ההרחבה מצליחה, אבל

השווקים אכן מעודדים מההרחבות הכמותיות, אבל יש משהו שמפריע

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

בסה"כ, אין ספק שהמטרה הושגה.

אחת מן המטרות המובהקות של ההרחבות הכמותיות, ושל מדיניות ריבית ה-0, הייתה שיפור ניכר, ובולט לעין, של שוק המניות. זאת, על מנת לייצר את "אפקט העושר" שהיה אמור להביא לשינוי הפסיכולוגי הדרוש על מנת לעודד את הצריכה, ההשקעה, והיזמות בכלכלה האמיתית.

על החלק האחרון הזה, ההצלחה בהשגת המטרה נמצאת במחלוקת גדולה, אבל על העובדה ששוקי המניות, בכל העולם המפותח, מרחפים בגבהים מרשימים ולעיתים קרובות חדשים, אין עוררין.

למי שרוצה באמת להתרשם מן היכולת המדהימה של מדיניות הבנק המרכזי להשפיע לכיוון הסיכון המנייתי, אני מגיש את הגרף הבא. גרף של תעודת הסל המשקפת את סך השוק האמריקאי כולו (מבית Vanguard):

משה-שלום-מנייתי-גלובלי-05-05
 משה-שלום-מנייתי-גלובלי-05-05

אין ספק שהגרף השבועי הזה הוא מודל של התמדה מופלאה מאז 2011. התמדה שלאורך השנים מתבטאת בכמה מאפיינים טכניים ברורים ויפים במיוחד:

■ כל השפלים מאז התחתית של 2011 נמצאים על קו מגמה אחד - קו המגמה מספר 1.

■ לכל אורך התקופה, אינדיקאטור המומנטום (קו כחול בחלון התחתון) נמצא מעל קו ה-0, דהיינו במצב חיובי.

■ הממוצע הנע 200 יום (40 שבועות), כאן בירוק, היווה תמיד אזור שבו האופטימיים באו, וקנו סחורה, והצילו את המצב שוב ושוב.

■ כל השפלים, חוץ מזה של אוקטובר 2014, היו שפלים עולים, ובכך מצביעים על מגמה עולה ממש מדהימה באורכה וחיותה.

למעשה, העלייה אחרונה, מאז אותו שפל יוצא מן הכלל, הייתה אף היא יפה במיוחד, יצרה קו מגמה עולה משלה, קו המגמה מספר 2. למי שרוצה לדעת את רמות המחיר החשובות מאז תחילת 2014, דהיינו מתחילת המגמה זוטא החדשה, סימנתי את אלו הראויות בעיני במסגרות צהובות, ומספרים שחורים.

למרות כל המגמה החיובית הזו ישנה בעיה מינורית, אך "מעצבנת" בהתמדתה גם היא. זוהי הסטיה השלילית המתמשכת בין אינדיקאטור המומנטום (חלון תחתון - קו סגול), ותנועת המחיר עצמו. וזאת מאז סיום שנת 2013: ביחד עם המשך העלייה המופלאה במחיר, אנו רואים ירידה מתמדת במומנטום, ובתקופה האחרונה שבועות שלמים בהם סטייה זו מלווה גם בתאוצה שלילית (תאוצה המיוצגת על ידי קווי ההיסטוגרמה האדומים).

מה כל זה אומר בפועל? האם עלינו לעשות מעשה מול הסטייה הזו? לא.

זה מהווה אזהרה בלבד, אבל אחת מן האזהרות החמורות הקיימות בארגז הכלים הטכני. למה אין זה מביא למעשה? כי אין עדיין אישור במחיר לשינוי שיביא אותנו לחשוב על שינוי בעמדה מול אותה תעודת סל, ובהשלכה מול שוק המניות האמריקאי כולו.

זה יגיע כאשר אנו נראה שבירה של קו המגמה 2, יחד עם שבירה מטה של הממוצע הנע 200 יום, וכל זאת מתחת ל-103. אז תהיה סיבה למחשבה שלפנינו משהו שונה, מיוחד, ומאשר את אותה אזהרה ארוכת הימים.

מעניין לחשוב על הסיבה לאותה חולשה בשכנוע העצמי. הנה כמה מחשבות בכיוון:

■ הפסקה של ההרחבה האמריקאית המאסיבית.

■ חוזקו של הדולר.

■ העברת חלק מן הכספים למניות באירופה, יפן, וסין.

■ או, פשוט, קצת עייפות החומר...

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.