70 א' ש' פיצוי לשוטר ממוצא אתיופי שכונה "שחור" ע"י קצינה

ביה"ד לעבודה קיבל באופן חלקי תביעה בגין לשון הרע שהגיש שוטר לשעבר ממוצא אתיופי בשם עברי אנגדה, בגין אירוע בו כונה ע"י קצינה בדרגת רב-פקד "שחור" באוזני שוטר אחר, בהקשר משפיל

בזמן שהרוחות בקרב קהילת יוצאי אתיופיה והציבור בכללותו סוערות בגין פרשת השוטרים שהיכו צעיר יוצא אתיופיה ללא סיבה, מפיצה היום (א') דוברות מערכת בתי הדין לעבודה פסק דין מחודש דצמבר, שבמסגרתו פסק בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע פיצוי של 70 אלף שקל לשוטר ממוצא אתיופי שכונה "שחור" על-ידי קצינה בדרגת רב-פקד.

באותו מקרה קיבל סגן נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, השופט אילן סופר, באופן חלקי, תביעה בגין לשון הרע שהגיש שוטר לשעבר ממוצא אתיופי בשם עברי אנגדה, בגין אירוע בו כונה על-ידי קצינה בדרגת רב-פקד "שחור" באוזני שוטר אחר, בהקשר משפיל.

השופט סופר קבע כי טיפול המשטרה בתלונתו של התובע נעשה כראוי, אולם לאור הקשרים השליליים הידועים למילה "שחור", יש לקבוע כי מדובר בלשון הרע, וכי המשטרה אחראית באחריות שלוחית לאמירת הקצינה כעובדת שלה.

לפיכך, נקבע כי המשטרה והקצינה יפצו ביחד ולחוד את התובע, שאף עזב את המשטרה בשל התסכול שחש בעקבות המקרה, בסך כולל של 70 אלף שקל.

לדביר בית הדין לעבודה, באותו מקרה, "בשים לב לניתוח המשמעות של הכינוי 'שחור', ולכך שהנתבעת הודתה כי אמרה את המלים 'מי זה השחור הזה שיושב מולך', ושדברים אלה נאמרו בנוכחות התובע - הרי שהתקיימו יסודותיה של העוולה. זאת, במובן זה שהנתבעת אמרה מילים שיש בהן כדי לבזות את התובע בשל מוצאן או גזעו, והם הגיעו לאדם אחר".

לדברי בית הדין, "שלושת היסודות של אמירת המילים, ההשפלה שבהן והגעתן לציבור - כלומר למי שאינו רק התובע - מהווים לשון הרע".

התובע יוצג בידי עו"ד גיא אופיר.