"פריצת הדרך בשוק התשלומים בישראל - בשנה הקרובה"

בפירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט מעריכים כי ב-2015 תחל מגמה בישראל של ביצוע תשלומים ללא כרטיסי אשראי

"בשנה הקרובה נראה פריצת דרך בשוק התשלומים בישראל, כאשר שיפורים ביכולות אבטחת המידע וחוויית משתמש יניעו את הצרכנים לביצוע תשלומים ללא שימוש בכרטיסי אשראי" - כך אומר ל"גלובס" רו"ח אבי קיסר, שותף, מנהל תחום בנקאות בפירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט.

בדלויט ניתחו בעת האחרונה את המגמות הצפויות השנה בתחום הבנקאות. חלק מאותה תחזית מתייחס לשינויים מהותיים הצפויים בשוק התשלומים, שישפיעו על ענף כרטיסי האשראי והבנקים.

"חברות כרטיסי האשראי נמצאות תחת שני איומים מרכזיים: שינויים ברגולציה, ובעיקר כרטיס הדביט (כרטיס חיוב מיידי שבו העמלות נמוכות יותר - ע.א); והשינויים בטכנולוגיה", אומר קיסר.

- למה הכוונה בשינויים בטכנולוגיה?

קיסר: "נוצר מצב שייתכן שלא נצטרך את חברות כרטיסי האשראי עוד כמה שנים. מתפתחים כאן אמצעי תשלום אלטרנטיביים כמו באייפון 6 ובסמסונג החדש, כאשר התשלום יורד ישירות מחשבון הבנק".

לדברי קיסר, "מדובר במגמה אשר צפויה לפגוע בחברות כרטיסי האשראי, להתבטא בירידה בהכנסות מפעילות לקוחות בכרטיסי אשראי. בהתחשב בתחרות הגוברת מצד שחקנים חדשים, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יצטרכו לחפש דרכים לייצר חווית משתמש ייחודית במטרה לבדל את עצמם".

עם זאת, קיסר מעריך כי ההשפעה על חברות כרטיסי האשראי לא תהיה מהירה כל-כך. "כניסת שחקנים אלטרנטיביים לתחום התשלומים יכולה להיות כבר ב-2015, אבל ההשפעה על ירידת ההכנסות מכרטיסי האשראי תבוא רק מאוחר יותר. בשלב הראשון עדין צפוי שחברות כרטיסי האשראי יהיו עדיין מעורבות בביצוע התשלום בפועל", הוא אומר.

- מה צריכות לעשות חברות כרטיסי האשראי כדי להתמודד עם השינויים?

"חשוב להבין כי ללא התאמה מחדש, מגמה זו יכולה להוות גם איום בעבור הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. בעוד שהגופים הפיננסיים בחו"ל נערכים לשינוי, אנחנו עדיין לא מספיק רואים זאת בישראל. הגישה המסורתית שנהוגה לרוב בגופים אלה צריכה להפוך לגישה חדשנית יותר, של מוכנות לניסוי וטעייה וכן לשיתופי-פעולה עם חברות קמעונאיות ועם חברות טכנולוגיה גלובליות בתחום התשלומים".

כדי להבין את כמה האיום מוחשי, נותן קיסר כדוגמה את רשת בתי-הקפה סטארבאקס, שפיתחה לדבריו מערכת תשלומים עצמאית ישירה עם הבנקים, וכיום 15% מהעסקאות הנעשות ברשת הזו נעשות דרכה.

- אבל נראה שבישראל אנחנו לא קרובים לפיתוח שכזה.

"זה נכון שכיום ארה"ב היא המובילה בנושא. בישראל זו שאלה של ביצה ותרנגולת, האם זה לא התפתח כי בתי העסק לא פיתחו זאת - או כי הלקוחות לא הפגינו נכונות להשתמש בזה, אבל מה שבטוח הוא שהטכנולוגיה קיימת גם כאן.

"להערכתנו, בשנה הקרובה ייעשה שימוש בפלטפורמה הטכנולוגית, אבל בשלב הראשון חברות כרטיסי האשראי עדיין יהיו מאחורי תהליך התשלום. בשנים מאוחרות יותר חברות אלה יצטרכו להתאים את עצמן ולעשות שיתוף-פעולה עם חברות קמעונאות - אחרת הן עלולות לגלות שהרשתות מבצעות את סליקת העסקאות בלעדיהן".

- אבל אם בשלב ראשון יצטרכו את חברות כרטיסי האשראי, אולי הן יתלבטו אם להיכנס ולפתח תחום שעלול להוות איום עליהן?

"אין דילמה. הן יהיו חייבות להיכנס לתחום, אחרת הן יישארו מאחור. הן רק צריכות לראות מה הדרך הנכונה להיכנס".