כשיגיע לאוצר: כחלון שוקל למנות את הרשקוביץ למנכ"ל רמ"י

כחלון אינו מאמין בשיווק פרויקטים בשיטת מחיר מטרה ויתרכז בשלב הראשון בהסרת חסמים המעכבים 40-30 אלף דירות באזור המרכז

משה כחלון, המיועד לתפקיד שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, שוקל למנות את גל הרשקוביץ לתפקיד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הרשקוביץ עצמו נמצא בחו"ל, ובסביבתו לא היו מוכנים להתייחס לידיעה.

הרשקוביץ, שהיה הממונה על התקציבים במשרד האוצר והיה מעורב בתחום הדיור, עמד בראש הצוות הכלכלי שהכין עבור כחלון בין השאר את תוכנית הדיור. חברי צוות הנדל"ן של כחלון כוללים גם את עו"ד צחי גבריאלי, שהיה יועצם של ראשי הממשלה נתניהו ואולמרט, אבי גבאי, שהיה מנכ"ל בזק, יזם ההייטק ישראל דנציגר, מוטי סיימון המתמחה באפיון תהליכים, ושמאי המקרקעין ליאור יוסף בדש.

מנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן הודיע לפני יותר מחודשיים על יציאה לחופשה כשנפתחה נגדו חקירת משטרה בחשד של הפרת אמונים בגין הפרת הסדר מניעת ניגוד העניינים שלו, ולאור המלצת המשטרה על העמדתו לדין אין סיכוי שיחזור לתפקידו, למרות שעדיין לא הושעה באופן פורמלי. שר הבינוי אורי אריאל נמנע בינתיים מלמנות מ"מ לליברמן, ובינתיים, בפועל, ממלאת את התפקיד סגניתו ליאורה טושינסקי, למרות שאין לה הכישורים הנדרשים מתפקיד מנכ"ל רמ"י לצורך חתימה על עסקאות בקנה מידה גדול. טושינסקי נמצאת בחו"ל ואמורה לחזור לארץ בשבוע הבא.

החוק מחייב כי מינוי מנכ"ל רמ"י יאושר בממשלה, אך אינו מחייב את בחירתו במכרז או בוועדת איתור. מצב זה מאפשר לכחלון לדרוש את מינויו של הרשקוביץ באחת הישיבות הראשונות של הממשלה החדשה, וזאת במסגרת דרישתו הבסיסית לשליטה ברמ"י (ויש אומרים - גם בנקמה ראשונה וקטנה על הפרת הבטחת נתניהו למנותו לתפקיד יו"ר מועצת מקרקעי ישראל).

ל"גלובס" נודע עוד כי כחלון אינו מתכוון לתמוך בהמשך שיווק פרויקטים בשיטת מחיר מטרה של שר הבינוי אורי אריאל, כי אינו מאמין ביכולת של פרויקטים אלה להשפיע על השוק, וגם כי הצוות אינו מאמין בפרויקטים שבהם יש מחיר הכפוי על הקבלנים באופן מלאכותי. מצד שני, כחלון תומך בהסדרי "הסכמי גג" שיזמו אריאל וליברמן, לקידום ביצוע תשתיות בשותפות עם עיריות שבהן מתוכננים שיווקים גדולים של קרקעות למגורים.

בצוות הדיור של כחלון מתחזקת המגמה לפעול ראשית לפתיחת חסמים המעכבים תוכניות מאושרות ל-30-40 אלף דירות בגוש דן, שניתן לגזור מהן היתרי בנייה אך הן מעוכבות בגלל אי מילוי התנאים להוצאת היתרים כאלה, בעיקר בגלל אי השלמת תשתיות של תחבורה וחיבורי ביוב.

בצוות הדיור של כחלון מדגישים שבכל מקרה יימנעו משיווק קרקעות במנות קרקע לסירוגין באותם מתחמים, בגלל התהליך של זינוק במחירי הקרקע בכל שיווק של מנה חדשה. כמו כן מבקשים להבהיר כי מכרזי הקרקעות המופרטים יהיו שונים משיטת המקב"ת במיקור חוץ (מכרזי קרקע בלתי מתוכננת) של שנות ה-90, שהופסקה בעקבות דוח של מבקר המדינה, וזאת על ידי מעורבות של הוועדות המקומיות שיאפשר לסקטור הפרטי ליישם ביעילות את שלב התכנון. כמו כן, כחלון מצהיר כי במסגרת התחדשות עירונית הוא יעדיף תוכניות פינוי בינוי על פני תוכניות תמ"א 38.