הפד: הפעילות הכלכלית צפויה להתאושש ברבעון השני

הפדרל ריזרב לא פוסל העלאת ריבית כבר בחודש יוני ■ מהודעת המדיניות המוניטארית עולה כי "יצירת משרות חדשות הואטה אמנם ברבעון הראשון על רקע ההאטה הכללית בכלכלה וגורמים חד פעמיים וחולפים אולם גם נתון זה צפוי להתאושש בהמשך השנה

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

הפדרל ריזרב לא פוסל העלאת ריבית כבר בחודש יוני. כך עולה מההודעה שפורסמה הערב (ד') על ידי "ועדת השוק הפתוח" לאחר ישיבות שנערכו ביומיים האחרונים.

מהודעת המדיניות המוניטארית עולה עוד כי "יצירת משרות חדשות הואטה אמנם ברבעון הראשון על רקע ההאטה הכללית בכלכלה וגורמים חד פעמיים וחולפים אולם גם נתון זה צפוי להתאושש בהמשך השנה".

ניסוח ההצהרה בוצע בהסכמה פה אחד בין חברי הוועדה (כל 10 חברי הוועדה תמכו בניסוח).

73% מהכלכלנים מעריכים כיום כי הפדרל ריזרב יבחר להעלות את הריבית, לראשונה מאז המשבר הפיננסי הקשה של 2008, בספטמבר השנה.

הריבית, אגב , נותרה היום כצפוי ללא שינוי ברמה אפסית.

בהודעה לא נרמז או נאמר בצורה כלשהי משהו לגבי המועד הצפוי של העלאת הריבית, כפי שהיה בהודעות קודמות של הפד. עוד נאמר בהודעה כי "למרות שנרשמה האטה בצריכה בשבועות האחרונים, ההכנסה הריאלית עלתה בצורה משמעותית בין השאר על רקע ירידת מחירי האנרגיה. גם סנטימנט הצרכנים נותר ברמה גבוהה".

בזירת המאקרו בארה"ב פורסם היום ב-15:30 שעון ישראל, האומדן הראשון של התמ"ג ברבעון הראשון, שהצביע על קצב צמיחה שנתי של 0.2% ברבעון, מתחת לצפי בשוק שעמד על קצב צמיחה של 1%. הסיבות להאטה החריפה בצמיחה הן מזג האוויר הקשה ששרר בחלקים נרחבים של ארה"ב בחורף, שביתת נמלים גדולה וכן דולר חזק שפגע ביצוא מארה"ב.

הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג, האטה באופן מהותי ל-1.9%. היצוא מארה"ב ירד ב-7.2% ברבעון הראשון בשל הדולר החזק, בעוד היבוא טיפס ב-1.8%. נתון מפתיע בתמ"ג היה המלאים שנוספו לתוצר, בהיקף של 110.3 מיליארד דולר.