הפתעה: הפנסיה שלכם תפחה בכ-5% ברבעון הראשון

רמות השיא בבורסות בארץ ובעולם הובילו לכך שהתשואה הרבעונית המסתמנת, מתקרבת לתשואה השנתית שנרשמה בכל שנת 2014 ■ ניר מורוז, ראש חטיבת ההשקעות בפסגות: "בשוקי המניות עדיין יש ערך"

ניר מורוז / צילום: תמר מצפי
ניר מורוז / צילום: תמר מצפי

ימים ספורים לפני תום הרבעון הראשון של 2015 נראה כי אפשר כבר לקבוע שמדובר בפתיחת שנה חזקה עבור ציבור החוסכים לטווח ארוך, שייהנו מתשואות חיוביות גבוהות. על פי הערכות, נכון לשלב זה, עומדות התשואות הממוצעות בשוק הגמל (נומינליות, ברוטו) על 4.5%-5% ברבעון הראשון של השנה, ונראה שיהיו גופים מרכזיים שאף ישיגו תשואות גבוהות יותר.

מדובר בתשואה חזקה שממשיכה את המגמות החיוביות המאפיינות את תיקי ההשקעות הגדולים של הציבור בשלוש השנים האחרונות, כתולדה של הריביות הנמוכות הדוחפות מעלה את שוקי המניות ויוצרות רווחי הון נאים גם בשוקי החוב.

התשואה הרבעונית הצפויה כעת מתקרבת לתשואה השנתית שנרשמה בכל שנת 2014. עם זאת, כמובן שאין שום הבטחה שהתשואה החזקה בתחילת שנה תימשך לאורך השנה כולה, ומוקדם להעריך אילו תשואות יציגו תיקי העמיתים והמבוטחים בסופה של 2015.

בעשר השנים האחרונות נרשמו רק שנתיים שבסיומן הייתה תשואה שלילית באפיקי החיסכון לטווח ארוך (2008 ו-2011). ביתר השנים נרשמו תשואות חיוביות בקופות הגמל לתגמולים, קרנות ההשתלמות, פוליסות החיסכון שמושקעות בשוקי ההון ("התיק המשתתף"), וקרנות הפנסיה החדשות המקיפות (ש-30% מנכסיהן זוכים לאג"ח מיועדות בריבית ריאלית קבועה של 4.86% לשנה).

המציאות של עליות שערים ורווחי ההון באג"ח, הנמשכת בעיקר כפועל יוצא של המעורבות האגרסיבית של הבנקים המרכזיים בשוקי הפיננסים, ניבטת היטב מתיקי האפיקים השונים של החיסכון לטווח ארוך. כך, נכון לסוף פברואר 2015 כ-31.7% מ-792 מיליארד השקלים שמנוהלים בארבעת האפיקים האמורים היו באג"ח ממשלתיות, כשלמולם נרשמה החזקה דומה (בשיעור ממוצע של כ-31.5%), בהיקף של כרבע טריליון שקל, במניות, קרנות נאמנות ותעודות סל. רכיב האג"ח הקונצרני היווה כ-18.8% מסך התיק, כשרכיב ההלוואות הפרטיות כבר מהווה 5.5% נוספים ממנו. רכיב המזומנים והפקדונות מהווה כ-6% מתיק החיסכון של הציבור.

"מידה מסוימת של הפתעה"

"כשישבנו לעשות תוכניות עבודה ל-2015 הערכנו בזהירות הנדרשת שהתשואה השנתית תנוע סביב התשואות שנרשמות כבר ברבעון הראשון, בהנחה שיסתיים כפי שהוא עכשיו, אבל דברים לא קורים בצורה ליניארית". מסביר ל"גלובס" ניר מורוז, משנה למנכ"ל וראש חטיבת ההשקעות של בית ההשקעות פסגות.

לדבריו, "המגמות שהיו בשנה שעברה נמשכו גם ברבעון הראשון. מדובר בסביבת אינפלציה נמוכה בחו"ל ובישראל, ריביות שלא רק שהן לא עולות הן אפילו עוד יורדות, כשנתקלנו לראשונה גם בתופעה של ריביות שליליות בלא מעט מדינות בעולם, ואולי גם כאן בעתיד הקרוב. פה הייתה מידה מסוימת של הפתעה מכך שהריביות עדיין במגמת ירידה, וזה גרר רווחי הון נוספים באג"ח, בעיקר הממשלתיות ובעיקר בטווחים הארוכים".

בנוגע לשוק המניות אומר מורוז כי "בתחילת השנה הייתה אופטימיות ביחס לתשואה הצפויה כאן ובעולם בשוקי המניות, ובחלק מהמקומות המדדים עלו במהירות רבה מזו שהייתה צפויה. למשל, מדד הדאקס הגרמני. בסך הכל, חלק מהמגמות שהיו צפויות הואצו בתחילתה של 2015 כשהעולם מוצף בנזילות ויש הרחבות כמותיות מסביב לגלובוס. בכל העולם נלחמים בהאטה כלכלית וזה משפיע ישירות ומיידית על התשואות". יחד עם זאת, מורוז מקפיד לסייג ומזכיר שוב ש"התשואה השנתית היא אף פעם לא ליניארית, ואי אפשר להכפיל את הקצב של הרבעון הראשון כדי לקבל צפי לתשואה שנתית".

- כבר זמן מה שמתריעים ש"אין בשר" לתשואות ועליות בשוק, ולמרות זאת הרווחים הנאים נמשכים.

"בשוקי המניות יש עדיין ערך. אי אפשר להגיד שהם נסחרים בדיסקאונט גדול אבל גם אי אפשר לומר שיש מגמה של בועה כשרואים מגמות של צמיחה ברווחיות בהרבה שווקים בעולם. וככל שהרווחיות תצמח זה ישפיע על המניות.

"לגבי שוקי החוב, בהסתכלות לעתיד כבר בתחילת שנה ראינו בו הרבה פחות פוטנציאל לרווח קדימה. ככל שהיו עוד תשואות, הפוטנציאל הולך וקטן. איני חושב שהתשואות באג"ח יעלו בתקופה הקרובה ואולי הן אף ימשיכו עוד לרדת, אבל בראיה קדימה של טווח זמן בינוני-ארוך אין הרבה ערך בהשקעה בשוק האג"ח, שנהיה הרבה יותר מסוכן. להסיט כסף משוק האג"ח למניות גדולות עם דיבידנד נראית כאסטרטגיה סבירה".

- ומה עם אפיקי השקעה אלטרנטיביים?

"בסך הכל הם לא מנותקים מהשווקים והמחירים במגמת עלייה. אבל המחירים בנדל"ן ובאפיקים ריאליים אחרים עדיין מספקים תשואה סבירה ביחס לאפיקי האג"ח. בתחום הפרייבט אקוויטי יש אסטרטגיות שונות שמניבות ערך, כגון בתחום ההלוואות הלא סחירות".

- מתי יגיע השינוי בכיוון המגמה בשוק?

"זו תשואה שמצפים לה ברמה שנתית וקיבלנו אותה ברבעון. יכולה להיות עכשיו תקופה של מספר חודשים ששוקי ההון והאג"ח יעמדו במקום או ילכו אחורה. שינוי המגמה תלוי בריביות, באינפלציה וברווחיות של החברות. כל עוד אין דרמות בשלושת האפיקים האלה נראה שהכסף ימשיך לזרום לאפיקי סיכון. צריך להיות עירניים לשלושת הדגשים הללו, ואם כאשר הם ישתנו כדאי לבחון מעבר לנכסים ללא סיכון".

אפיקי החסכון
 אפיקי החסכון