שלושת המפוטרים נגועה בנפוטיזם ובשיקולים זרים.

השלושה, עובדי ציוד מכני הנדסי, שפוטרו בספטמבר האחרון, הגישו את תביעתם, באמצעות עו"ד ארנון גרפי, נגד רש"ת, הוועד הכללי של הרשות ונגד ההסתדרות הכללית.

עיקר התלונות הופנו כלפי פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רש"ת ומספר 36 ברשימת הליכוד לכנסת. עידן עלה באחרונה לכותרות, כשמתח ביקורת על רה"מ בנימין נתניהו, בגין תשדיר בחירות של הליכוד שהשווה לכאורה בין עובדי רש"ת למחבלי חמאס. בעקבות זאת, נפגש נתניהו עם עידן והתנצל בפניו ובפני עובדי רש"ת.

"הרשות והוועד מנהלים יחדיו את הרשות, תוך שבפועל עידן ידוע בפי כל כאיש החזק ברשות", מציין בתצהירו קינן. "עידן הוא שמנהל בפועל את כוח האדם ברשות, הוא שקובע מי לשבט ומי לחסד, תוך שהוא מטפח סביבו 'חצר ביזנטית' של אומרי הן. ידוע ברשות, כי לשם שמירה על מקום העבודה, לא כל שכן לשם קבלת קידום בו, על העובד לעמוד לצדו של עידן ומקורביו".

"פרקטיקה מאוסה"

לפי התצהירים, השלושה טוענים כי סבלו מאפליה מתמשכת בכל הנוגע לשיבוץ וקידום בעבודה, וכי נכפה עליהם להשתתף בפעילות פוליטית למען הליכוד שתשרת את עידן ואת הוועד."על מנת להשאיר לעצמי סיכוי לקידום עתידי, נאלצתי לא פעם לשמש את חברי הוועד במשימות שאין בינן לבין עבודתי דבר", מציין בתצהירו אחד התובעים, פימט. "כך, לקראת הבחירות לכנסת בינואר 2013, נתבקשתי על ידי חיים פוסטלניץ, מקורבו של עידן, שביקש בשמו של עידן לפקוד חברים חדשים לתנועת הליכוד, על-מנת שאלו יצביעו לאנשים הנכונים בפריימריז'. ההשתתפות בפרקטיקה מאוסה זו, אשר זכתה בציבוריות הישראלית לכינוי 'מפקד ארגזים', נכפתה עלי הר כגיגית, שעה שכל רצוני היה לשמור על מקום עבודתי. לשם כך ידעתי, וידע גם כל עובד אחר ברשות, כי עלי לעמוד לצדו של עידן בכל אשר יבקש".

"מושחת ומסואב"

עובד אחר שפוטר, דניאל, מעיד בתצהירו על כפיית סיוע גם בבחירות המקומיות. "לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, נתבקשתי לסייע למסע הבחירות של דוד עידן, אחיו של יו"ר הוועד, שהתמודד וזכה במושב במועצת עיריית לוד. התבקשתי להמריץ בני משפחה ומכרים, תושבי העיר לוד, לצאת ולהצביע בבחירות אלו לטובת עידן. היות וביקשתי להחזיק במקום עבודתי סייעתי באותו היום בחלוקת פלאיירים בין השעות 8:00-19:00- כל זאת בהתנדבות כפויה".

לטענת התובעים, רש"ת העדיפה לסיים את העסקתם משיקולים זרים והעדפת קרובי משפחה של עידן. "עזרתי להביא מצביעים לפריימריז בליכוד, תוך שאני מבטיח לעובדים הבטחות שווא מטעם הוועד. כך, קיבלתי רשימה של מאות רבות של אנשים, ולכולם הבטחתי בהוראת הוועד שאם יביאו מצביעים, הם ייכנסו להסכם הקיבוצי הבא ברשות, על אף שלרובם אין ולא היה כל סיכוי להיכנס להסכם", מציין בתצהירו עובד אחר שפוטר, יעקב מצלאווי, שלא נמנה בין התובעים וחושף את הנפוטיזם ברשות, לטענתו, במלוא הדרו. "עזרתי להביא לבחירתו של אריה ביבי, לשעבר נציב בתי הסוהר, לפריימריז של הליכוד ב-2013, היות ובתו של ביבי, הינה בת הזוג (לפחות דאז) של עידן". בתצהירו שהוגש במסגרת התביעה, "מזמר" מצלאווי על עובדים נוספים בעלי קשר דם ברשות, למרות שלטענתו, הם נעדרי כישורים או קורות חיים המתאימים לתפקידם.

בכתב התביעה, שהוגש בספטמבר אשתקד, תיארו התובעים את רש"ת, באומרם כי "עסקינן בגוף מושחת ומסואב, אשר עובדיו והנהלתו מפרשים גוף ציבורי לא כגוף אשר שייך לכולם, ולפיכך יש לנהוג בניהולו משנה זהירות - כי אם כגוף אשר אינו שייך לאיש ויש לנהוג בו בהפקרות, רשלנות וזלזול מוחלט בכל נורמות של הגינות ושוויון, שקיפות וטוהר מידות".

מוועד עובדי רש"ת: "ועד עובדי רש"ת וההסתדרות אינם נתבעים בהליך זה, דבר שהוסכם והוחלט על-ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. ככלל, ועד עובדי רש"ת אינו מגייס או מפטר עובדים, ולכן גם נקבע כי הוא אינו נתבע במקרה זה. באשר לטענות שעלו בכתב התביעה: מדובר בטענות ממוחזרות ושקריות. צר לנו שהתובעים העלו טענות מופרכות אלה נגד הוועד. אולם, אין דנים אדם בצערו, ואנו מאחלים לתובעים כל טוב".