רוצה להיות ג'ורדי קרויף?

במכללה האקדמית בווינגייט הוציאו לדרך קורס למנהלים ספורטיביים, בהשראת הצלחת ההולנדי במכבי ת"א ■ הבעיה: אפילו המשתתפים לא מאמינים שהבעלים עדיין בשלים לפונקציה כזאת ■ החניך איווניר: "לא יהיו מנהלים ספורטיביים בספורט הישראלי"

קורס מנהלים ספורטיביים באקדמיה לחינוך גופני במכון וינגייט / צילום: גרשון ולדמן
קורס מנהלים ספורטיביים באקדמיה לחינוך גופני במכון וינגייט / צילום: גרשון ולדמן

ביום ראשון שעבר נפתח במכללה האקדמית במכון וינגייט קורס ראשון מסוגו בישראל: קורס למנהלים ספורטיביים. הרצאת הפתיחה ניתנה לפרופסור ניקוס קראטקוליס, פרופסור להתנהלות ארגונית וניהול ספורט באוניברסיטת ניקוסיה, אדם שלפי הרקורד שלו נחשב לבר סמכא בכל הנוגע לניהול ספורט בקפריסין וברחבי אירופה. ספק אם יש אדם כזה בנמצא בישראל, ואולי בשל כך, נבחר השכן להמריץ בהרצאת הפתיחה את 25 החניכים. "עד לפני 8 שנים", אמר להם קראטקוליס, "לא היה מנהל ספורטיבי בקפריסין. בשום ענף, בשום דרך. ואז הגיע ג'ורדי קרויף לא.א.ק לרנקה. היום, אין מועדון קפריסאי שמכבד את עצמו שאין לו מנהל ספורטיבי".

קרויף נמצא כאן כבר שנה שלישית. הקורס הזה הוא ברוחו ובצלמו, גם אם הוא מצטנע ואומר שלא. אתמול, יום המפגש השני, הוא עשה את שיחת הפתיחה שלו. יהיו לו עוד הרבה גיחות לקורס. בווינגייט מתייעצים איתו. המטרה היא לייצר הרבה קרויפים. אם בקפריסין אפשר, למה לא בישראל. הבעיה היא שחלק לא מבוטל מבאי הקורס לא ממש מאמינים שהם יעסקו אי פעם בניהול ספורטיבי, או שאי פעם יהיו פה מנהלים ספורטיביים.

את העונה הזו החלו בישראל שלושה מנהלים ספורטיביים, (אם לא מחשיבים את שי אהרון, מנהלה הספורטיבי של הפועל קטמון, מוליכת ליגה א' צפון) - קרויף, איל ברקוביץ' בהפועל ת"א ועומר גולן במכבי פ"ת. ברקו חזר כבר להיות שדר רדיו, גולן חניך בקורס. ספק אם גולן הוא ספורט דיירקטור, כמתחייב מהשם. הוא הרבה דברים במכבי פ"ת, וההגדרה שלו היא מנהל מקצועי. עכשיו הוא לומד את הגדרת התפקיד האמיתית: "זרקו אותי למים מאוד עמוקים עם כרישים", הוא אמר השבוע, "אף אחד לא נתן לי הגדרת תפקיד של ניהול מקצועי. הם לא ימציאו לי בקורס שום דבר חדש, כי לשבת על חוזים ישבתי גם בתור שחקן וגם בתור מנהל מקצועי, אבל אני יכול להסתכל על כדורגל בצורה שונה. לכל מועדון יש הד.נ.א שלו ואין שיטת ניהול אחת".

הוגה הקורס הוא ד"ר איציק בן מלך, מנהל המרכז לרפואה ומתודיקה במכללה האקדמית בווינגייט ומנהל את הנושא המדעי בנבחרת ישראל, עובד צמוד עם אלי גוטמן. "תמיד רציתי שיהיו מנהלים ספורטיביים בישראל והייתי אפילו היוזם של המבנה הנוכחי במכבי ת"א. כשאלכס שניידר הגיע הצעתי לו מההתחלה שיהיה מנהל ספורטיבי. בניגוד למאמן, מנהל ספורטיבי נותן דגש על המשכיות".

***

הקורס היה צריך לצאת לדרך בקיץ שעבר אבל נדחה. מי שהצליח לסייע להוציא אותו לדרך הוא שוער הנבחרת לשעבר, דודו אוואט, בוגר הקורס הספרדי למנהלים ספורטיביים, שנתן לחברים בווינגייט את תכנית הקורס. עם הרעיון הבסיסי כבר היה יותר קל להתקדם. גם המנהלים הספורטיביים של התאחדויות הכדורגל באוסטריה ובדנמרק הוזעקו לסייע.

הבעיה היתה הליהוק. כל בוגרי קורס הפרו בהתאחדות הוזמנו להשתתף, מעטים מהם הגיעו. אחד מהמשתתפים בקורס, פרשן ערוץ הספורט עמרי אפק, סייע גם הוא בליהוק. גם בן מלך פעל במרץ. כך למשל הוא פנה ליוסי בניון ואליניב ברדה. בניון סירב בנימוס, למרות שעל פי חוזהו במכבי חיפה, הוא צפוי להתמנות בקיץ הקרוב למנהל ספורטיבי.

גם אחרי שיצא הקורס לדרך, עדיין נותרו בו לא מעט חניכים שמודים שהסיכוי כי יהיו כאן מנהלים ספורטיביים - שואף לאפס. למשל מוטי איוניר: "לא יהיו מנהלים ספורטיביים בכדורגל הישראלי. כי הבעלים של הקבוצות הם המנהלים הספורטיביים אז למה הם צריכים עוזר? אני לא רואה את הכדורגל הישראלי בעוד שנה, שלוש או ארבע, עם אפילו שבע קבוצות שיהיה להם מנהל ספורטיבי. לכדורגל הישראלי יש את ההנהלות שלו לטוב ולרע. רוב בעלי הקבוצות אוהבים לנהל את העניינים שלהם לבד וחלקם מבינים כדורגל. אני לא אומר את זה בציניות ולא בלעג. אני אומר שזו המציאות ואנחנו רוצים להיות ריאליים למציאות שלנו".

* אז למה אתה שם?

"אני עושה את זה באופן אישי כי יש דברים שמעניינים אותי ויכולים לתרום לי ולהוסיף לי, ולא כי אני חושב שבעוד שנה זה יוביל אותי להיות הג'ורדי הבא של הכדורגל הישראלי".

* למה בקפריסין זה הצליח?

"למה בקפריסין אף עיתונאי לא מתקשר למאמן הביתה ושולח לו סמס ובישראל עושים את זה? זה לא שקפריסין מושלמת, אבל גם קפריסין זה מקום שבו הבעלים של א.א.ק לרנקה נתן לג'ורדי את המפתחות".

***

25 חברים בקורס, רובם מהכדורגל - כולל אלי אוחנה, ניר דוידוביץ', מיכאל זנדברג, ויקו חדד, ניר לוין, ניסו אביטן, אורי אוזן, עופר פביאן - וגם לא מעט מהכדורסל: ניקולה וויציץ', צביקה שרף, אפי בירנבוים, גלעד זיו (מנכ"ל מכבי ראשל"צ), רובי בלינקו ורועי ברקוביץ'. בן מלך רצה נציג מהכדוריד ומהכדורסל. מהכדוריד הגיע רענן סובול ממכבי ת"א, אחד ממקורביו של לוני הרציקוביץ'.

בינתיים היו שני ימי מפגש. עד נובמבר יהיו עוד 25, כ-130 שעות. השבוע ביקרו את החניכים ג'ורדי קרויף שסיפר באדיקות איך הגיע להיות מנהל ספורטיבי. בלרנקה רצו שיהיה שחקן, והוא ענה להם שהברך תמנע ממנו את התענוג המפוקפק. גם מאמן הוא לא רצה להיות, אז מינו אותו למנהל ספורטיבי והוא יצק את התוכן. הוא גם סיפר לחניכים איך זה עובד במכבי ת"א ואפילו אמר: "התוכניות שלי במכבי השתנו. רציתי להביא זרים איכותיים אבל כאלה לא יגיעו לפה בגלל המצב הבטחוני, אז שיניתי אסטרטגיה והחלטתי להשתלט על השוק הישראלי". ל"גלובס" הוא הסביר השבוע למה חשוב הקורס: "הצורך במנהל ספורטיבי לא אמור להיות קשור לתוצאות אלא לאסטרטגיה. זה אמור לשמר דרך וכיוון לטווח ארוך וטווח בינוני בעיקר כי מאמנים מכוונים תמיד לטווח הקצר. הקורס הזה בכלל לא קשור אליי אלא לתפקיד. המדינות בהן למאמנים יש את 'היציבות הבריטית', ההשפעה של מנהל ספורטיבי גדולה יותר. ארסן ונגר לא צריך מנהל ספורטיבי, אבל הוא יוצא מן הכלל בגלל משך הזמן שהוא מכהן כמנג'ר ארסנל".

בן מלך סבור כי מדובר בקורס מאסט: "המנהל הספורטיבי לא יכול להצליח אם הוא פוזל להיות מאמן. יש מקומות שהוא קובע את הדרך, או בוחר מאמן. זה תפקיד שבארץ נצטרך אותו ואם רוצים להתפתח - חייבים אותו, גם בהתאחדות וגם במועדונים".

המרצה השני השבוע היה מנכ"ל מכבי חיפה, איתמר צ'יזיק, שסיפר איך עובד הארגון במכבי חיפה, אבל באותה נשימה הסביר למה לא צריך מנהל מקצועי במכבי חיפה. ההרצאות הן בעיקר שיחות פתוחות. עומר גולן אומר: "זה יותר סיעור מוחות. הדיון פתוח בין כולם ברוב הזמן. אני מאוד אופטימי לגבי הכיוון הזה, למרות שזה לא יקרה בכל קבוצה כי לא כל הבעלים לא מקבלים שינוי כזה".

בקורס יש כבר שני מחנות: הצעירים שמאמינים בדרך הזו והוותיקים שדי מזלזלים בה. זקן באי הקורס (64), צבי שרף: "אני הולך לכל מיני השתלמויות ומתעניין בכל. אני אוהב לשמוע ולהשמיע, אוהב ללמוד, לקבל איזה טיפ. אני חושב שאפשר שהמאמן יהיה גם המנהל המקצועי. זה לא אומר שאני הולך להיות מנהל מקצועי, יכולתי להיות מנהל מקצועי כבר לפני 20 שנה, זה בעיקר להעשיר אותי".

* סקפטי?

"לא רואה בישראל שיש הרבה קופצים. כאן התהליך הזה ייקח יותר זמן. גם בכדורסל אין את זה. זה מתחיל בזה שמישהו יצטרך להוציא עוד צ'ק. בהפועל עכו אלון חרזי היה מנהל מקצועי ויובל נעים היה מאמן, ובגלל ההוצאה הכספית זה התפרק. עכשיו העירייה היא המנהלת המקצועית של עכו, וזו הדוגמה ההפוכה. מה שכן, אי אפשר להביא מישהו שניהל קוקה קולה או תנובה כדי לנהל ספורט".

כל חניך בקוריס משלם כ-6,000 שקלים, סכום זהה לחניכים בקורס מדריכים או מאמנים. ההתאחדות לכדורגל נותנת ייעוץ, לא סיוע, כך שרוב הסיכויים כי ההפסדים לא יכוסו על ידי אף גורם חיצוני. בן מלך: "זה עולה למכללה הרבה כסף. בדרך כלל ההתאחדות לכדורגל הייתה שותפה פעילה, אבל היום כבר לא מבקשים ממנה בגלל המצב הכלכלי".