אקסלנס: היכונו לעליות מחירים - האינפלציה תקפוץ ב-1%

האנליסטים צופים מדדי מחירים גבוהים בחודשים הקרובים ■ החדשות הטובות: מחיר הנפט עשוי ליפול שוב ולמתן את מדדי מאי-יולי

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

גל עליות מחירים בדרך והאינפלציה צפויה לזנק בכ-1% בשלושת החודשים הקרובים - כך מעריכים בבית ההשקעות אקסלנס בסקירת מאקרו שבועית.

"לאחר שחלפו להם מדדי ינואר ופברואר שהיו נמוכים מהרגיל, אנו מעריכים כי מדד חודש מרץ ירשום תיקון חד יחסית, בעיקר תודות לעלייה העונתית במחירי הדיור ולעלייה במחיר הדלק בתחנות שהתקבלה בחודש מרץ", נכתב בסקירה. באקסלנס מעריכים כי מדד מרץ יעלה ב-0.4% ואחריו יעלו מדדי אפריל ומאי ב-0.5% וב-0.1% בהתאמה.

"סעיף המזון עשוי להפתיע כלפי מעלה בעיקר בשל תקופת החגים", נכתב בסקירה. "אמנם חג הפסח נחגג באפריל, אך כבר בחודש מרץ החלו הקונים לפקוד את חנויות הקמעונאות והמזון כחלק מהכנותיהם לחג. זאת ועוד, חברות מזון שונות דיווחו כי השנה יפחיתו את כמות המבצעים לחג. נראה כי פעולה זו מגיעה כתגובה לשנה החלשה של חברות אלו, כפי שעולה מדוחותיהן, שנה בה מספר חברות מזון דיווחו על ירידה חדה יחסית ברווחים. בנוסף, העובדה שליל הסדר נחגג השנה ביום שישי מביאה לחשש מצד קמעונאי המזון מקיטון בקניות הצרכנים, בשל העובדה שארוחת יום השישי וארוחת החג מתקיימות באותו היום".

התחדשות העליות במחירי הדלקים והדיור צפויה לחמם גם כן את האינפלציה. "על רקע החגים, צפוי גם סעיף החינוך, התרבות והבידור לרשום עלייה עת המוני בית ישראל יפקדו את מקומות הבילוי השונים. בסך הכל מדד חודש אפריל נחשב למדד העוגן החיובי של האינפלציה מדי שנה", נכתב בסקירת אקסלנס.

בבית ההשקעות מעריכים כי האינפלציה תעלה ב-1.5% במהלך 12 החודשים הקרובים: "אז נכון שמדדי ינואר ופברואר הביאו לדפלציה של 1.6% (בעיקר בשל גורמים אקסוגניים) מתחילת השנה ונכון שמחירי הנפט עשויים עוד להמשיך ולרדת, אך כאשר אנו מסתכלים ל-12 החודשים הבאים אנו מעריכים כי המגמה של המשך ירידת המחירים צפויה להשתנות. כפי שכבר ציינו לא אחת, שתי ההנחות המרכזיות העומדות במרכז המודל שלנו הן נפט ברמה של 55 דולר לחבית עד לסוף השנה ודולר ברמה של 4.1 שקלים.

"שני גורמים אלה נותנים דחיפה חיובית גם לציפיות האינפלציה שלנו ל-12 החודשים הבאים. הסיכון המרכזי לתחזית הוא כמובן המשך ירידת מחיר הנפט. כאשר אנו מסתכלים לטווח 3-4 החודשים הקרובים אנו חייבים לומר כי קיימת הסתברות גבוהה להמשך ירידה, משמעותית יש לומר, במחיר החבית, על רקע המשך הגידול במלאי הנפט והחשש מתפוסת היתר במקומות האחסון בארה"ב, אי-הירידה בתפוקה העולמית וההסכם עם איראן אשר עשוי להגדיל משמעותית את ההיצע העולמי.

"במידה ואכן יתממש החשש ומחיר הנפט ירד, להערכתנו הדבר יפגע בעיקר במדדי מאי-יולי, ויתמוך כמובן בהגדלת האפיק השקלי ובהארכת מח"מ התיק (לגבי האחרון - בעיקר על רקע חשש מהמשך פעולות מרחיבות שעשויות להגיע מכיוון בנק ישראל).

"מצד שני, הצריכה הפרטית הגבוהה בארץ, סביבת הריבית הנמוכה וגם ההערכה לפיה היצע הנפט (הנוכחי והעתידי) יקטן בסופו של דבר כתוצאה מסגירת בארות ומקיטון משמעותי בהשקעות, יתמכו בעליית המחירים, בעיקר בסופה של השנה הנוכחית ובתחילתה של השנה הבאה. ציפיות האינפלציה לטווחים הקצרים כבר רשמו שיפור בהשוואה לחודשים האחרונים וצפויות להערכתנו לתמוך אף הן בעליית מחירים עתידית. נכונה העובדה שגם הממשלה החדשה צפויה לפעול נגד יוקר המחיה בישראל. לאחרונה עלו בתקשורת שמועות על כך שייתכן והממשלה החדשה תפעל להסרת המע"מ ממוצרים שבפיקוח וממוצרים נוספים כדוגמת מזון לתינוקות. להערכתנו, במידה ואכן יוכנס תיקון מסוג זה הוא צפוי לגלח מהמדד הכללי כ-0.3%-0.4%".