מבחן דרכים: ב.מ.וו X6 - לא תישארו אדישים לעיצוב

כשמתחת למעטפת מסתתר הדגם המשובח X5, עם התנהגות כביש מרשימה ועם חידוש לא מבוטל: הרכב מיועד לחמישה נוסעים

האם בולדוג הוא כלב יפה? לא. הרי הוא נראה כמו כלב שנכנס חזיתית בקיר. אבל יש לו נוכחות.

והאם בולדוג המקמר את גבו במאמץ להשתחרר מ - איך נאמר בעדינות? - עודפים בבטנו, הוא יפה? גם לא. אבל עדיין יש לו נוכחות. ובזכות הניגוד בין הקלסתר הזועף והכוחני, לבין הירכתיים המקומרים בתנוחה מכמירת לב, הוא זוכה גם במנה די גדושה של חן.

וכך בדיוק נראה הב.מ.וו. X6 החדש. כמו בולדוג קופה. דומה כי איש לא נשאר אדיש למראהו. כך גם היה עם הדגם היוצא, שנולד ב-2008, והיה הבן הבכור. גם הוא פער את פיהם של כל רואיו. לטוב ולרע, הוא עורר תגובות לוהטות. וצריך להודות; רוב התגובות נעו בין חוסר הבנה ועיניים מפלבלות, לבין העוויות הפנים ותיעוב עמוק.

"מה זה צריך להיות?" היתה השאלה הפופולרית ביותר. וכדי להעמיק עוד יותר את המבוכה הכעוסה, הוצמד ל-X6 התואר המשונה SPORT ACTIVITY COUPE - צירוף מלים קריפטי שאינו יוצרות ביטוי קוהרנטי כלשהו. אפילו לתרגם את התואר הזה אי אפשר - קופה ספורט פעיל? פעילות ספורט קופה? ספורט קופה אקטיבי? ושוב עלתה השאלה - "ומה זה צריך להיות??". לאלוהי היחצ"נות פתרונים.

ב.מ.וו התעלמה באדיבות מן הקולות הצורמים, וצחקה כל הדרך אל הבנק. מעל רבע מיליון מכוניות X6 מן הדור הראשון נמכרו בין 2008 ל-2014. לא רע לדגם שכה רבים שפכו עליו את חמתם.

ועתה נולד היורש ללהיט. גם הוא קופאי-ספורטאי-אקטיבי, גם הוא נראה כמו בולדוג קופה בתנוחת כריעה, גם לו מכמנים אינסופיים של נוכחות לא ברורה וחן כוחני. למען האמת, לא קל להבחין בינו לבין אחיו המבוגר ממנו. להלן כמה סימנים: זימי אוויר בצדדים לשיפור האירודינמיקה, פס כרום על הירכתיים, עיצוב שונה של פיות הפליטה מאחור, "עיניים" חדות יותר, וגריל המוצב בזווית חדה יותר, ואולי מזכיר ברמז את משובותיו של המעצב המיתולוגי כריס בנגל. עוד כמה וכמה איבחות שכאלה מפרידות בין השניים, אך הדימיון רב.

מתחת למעטפת הבולדוגית מסתתר מיודענו ה-5X. זו, אגב, מחמאה. ה-5X, כידוע כבר לכל, הוא אוטו משובח ואהוד ביותר. ובצדק. גם פנים המכונית דומה עד דומה מאוד לעיצוב הפנים של ה-5X, וגם זו מחמאה. ובכל זאת יש כאן חידוש לא מבוטל: הדגם היוצא (זה אשר נולד ב-2008), נועד לשנע ארבעה נוסעים בלבד, כולל הנהג.

דומני כי בהזמנה מיוחדת ניתן היה לקבל גם ספסל להושבת שלושה נוסעים מאחור. זה היה די משונה לגלות כי רכב די מגודל, מיועד לארבעה נוסעים בלבד. הדגם החדש מיועד לחמישה נוסעים. ולמרבה ההפתעה המשמחת, ולמרות תצורת הקופה שנוטה להתעלל ביושבי האחור, ב-X6 החדש זוכים כל החמישה לתנאי מחיה ראויים בהחלט. גם מרחב הראש וגם מרחב הרגליים זכו לשיפור מה, ורק הבגאז' סבל מקיצוץ לא דרמטי בממדיו.

ב.מ.וו X6
 ב.מ.וו X6

רק מכוניות X6 מן הקצה העליון נטלו חלק בהשקה. כולן צוידו במערכת ה-X דרייב (הנעה 4X4) של ב.מ.וו, שכבר קנתה לעצמה מוניטין מוצדק. בחלק מן המכוניות שכן מנוע 8V כפול-מגדשים בן 4.4 ליטרים, השוכן בעוד כמה מן הדגמים הכוחנים של ב.מ.וו. כאן, ב--xDRIVE50iX6 (זהו שמה המלא והמרשים של המכונית) הוא מייצר 450 כוחות סוס ו-65 קג"מ, הנחלצים לפעולה כבר ב-2,000 סל"ד. מנוע די מדהים. צמוד לתיבת הילוכים אוטומטית בת 8 הילוכים, הוא מאיץ את הברייה המגודלת הזאת מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות. משקלה, אגב, כמעט 2.2 טון.

בחלקן האחר של מכוניות ההשקה שכן מנוע עוד יותר מדהים, וגם חדש לחלוטין; ששה צילינדרים, 3.0 ליטר, שלושה(!) מגדשים, דיזל. חוזר שנית; דיזל. ללא כל היסוס הייתי גונב מנוע אחד כזה ולוקח אותו עימי הביתה. זו הייתה אהבה ממבט ראשון, שני, שלישי וכל השאר. איזה מנוע! 381 כוחות סוס ו-74 קג"מים. אין כתב רכב שלא השתמש בימי חלדו בקלישאה "כוח של קטר". טרם נתקלתי במנוע שכה ראוי לתואר הזה. כאשר הוא הדביק את גבי אל מסעד המושב בעודו מאיץ מ-120 ל-220, לא הצלחתי להתאפק ופלטתי צפירות עליזות של קטר אינפנטילי. בהחלט מנוע "וואוו!". לפי נתוני היצרן, הוא עושה 15 קילומטרים לליטר. טוב, נניח רק 10. אבל ממשלת ישראל תמשיך להילחם בדיזלים. למה? ככה. הרי כבר מר מי שאמר, שהטיפשות האנושית היא ההוכחה הטובה ביותר לקיומו של האינסוף.

עוד מעט יצורפו להיצע גם מנוע הבנזין המוכר והמוגדש בן 3.0 ליטרים, וגם מנוע דיזל 3.0 ליטרים. ותהייה כמובן גם הגרסה הפופולרית עם הנעה אחורית בלבד.

התנהלות הכביש של ה-X6, גם הבנזין וגם הדיזל, מפתיעה גם היא. ובעצם, לא כל-כך. וכי יש עדיין מישהו הכופר ביכולתה של ב.מ.וו להעניק התנהגות כביש מרשימה אפילו למקרר? ובכל זאת; המכונית המגודלת הזאת, שעושה רושם קצת גמלוני לכאורה, נעה בקלילות מרשימה ביותר. אני עדיין לא מבין את פשר המלה "אקטיביטי" בתוארה הנזכר לעיל, אבל למלה "ספורט" יש בהחלט כיסוי, במיטב המסורת של ב.מ.וו.

אבל, כאמור, הקנקן הוא המסר. הצורה. העיצוב. הבשורה שהמכונית הזאת משדרת לכל רואיה. יש שינעצו בה את עיניהם וימהרו להסיט את המבט, יש שינעצו בה עיניים ולא יסירו ממנה את מבטם העורג, עד אשר תיעלם מעבר לאופק בענן אבק ובחריקת צמיגים.

ולו היה הדבר תלוי בי, הייתי משנה את שמה המפוצץ של ה-X6, מסיר ממנה את ה"אקטיביטי", ומסתפק ב"ספורט-שופוני-קופה".

הכותב היה אורח החברה בגרמניה

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE

במחצית השנייה של השנה תנחת כאן סדרת GLE של מרצדס, המתחרה הישירה של ה-X6. הממדים החיצוניים דומים למדי והרכב מציע תא נוסעים מרווח ויכולות כביש ספורטיביות יותר. החידושים כוללים תיבה אוטומטית בת 9 מהירויות והמנועים יתחילו בדיזל עם 258 כ"ס.

אינפיניטי Q70

סדרת FX, שמכונה כיום Q70, היא אבי פלח הכביש-שטח הספורטיבי. במתכונת הנוכחית מציע ה-Q70 מראה אגרסיבי, תא נוסעים מפואר מאד ואופציה למערכת הנעה היברידית עם 364 כ"ס מאסיביים או מנוע 3.7 ליטר בהספק 320 כ"ס. המחיר מתחיל ב-489 אלף שקל.

אינפיניטי
 אינפיניטי

אאודי Q8

בשנה הבאה תציג אאודי מתחרה משלה לפלח הספורט-שטח-פאר הפופולרי, שתתבסס על הדור החדש של אאודי Q7 (בתמונה). הרכב ייקרא ככל הנראה Q8, ומלבד עיצוב אגרסיבי הוא יציע כנראה מערכת הנעה היברידית-נטענת ותא נוסעים עתידני