הכרעת הדין: הקלטות זקן ישלחו את אולמרט לכלא?

לאחר שספג שורת מהלומות משפטיות, בהן ההרשעה והעונש של 6 שנות מאסר בתיק הולילנד והחלטת העליון לפתוח מחדש את תיק טלנסקי, בו זוכה בעבר - האם ייחלץ רה"מ לשעבר מהרשעה פלילית נוספת, שלישית במספר?

אהוד אולמרט / צילום: דודו ועקנין
אהוד אולמרט / צילום: דודו ועקנין

שבע וחצי שנים לאחר התפטרותו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מתפקידו בעקבות הליך העדות המוקדמת של איש העסקים האמריקאי, מוריס טלנסקי - בית המשפט המחוזי בירושלים יכריע מחר (ב') בדיון המחודש בפרשה הקרויה על שמו של מוסר אותה עדות מוקדמת.

זאת, לאחר שבסביב הראשון של משפט טלנסקי, שהסתיים ביולי 2012, זוכה אולמרט מעבירה של הפרת אמונים.

השאלה העומדת להכרעתו של המחוזי פשוטה וממוקדת - האם הכספים שקיבל אולמרט מטלנסקי שימשו למטרות אישיות או פוליטיות. אם ייקבע כי שימשו למטרות פוליטיות - יזוכה אולמרט; ואם ייקבע כי הכספים שימשו למטרות פרטיות - הוא יורשע.

כך או כך, התיק עוד צפוי להתגלגל להמשך הערעור בעליון, ובכלל הדרך לסופן של פרשות אולמרט למיניהן עוד ארוכה.

בית המשפט העליון החליט באוגוסט אשתקד להחזיר את הדיון בתיק לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים, בעקבות השגת הסדר הטיעון עם מזכירתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, הסדר שבגינו ריצתה זקן 11 חודשי מאסר בלבד (בניכוי שליש) בגין לקיחת שוחד בתיק הולילנד. זקן סיפקה לפרקליטות המדינה שלל קלטות מביכות מבחינתו של אולמרט ואת האפשרות להגיש כראיות את יומניה, שהיו עוד קודם בידי הפרקליטות, אך היו חסרי משקל בהיעדר "עד מגיש", עד לחתימת הסדר הטיעון. זאת, משום שזקן שמרה על זכות השתיקה במשפט טלנסקי הראשון.

קלטות, עדות ותוספת למשכורת

לתקשורת סיפקה זקן את עדותה הסנסציונית, ועולם ומלואו שהתגלה בהקלטות שמסרה. בכלל זה מגוון עצום של כותרות צבעוניות על חייטים שתופרים חליפות יוקרה, סיגרים, טיסות במחלקה ראשונה, בילוי של אולמרט עם מיליארדר על יאכטה לחופי ניס שבצרפת, השמועות שעליהם סיפר אולמרט אודות רה"מ ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, וגם - את ההבטחות מצד אולמרט לזקן, שמצטיירות כדמי שתיקה לכאורה, שמטרתן למנוע את חבירתה של זקן לפרקליטות וחתימתה על הסדר הטיעון. לדוגמה, ההבטחה שזקן תקבל מידידו של אולמרט, רמי אונגר, 10 אלפים דולר לחודש, לכל החיים.

אף שבמישור הציבורי, ההקלטות של זקן ועדותה המיטו חרפה גדולה על ראשו של ראש הממשלה לשעבר, במישור המשפטי הטהור, לא ברור עד כמה הן הסבו לו נזק. מחר יתבררו ממדי האסון מבחינת אולמרט. זיכוי או הרשעה? שני התסריטים אפשריים.

גם בפרקליטות המדינה יודעים היטב שרוב הסיכויים ששופטי בבית המשפט המחוזי בירושלים לא ייתנו אמון באמירה כלשהי של זקן אלא אם ען היא נתמכה בראיה חיצונית. עדותה של זקן באה בסתירה לעדותה הקודמת והיא ממילא נתפסת, אפילו בעיני זקן עצמה, כלא-אמינה. זקן הודתה על דוכן העדים ששיקרה לא פעם בעדותה - "אז שיקרתי, אז מה?", אמרה בביהמ"ש. אלא שבהקלטותיה של זקן ישנם מספר דברים הנאמרים מפיו של אולמרט עצמו, שפוטנציאל הנזק שלהם מבחינתו של ראש הממשלה לשעבר קיים בהחלט.

ראשית, ישנה הודאתו של אולמרט בעניין "השלמת המשכורת" של זקן, בתקופת עבודתם המשותפת של השניים במשרד התמ"ת. המדובר ב-30 אלף דולרים, שקיבלה זקן כתוספת למשכורתה, מקופת הסתרים שבה שמר מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט, עו"ד אורי מסר, את הכספים שקיבל רה"מ לשעבר מטלנסקי. את הסכום הזה קיבלה זקן לכאורה כל ערב פסח, כפיצוי על הירידה במשכורתה עם המעבר שלה, יחד עם אולמרט, מעיריית ירושלים למשרד התמ"ת.

שנית, ישנו הניסיון לכאורה של אולמרט להניא את זקן ממתן עדות במשפט טלנסקי הראשון, המתועד בקלטות. אף שניתן להסביר את המוטיבציה של אולמרט למנוע את עדותה של זקן, בכך שראש לשכתו לשעבר היא אדם בלתי-צפוי, לחיץ, שעשויה למסור עדות שאינה אמת רק מתוך לחץ - הרי שהמאמץ שהשקיע במניעת עדותה, עלול בהחלט לשמש כתוספת משקל לראיות נגדו. זאת, במנותק מהאפשרות שחלקים אלו בהקלטות יביאו להגשת כתב אישום חדש נגדו בניסיון לשיבוש הלכים ולהדחת עד (עניין הנחקר בידי המשטרה).

בגדר ניסיונו לכאורה של אולמרט להשפיע על זקן שלא להעיד נגדן יבואו גם ההבטחות השונות לכספים, באמצעות שלל מקורוביו העשירים של רה"מ לשעבר מאותה הבטחה ל-10 אלפים דולר לחודש מאיש העסקים, רמי אונגר; עובר בהקלטה שבה נשמע חברו, עו"ד נבות תל-צור, מבטיח לזקן לכאורה תוספת לכספים שאולמרט נהג להעביר לזקן באמצעות אישים שונים; וכלה בצ'ק הבנקאי מפנמה שקיבלה זקן, לטענתה, מאולמרט, שמקורו אינו ידוע, לדבריה.

גורם נוסף הפועל לכאורה לרעתו של אולמרט הוא בחירתו שלא למסור עדות משלימה בהליך טלנסקי המחודש, כדי לנסות וליישב את הסתירות בין דבריו בעדותו הראשונה בתיק לבין דברים שהודה בהם בהקלטות של זקן. סתירה שכזו ניתן למצוא בסוגיית 30 אלף הדולרים שקיבלה לכאורה זקן ערב פסח, דבר שאולמרט הודה בו בהקלטות זקן.

הבחירה שלא להעיד

סנגוריו של אולמרט הסבירו שהוא לא נדרש להעיד מחדש, כיוון שהפרקליטות לא הביאה לכאורה כל ראיה המוכיחה שכספי הקופה הסודית שימשו למטרות אישיות. כך, טוענים הסנגורים, שגם אותם 30 אלף דולרים ששימשו לרכישת שירותיה של זקן, שימשו למטרה פוליטית, שכן עיקר התמורה שהעניקה זקן בעד הכספים הם עבודתה כעוזרת פוליטית של אולמרט. שאר הטענות - אודות סיגרים, חליפות, טיסות וכיוצא בזה, שלשם רכישתם שימשו כביכול הכספים - טוענים בצוות ההגנה - כי טענות אלו לא נשענות על דבר למעט עדותה הבלתי-מהימנה בעליל של זקן.

אם כן, נדמה שבהתחשב במנדט המצומצם שניתן לביהמ"ש המחוזי להכריע בנושא השימוש בכספים שעשה אולנרט בכספים שקיבל מטלנסקי - כל תוצאה אפשרית. אין להתעלם גם מהעובדה שההרכב שימסור את הכרעתו מחר, מורכב ברובו מאותו הרכב שזיכה את אולמרט מרוב האישומים בפעם הראשונה. שניים מבין שלושת השופטים שדנו בתיק, השופטים יעקב צבן ומשה סובל, נמנו על ההרכב המקורי. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, החליפה את נשיאת המחוזי בירושלים לשעבר, השופטת מוסיה ארד, שפרשה בינתיים מכס השיפוט. דיון מחודש בפני אותו הרכב, לרוב אינו מביא למהפך בתוצאה.

בדרך לערעור בביהמ"ש העליון

הכרעת הדין המחודשת בתיק אולמרט באה אמנם ערב הפסח, אך תהא התוצאה אשר תהא - אולמרט עוד רחוק מתחושה של חופש ערב חג החירות. נגד אולמרט תלויה ועומדת הרשעתו בלקיחת שוחד בתיק הולילנד, שמצפה להכרעת בית המשפט העליון בערעור. בתיק זה נדון אולמרט ל-6 שנות מאסר בפועל. גם האפשרות שיועמד לדין בהליך חדש בגין שיבוש הליכים וניסיון להדחת עד, על בסיס הקלטות זקן, עוד עומדת על הפרק.

גם בפרשת טלנסקי לא צפוי להישמע אקורד הסיום מחר. בין שיורשע אולמרט ובין שיזוכה שוב מחר, צפויה הכרעת המחוזי לעמוד במבחן של ערעור בפני העליון. במסגרת דיון זה, עשוי העליון לפתוח מחדש גם את נושא חוות הדעת שהגיש עו"ד יעקב נאמן מטעם אולמרט, זו שבית המשפט המחוזי אימץ, ולפיה הכספים שהתקבלו במזומן כשרים, כל עוד שימשו למטרות פוליטיות.

מכיוון שבית המשפט המחוזי כבר קבע את עמדתו בעניין, נתן לו העליון מנדט להכריע על סמך העמדה שקבע - כלומר, על סמך נקודת המוצא שחוות הדעת מקובלת על ביהמ"ש. ואולם, מי אמר שביהמ"ש העליון מקבל את התזה של עו"ד נאמן? העליון הותיר את הפתח להפיכת הקביעות של המחוזי באשר לחוות הדעת. אם כך יעשה - עצם קבלת הכספים מטלנסקי, ללא קשר למטרה שלשמה שימשו, תביא להרשעה בערעור. תהא אשר תהא ההכרעה מחר, סיכוי סביר שמחר לא תאמר המילה האחרונה בפרשה.

חג ומועד ונופל?

משפט פלילי איננו משחק כדורגל שנהוג להמר על תוצאתו. ובכל זאת, הטבע האנושי הביא לכך שככול שקרבה הכרעת הדין המשלימה של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, בתיק טלנסקי, כך הולך וגובר העיסוק בניחושים באשר לתוצאתה וגם הניסיון לאתר רמזים בקרב שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים באשר להחלטתם הצפויה.

בסביבתו של אולמרט לא ניתן היה למצוא אופטימיות רבה לקראת מחר. חלק מהמקורבים לו נמנעים מלדבר, אולי מחשש ל"עין הרע". אחרים מביעים בגלוי חשש לקראת מחר. בניגוד לסיבוב הקודם בתיק טלנסקי, שאליו הגיע אולמרט לביהמ"ש המחוזי בירושלים נקי מרבב, להכרעת הדין המשלימה הוא מגיע כאדם שכבר הורשע בעבירות חמורות של לקיחת שוחד בתיק הולילנד ובעבירה של הפרת אמונים בתיק מרכז ההשקעות.

זאת, בנוסף על החקירה שמתנהלת בעניינו בחשד לשיבוש מהלכי משפט. בנוסף, בסביבת אולמרט מודעים לכך שהחומר שעמו הגיעה הפעם הפרקליטות לביהמ"ש, ובעיקר ההוכחות לכאורה ש-30 אלף דולר מכספי מוריס טלנסקי הועברו מאולמרט לידי שולה זקן מסבכות אותו מאוד. יש לזכור כי הפרקליטות כבר ערערה ממילא על הזיכוי של אולמרט בפרשת טלנסקי והיא מאמינה בערעור גם ללא קשר לראיות הנוספות. גם העובדה שאולמרט נמנע מלחזור ולהעיד במשפט בגלגולו השני, צפויה ככול הנראה לשחק כנגדו.

תקווה מסוימת לזיכוי יכול אולמרט, ניתן למצוא בעיתוי שבו החליטו שופטי המחוזי לפרסם את הכרעת הדין המשלימה. אחת ההערכות שמתרוצצות בימים האחרונים בקרב אנשי הפרקליטות, הסנגורים וכתבי המשפט היא שהעובדה שהכרעת הדין מתפרסמת ערב חג הפסח, מלמדת על כך שאולמרט עשוי לצאת זכאי. לפי ההערכות הללו, אם פסק הדין היה מרשיע היו חוסכים השופטים לאולמרט את עוגמת הנפש ודוחים את פרסומו לאחרי החג.

משפטנים עמם שוחחנו היום (א'), ציינו כי אם אכן השופטים בדקו את לוח השנה טרם שפרסמו את מועד הכרעת הדין, מדובר בשיקול שאינו בלתי-לגיטימי והוא כבר נלקח בעבר על-ידי בתי המשפט. מנגד, ישנן אינדיקציות חזקות לכך שעיתוי פרסום הכרעת הדין אינו מלמד על דבר, פרט לעובדה שהשופטים השלימו את כתיבתה. כחיזוק לסברה שלמועד פרסום הכרעת הדין ערב פסח אין כל משמעות, ניתן להביא את הרשעתו של אולמרט עצמו בתיק הולילנד לפני כשנה. ב-31 במארס 2014, שבועיים לפני חג הפסח, הורשע אולמרט על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, בקבלת שוחד של יותר מחצי מיליון שקל מיזמי פרויקט הולילנד.

חיזוק נוסף לטענה כי ההערכה הקושרת את מועד פרסום הכרעת הדין עם תוצאתו, היא חסרת שחר, ניתן למצוא במקרה קודם שבו הרשיע ראש הרכב השופטים בתיק טלנסקי, השופט יעקב צבן, נבחר ציבור בשוחד. מדובר היה בהכרעת הדין שבה הרשיע צבן את השר לשעבר, שלמה בניזרי, בעבירות של קבלת שוחד והפרת אמונים. השופט צבן פרסם את הכרעת הדין בתיק בניזרי ב-1 באפריל 2008, שבועיים לפני חג הפסח.

גם שופט בית המשפט העליון לשעבר, אדמונד לוי ז"ל, שהיה אדם דתי, מסר הכרעת דין מרשיעה בתיק צווארון לבן ערב חג. מדובר היה במקרה שבו הרשיע לוי בעת שהיה שופט בביהמ"ש המחוזי בת"א, את מנהל לשכת רה"מ לשעבר, שמעון שבס, בעבירות מרמה והפרת אמונים. הכרעת דינו המרשיעה של לוי בתיק שבס נמסרה ערב ראש השנה.

בנוסף ציינו היום משפטנים עמם שוחחנו כי השבוע הראשון שאחרי חג הפסח הוא יום השואה, ולאחר מכן חלים יום הזיכרון ויום העצמאות. לפיכך, כל מועד שבו היו בוחרים השופטים לפרסם את הכרעת הדין בתקופה הקרובה נופל על חג או מועד. גם פרקליטו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, מבטל את ההערכות, לפיהן חג החירות מבשר על זיכוי. "אני לא רואה בעיתוי מתן הכרעת הדין סימן לשום דבר. לא לטוב ולא לרע, לא להחמרה, ולא להקלה. אני לא מאמין בסימנים האלה", מסר רוזובסקי.

פרשת אולמרט
 פרשת אולמרט