גם אחרי פסח: נמשכת ההאטה בשוק המזון והצריכה

כלל המכירות בשוק ירדו ב-2.8% ב-3 החודשים האחרונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ יינות ביתן החלה את התחרות על המבצעים לשבועות; רמי לוי הגיב בהוזלות משלו

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

שוק המזון ומוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) ממשיך לחוות האטה, גם לאחר חג הפסח - כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס".

כלל מכירות השוק ירדו בשלושת החודשים האחרונים (פברואר עד אפריל, לעומת התקופה המקבילה ב-2014) ב-2.8% והסתכמו ב-11.602 מיליארד שקל. הירידה הכספית באה לידי ביטוי בכל התחומים ומטרידה הן את הספקים והן את רשתות השיווק.

לדברי אחד הקמעונאים, "באופן כללי השוק לא טוב, אך המותגים עדיין חזקים. לא רואים מעבר למותגים קטנים. יש מחאה שקטה של פחות קניות. זה לא השוק של פעם, שבו הספיק מבצע קטן או שניים כדי שזה יעבוד. היום אתה צריך להיות יותר יצירתי".

המשך הירידה בצריכה
 המשך הירידה בצריכה

מגמה בולטת העולה מהנתונים היא התחזקות הערוץ המוזל, על חשבון הערוץ החרדי שחווה ירידה חדה במכירות. מכירות הערוץ החרדי צנחו בחודשים פברואר-אפריל ב-15.9%. הירידה הכמותית הייתה בשיעור דומה.

לעומת זאת, מכירות הערוץ המוזל עלו כספית ב-1.6%, אך זאת הודות לעלייה כמותית של 6.7% - פער שמוסבר כפי הנראה בירידת מחירים בערוץ המוזל.

מכירות המזון ירדו בשלושת החודשים האחרונים כספית ב-2.1%, אך עלו כמותית ב-0.8% - נתון שעשוי להצביע על שחיקת מחיר או על מעבר למוצרים זולים יותר.

מכירות המשקאות ירדו כספית ב-4.8% במקביל לירידה כמותית של 3.8%. תחום טיפוח הפרט ספג את הירידה החדה ביותר במכירות, שהגיעה ל-5.6%.

יינות ביתן מקדימה את המבצעים

בתוך כך, נפתחה התחרות על הקניות לחג השבועות, שיחול בעוד קצת יותר משבועיים. רשתות השיווק יוצאות לרוב עם מבצעי מכירה לחג כ-10 ימים לפני החג, אולם השנה החליטה רשת יינות ביתן להקדים את המבצעים בניסיון לקחת נתחי שוק מהמתחרים.

לדברי בכיר באחת מרשתות השיווק, "בתקופה האחרונה מי שמובילה את הוזלת המחירים בשוק היא יינות ביתן".

יינות ביתן בחרה להוזיל את השמנת המתוקה 38%, שמחירה המפוקח עומד על 6.60 שקלים, למחיר של 2.90 שקלים - הוזלה של 56%. מוצר בפיקוח נוסף שהוזל הוא הגבינה הלבנה, שמחירה לאריזה של 250 גרם עומד על 2.90 שקלים, לעומת מחיר מפוקח של 5.10 שקלים - הוזלה של 43%.

בתגובה הורידה רשת רמי לוי שיווק השקמה את מחירי שני המוצרים ל-2.80 שקלים.

מוצרים נוספים שהוזלו על-ידי יינות ביתן, ונקבע להם מחיר של 2.90 שקלים ליחידה, הם טונה סטארקיסט 160 גרם, טבלאות שוקולד עלית ופסטה אסם.

בקטגוריית הדגים נמכר ברשת סלמון טרי ב-35 שקל לק"ג; ובקטגוריית העוף והבשר נמכר ק"ג פרגיות ב-35 שקל לק"ג.

מוצר נוסף שהוזל לשבוע בלבד (עד מוצ"ש), הוא אבטיח, הנמכר הן ביינות ביתן והן ברמי לוי ב-1 שקל בלבד לק"ג.