"המעצר של עו"ד רות בלום-דוד הוא רעידת אדמה של ממש"

בקהילה המשפטית מסכימים שזהו יום קשה מאוד ■ "עו"ד בלום-דוד נשאה באחד התפקידים הרגישים ביותר, נחשפה לחומרי מודיעין, גם ביטחוניים. מדובר בתפקיד בלב-ליבה של מערכת אכיפת החוק"

רות דוד / צילום: אלון רון
רות דוד / צילום: אלון רון

התגובות בקהילה המשפטית למעצרה של עורכת הדין הבכירה רות בלום-דוד, בחשד למעורבות בפרשת רונאל פישר, נעות בין אלה שמביעים הפתעה וזעזוע - לבין אחרים הטוענים כי שמועות על קשרים בלתי תקינים בין הבכירה לשעבר במשרד המשפטים לבין סנגורים פרטיים היו מוכרות להם זה שנים רבות. אך ישנה תמימות דעים - מדובר ביום קשה מאוד למערכת אכיפת החוק.

"די מפתיע כל העניין הזה. זה באמת יום קשה מאוד לפרקליטות, למערכת האכיפה ולשלטון החוק. רעידת אדמה של ממש", אומר ל"גלובס" סנגור בכיר. "עד היום נעצרו, נשפטו ונשלחו למאסר בכירים בכל זרוע שלטונית, אבל איש לא שיער שיבוא יום ובכירה במשרד המשפטים תיעצר בחשדות כל-כך חמורים של פגיעה בטוהר המידות תוך כדי קבלת החלטות מעוותות.

"האם זו תופעה נפוצה? חד וחלק לא. זה עשב פראי, עשב שוטה. ככלל, מערכת האכיפה לא מושחתת. יש תקלות גדולות מסוגים אחרים, אבל מעולם לא חשבתי שנמצא שחיתות במערכת התביעה".

סנגור בכיר נוסף סיפר כי היה מופתע לחלוטין מהשמועות. "אני מסתובב מהבוקר סהרורי. בהנחה שהסיפורים נכונים, זה ממש פשע מאורגן, חדירה של כל מיני גורמים פרטיים לצמרת המדינה. זו טלטלה קשה עד שקשה להאמין", הוא אומר.

לדבריו, בעשרות השנים האחרונות נתקל מקצועית הן ברב-פקד ערן מלכה, החשוד בקבלת השוחד, והן בעו"ד בלום-דוד. "מדובר באנשים רציניים שהקדישו את חייהם לאינטרס הציבורי. צריך להבין שעו"ד בלום-דוד נשאה באחד התפקידים הרגישים ביותר, נחשפה לחומרי מודיעין, גם ביטחוניים. מדובר בתפקיד בלב-ליבה של מערכת אכיפת החוק".

מצד שני, אומר הסנגור הבכיר, "צריך לזכור שבמערכת אכיפת החוק ישנם אנשים שהם מסורים, אחראיים וישרים כמו סרגל".

עורכת דין בכירה אחרת, שעבדה באופן צמוד לעו"ד בלום-דוד במשרד המשפטים במשך עשורים רבים, אמרה: "קשה לי לדבר, אני מרגישה שזה לא נכון. אני רק יכולה להביע צער על החקירה, ותקווה שהחשדות יתבררו כלא נכונים".

עורך דין בכיר, שמכיר היטב את עו"ד בלום-דוד, אמר כי הוא לא הופתע כלל ממעצרה, וכי מעבר לעובדה שהיו כבר שמועות בנוגע למעורבותה בעניינים פליליים של עו"ד רונאל פישר, עוד קודם לכן, ברגע שנודע על הקשר ביניהם - היה ברור שהיא שמה את עצמה בנקודה בעייתית.

מעבר לכך, אומר אותו עורך דין, "בעבר לא חלמנו על שחיתויות בקרב מי ששירת את המדינה, פרקליטים בכירים ושוטרים, אבל היום זה כבר נראה כחלק מהשגרה העגומה שלנו. הידרדרנו, ואף אחד כבר לא מופתע מכך שאנשי משטרה עבריינים ונעצרים עורכי דין. זו תופעה מדאיגה כששומרי-הסף שלנו מתגלים כעבריינים".

סנגור מוכר אחר נשמע אף הוא לא מופתע ממעצרה של עו"ד בלום-דוד. "כל הפרשה אינה מפתיעה, גם בקשר לפישר וגם בקשר לאותה עורכת דין", הוא אומר. "מצד אחד, הפרקליטה הזו, שהיו 'רינונים' עליה שנים רבות, שמועות על קשרים עם סנגורים פרטיים, קשרים לא בריאים. בתקופתה במשרד המשפטים היא הייתה מקצוענית וידעה את העבודה שלה, אבל היה רושם שיש לה 'פייבוריטים'".

גם באשר לעו"ד פישר, אומר הסנגור, אין הפתעה. "לא ברור איך עורך דין צעיר, לא מוכר, עם תואר מאיזו מכללה - ש'למד שחייה בהתכתבות' - נסק לגבהים כאלה במהירות כזו. תוך מעט מאוד זמן הועסקו אצלו עורכי דין רבים, היו לו לקוחות גדולים וריטיינרים במיליונים. אמנם הייתה ההצלחה התקשורתית קודם לקריירה המשפטית, אבל זה לא מסביר את ההצלחה הזו שלו. גם כשראיתי אותו טוען בבית המשפט, לא זיהיתי כישרון פרונטלי יוצא דופן".

בין המופתעים יש גם מי שיוצא להגנתה של עו"ד בלום-דוד ומזהיר שלא לחרוץ את דינה בטרם יתבררו העובדות. "הרושם שלי הוא שמדובר בטעות. נגד שאר החשודים בפרשה יש חשדות עם בשר, אבל עורכת הדין נקייה להבנתי", העריך היום (ד') באוזני "גלובס" סנגור המייצג חשודים אחרים בתיק.