מרקטווץ': בחודש הבא תראו איך הנפט מתחיל לצלול

הווארד גולד טוען כי הראלי בנפט נובע מסגירת מספר שיא של פוזיציות שורט וכי כבר כעת ישנם סימנים לכך שהעליות מתקרבות לסוף

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מחיר הנפט המשיך לעלות גם היום (ד') כאשר החוזה על מחיר חבית מסוג WTI נקבע על 60.93 דולר לחבית, עלייה של 0.9%, ואילו חבית מסוג ברנט מתקרב ל-70 דולר. רק לפני חודש עדיין גדשו את השוק סקירות ותחזיות לפיהן הנפט בדרך ל-40, 30 ואפילו 20 דולר לחבית, אך בינתיים המחירים רק עולים.

הווארד גולד, פרשן כלכלי באתר מרקטווץ', מעריך שהראלי הנוכחי בנפט נובע משורט סקוויז (סגירה מאסיבית של פוזיציות שורט ע"י קניית חוזים עתידיים על הנפט, מה שיוצר לחץ מחירים כלפי מעלה) שאמור להסתיים בקרוב, ואז ייתכן מאוד שתחזור מגמת הירידות. לטענתו, נפט ב-30 דולר לחבית הוא תרחיש ריאלי למדי.

"אביב הגיע, הציפורים מצייצות, הפרחים מלבלבים והנפט לא מפסיק לעלות", מתפייט הווארד. "מחיר חבית נפט מסוג ברנט זינק ב-21% בחודש אפריל לבדו - החודש החזק מאז 2009 - וטס ב-40% מאז השפל האחרון בינואר (49 דולר) ב-40%. הראלי כל כך חזק שאנשים שנקבו במחירי יעד נמוכים מוקדם יותר השנה נאלמו דום.

"לא כל-כך מהר. זינוקים חדים כאלה אופייניים מאוד לשוק דובי. עודף ההיצע העולמי והמלחמה בין סעודיה לתעשיית פצלי השמן בארה"ב עדיין כאן".

הווארד טוען שהראלי בנפט לא נובע מסיבות כלכליות אלא פיננסיות בלבד: "זו כנראה תגובה למספר עצום של עסקאות שורט על הנפט ולונג על הדולר שקרנות גידור נאלצו לסגור והתוצאה הייתה היפוך של 180 מעלות".

בעגה המקצועית זה נקרא "שורט סקוויז". כמה גדולות היו פוזיציות השורט על הנפט? לפי דיווח בסוכנות רויטרס, נכון ל-17 במארס היה מספר שיא של פוזיציות שורט על הנפט, שווה ערך ל-209 מיליון חביות נפט. היחס בין חוזי הלונג לשורט היה בשפל של 4.5 שנים.

הווארד טוען שכבר עכשיו ישנם סימנים לכך שהעליות קרובות לסיום. הוא מצטט את נתוני סוכנות בלומברג לפיהם משקיעים משכו 672 מיליון דולר מקרנות הסל החשופות לנפט באפריל - הפדיונות האגרסיביים ביותר מזה 4 שנים. כמו כן הוא מצטט אנליסט שמזכיר את הקורלציה ההפוכה החזקה בין מחיר הנפט לשער הדולר, וטוען כי התחזקות הנפט נובעת בעיקר מהיחלשות הדולר, וזו לא צפויה להימשך זמן רב.

לדברי הווארד, בשוק הנפט העולמי עדיין יש עודף היצע של כ-1.6 מיליון חביות מדי יום, והוא מעריך שכבר בחודש הבא השוק יחזור לגלם זאת והמחיר ייפול, אולי אפילו ל-30 דולר לחבית.