מדד גלובס-הומלס למארס: מחירי הדירות ממשיכים לעלות

מדד גלובס-הומלס: אזרחי המדינה לא מתרגשים מהצהרות הפוליטיקאים וגם במארס נרשמו בעיקר עליות במחירים המבוקשים ■ ולמרות חוסר האמון, על שולחן המחוקקים מונחות הצעות רבות שנועדו לצנן את תיאבון הנדל"ן של הישראלים

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

מה עושים בחירות לכנסת ומו"מ להקמת ממשלה חדשה בכל הנוגע לציפיות של הישראלים באשר למחירי הדירות? על פי לוח מחירי הדירות הומלס, מוכרי הדירות התעלמו מהבטחות כל הפוליטיקאים להוריד את מחירי הדירות בקדנציה הבאה והם הניחו ככל הנראה שחוסר היציבות השלטונית והתדירות שבה מתחלפים פה השרים ינציחו גם בשנים הקרובות את אוזלת היד מצד השלטון המרכזי בכל הנוגע למשבר הדיור.

על פי הנתונים, בחודש מארס שמרו מחירי הדירות המבוקשים על יציבות, עם נטייה להמשך עליות המחירים. באף אזור לא היתה ירידת מחירים רוחבית בכל סוגי הדירות. בארבעה אזורים שנבדקו - תל אביב, בקעת אונו, בת ים-חולון ומודיעין - נרשמה עליית מחירים בכל סוגי הדירות.

מנגד, מחירי השכירות - המושפעים מהמצב הכלכלי של המשק ושל האזרחים הרבה יותר ממחירי הדירות שנהנים כבר תקופה ארוכה ממימון נדיב במיוחד (השוכרים אינם יכולים לשלם שכ"ד בעזרת משכנתא), הציגו בחודש החולף נטייה לירידות מחירים. נזכיר כי בשנים 2008-2014 מחירי הדירות זינקו ב-93%, בעוד מחירי השכירות הסתפקו בעלייה של 43%.

ולמרות חוסר האמון בצעדי הממשלה, כדאי לזכור שעל שולחן המחוקקים שלנו מונחות כעת הצעות לא מעטות שרובן ככולן מכוונות לצנן את שוק הדיור ואת תיאבון הנדל"ן של הישראלים.

חברת הכנסת סתיו שפיר הניחה ביום הראשון של מושב הכנסת את הצעת החוק שלה לשכירות הוגנת, שיקשה מאוד על המשכירים להעלות מחירים.

בנוסף, במשרד האוצר מכינים כעת שורה של תוכניות לטיפול במשבר הדיור עבור השר הנכנס, הכוללות בין היתר מיסוי שכר דירה מהשקל הראשון (החיוב במס כיום הוא רק מרמה של 5,000 שקל בחודש ומעלה), העלאת שיעור המס על שכירות ל-25% (לעומת 10% היום), העלאת מדרגות מס רכישה לרוכשי דירה שלא משמשת למגורים ועוד.

כמו כן, במשרדי הממשלה חוזרים ומתעקשים כי שלל התוכניות שיצאו לדרך בכנסת היוצאת - "נתיב לדירה" להסרת חסמים, הסכמי הגג מול הרשויות המקומיות, ועדת העל לאישור תוכניות גדולות (ותמ"ל) ועוד, עדיין מתוקצבות ומיועדות לייצר כמה שיותר היצע דירות לשנים הקרובות, מה שאמור כמובן לצנן את הביקושים ואת המחירים.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים

התשואה על חדרים
 התשואה על חדרים