הותר לפרסום: עו"ד רות בלום-דוד חשודה בפרשת רונאל פישר

(עדכון) - החשד: עו"ד בלום-דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, ניסתה לשבש את החקירה ע"י תיאום עדויות ופעלה לכאורה כשלוחתו של פישר בתקופת מעצרו ■ מח"ש חוקרת עוד 3 עורכי דין ובכיר בתחום הרפואה

רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר
רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר

הותר לפרסום: עו"ד רות בלום-דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), היא הבכירה לשעבר במשרד המשפטים שנעצרה אמש (ג') על-ידי חוקרי מח"ש בחשד למעורבות בפרשת רונאל פישר.

עו"ד בלום-דוד הצטרפה כשותפה בכירה למשרדו של עו"ד רונאל פישר ב-2012, אחרי 33 שנות שירות ציבורי בפרקליטות מחוז תל-אביב. עם פרוץ החשדות נגד פישר ומעצרו, היא אף שימשה כעורכת הדין שלו וייצגה אותו בחקירה.

בלום-דוד נחקרה בחשד לשיבוש הליכי משפט וביצוע עבירות של טוהר המידות בפרשה. המשטרה חושדת, בין היתר, כי עו"ד בלום-דוד ניסתה לשבש את החקירה על-ידי תיאום עדויות ופעלה לכאורה כשלוחתו של פישר בתקופת מעצרו וכן במהלך החקירות. זאת, כאשר נאסר עליו לדבר או לפגוש את המעורבים בתיק.

קיבלה החלטות הרות-גורל

כפרקליטת מחוז תל-אביב, עו"ד בלום-דוד קיבלה החלטות הרות-גורל בנוגע להעמדות לדין וסעיפי העבירות בהם יואשמו, בין היתר, שרים ופוליטיקאים, נותני שוחד, עברייני צווארון לבן, משפחות פשע ועוד.

עו"ד בלום-דוד הייתה זו שהחליטה לסגור את תיק העמותות של יועציו של אהוד ברק במערכת הבחירות לראשות הממשלה ב-1999; ולהעמיד לדין ב-2005 את עומרי שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, בשל עבירות על חוק המפלגות. כזכור, שרון הבן הורשע בקבלת תרומה אסורה וריצה 9 חודשי מאסר.

בלום-דוד עמדה גם בראש צוות התובעים בפרשת המירמה והגניבה מהסתדרות העובדים הלאומית, בה הורשע שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון; וכן הייתה מהפרקליטים שננזפו על-ידי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בפרשת הקלטות הסתר של חיים רמון. לינדשטראוס מתח ביקורת חריפה על תפקודן של דוד-בלום ואחרים, במסגרת טיפול המשטרה והפרקליטות בחומרי האזנות הסתר, שנוהלו במסגרת חקירת פרשת הנשיקה הכפויה של שר המשפטים לשעבר חיים רמון.

כמו כן, בלום-דוד ניהלה את התיק נגד בני משפחת אלפרון, שכלל 18 נאשמים; הובילה את הליך הסגרתו של זאב רוזנשטיין; ונטלה חלק גם בהליך הסגרתו של מאיר אברג'ל לארה"ב. היא גם כיהנה כנציגת היועץ המשפטי לממשלה בוועדת שמגר, שבחנה את רצח ראש הממשלה יצחק רבין.

מוקדם יותר בקריירה הציבורית שלה שימשה בלום-דוד כתובעת במשפטו של שר המשפטים יעקב נאמן, שהואשם בעבירות של עדות שקר, שבועת שקר ושיבוש מהלכי משפט, אך הוא זוכה מכל האישומים נגדו.

"רעידת אדמה של ממש"

מעצרה של עו"ד בלום-דוד הוארך היום (ד') אחר-הצהריים עד יום שישי הקרוב.

גורמים המכירים את עו"ד בלום-דוד הגיבו היום בדרכים שונות למעצרה. חלקם הופתעו, הביעו צער ושיבחו את יכולותיה - ואילו אחרים סיפרו על שמועות שהתרוצצו שנים רבות בקשר להתנהלות בלתי תקינה של עורכת הדין בתקופה שעבדה במשרד המשפטים.

"די מפתיע כל העניין הזה. זה באמת יום קשה מאוד לפרקליטות, למערכת האכיפה ולשלטון החוק. רעידת אדמה של ממש", אומר ל"גלובס" סנגור בכיר. "עד היום נעצרו, נשפטו ונשלחו למאסר בכירים בכל זרוע שלטונית, אבל איש לא שיער שיבוא יום ובכירה במשרד המשפטים תיעצר בחשדות כל-כך חמורים של פגיעה בטוהר המידות תוך כדי קבלת החלטות מעוותות".

עוד חשודים: 3 עורכי דין נוספים ובכיר בתחום הרפואה

פרשת רונאל פישר מספקת מדי יום כמעט מידע נוסף ומפליל לכאורה אודות אנשים בכירים ומוכרים במשק. מהחשדות מצטיירת תמונה לפיה חלק מלקוחותיו של עו"ד פישר שילמו על שירות שהוא לכאורה מעבר לייצוג משפטי - פישר ניהל כביכול מעין רשת של מידע חסוי בקשר לחקירות מתנהלות ושל שוחד לסגירת חקירות.

לחשדות שנחקרו מצטרפת הטענה שהעלה איש רשות המסים לשעבר, שוקי משעול, על כך שפישר הציע לו כביכול לשלם כספים, כדי להביא לסגירת חקירה פלילית נגדו.

היום גם פורסם במספר כלי תקשורת (ובהם גלי צה"ל) על מעצרם של שני שופטים וקבלן נוסף בפרשה. לא ברור מה מקור המידע, אך דוברת מח"ש הבהירה כי לא ידוע למח"ש במה מדובר.

כמו כן נחקרו היום במח"ש 3 עורכי דין נוספים ובכיר בתחום הרפואה - שמותיהם אסורים לפרסום. ארבעתם נחקרים בחשד לשיבוש מהלכי משפט.

תמנון רב זרועות
 תמנון רב זרועות

נמרודי שוב הסתבך?

במשטרה נחקרו בימים האחרונים מספר חשודים בכירים בחדש כי העבירו, בתיווכו של פישר, כספי שוחד לקצין המשטרה, רב-פקד ערן מלכה. זאת, לכאורה, בתמורה למידע על תיקי חקירה שהתנהלו בעניינם.

אתמול היה זה תורו של איש העסקים ומו"ל עיתון "מעריב" לשעבר, עופר נמרודי (58), שנעצר על-ידי חוקרי המחלקה הארצית לחקירות שוטרים (מח"ש) המופקדת על החקירה.

נמרודי נחקר במשך שעות ארוכות באזהרה, בחשד למתן שוחד ושיבוש מהלכי משפט, הכחיש את החשדות המיוחסים לו, ושוחרר למעצר-בית למשך יומיים. עם זאת, העובדה שהוא לא הובא לדיון הארכת מעצר בבית המשפט עשויה ללמד כי מעורבותו בפרשה מצומצמת יחסית.

לפי החשד, נמרודי ביקש לקבל מהמשטרה מידע על חקירת פרשת הלבנת ההון ועבירות ניירות ערך, שבמסגרתה הוא מסר בעבר עדות, אך לא נחקר באזהרה. לפי ההערכה, המדובר בחקירה בפרשה שכונתה "אדון האשליות", שעסקה בחשד כי כספי הימורים לא חוקיים הולבנו באמצעות רכישת ניירות ערך של חברת הכשרה אנרגיה וחברות נוספות. זאת, בין היתר על-ידי רועי חיון, איש עסקים מגבעתיים הפעיל בתחום הפורקס.

שמו של חיון נודע בשוק ההון, לאחר שפורסם כי הוא הרוויח 5 מיליון דולר על השקעה של עשרות אלפי דולרים בלבד במניות הכשרה אנרגיה, שהונפקה בנובמבר 2010.

רב-פקד מלכה החליף את ראש צוות החקירה בתיק החקירה בפרשת "אדון האשליות" ועמד תקופה קצרה בראשו, ולכן יכול היה לכאורה להעביר לנמרודי מידע בנושא. לפי החשד, באמצעות עו"ד פישר - אותו הכיר נמרודי כבר מהימים שבהם פישר היה עיתונאי בכיר ב"מעריב" - העביר נמרודי סכומי כסף נכבדים לרד-פקד מלכה, כדי לקבל מידע אודות החקירה הזו.

עורכי דינו של נמרודי, ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, מסרו: "עופר נמרודי ענה לכל שאלות חוקריו והכחיש כל קשר לפרשה. בתום החקירה הוא שוחרר לביתו".

הקוד שפוצח ועדת המדינה

עוד הותר לפרסום השבוע כי גם מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ) לשעבר, שי ברס, נעצר בחשד לשוחד במסגרת חקירת פרשת פישר.

ברס (65) חשוד במתן שוחד לרפ"ק מלכה, באמצעות פישר, תמורת קבלת מידע מתיקי חקירה משטרתיים. לפי ההערכה, המידע המבוקש עסק בחשדות למינוי מקורב ללא מכרז תקין, ותוך ניגוד עניינים, שקידם ברס בנתיבי ישראל, וכן נגע להתנהלות לא תקינה לכאורה של ברס מול קבלנים. בנוסף חשוד ברס בשיבוש מהלכי משפט.

בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בירושלים צוין כי "עניינו של ברס הוא חלק מפרשה גדולה יותר, הכוללת מספר פרשות הדומות ובהם מעורבים שונים".

עוד נעצרו במסגרת הפרשה שני בעלי חברה קבלנית, החשודים כי שיבשו באופן חמור חקירה משטרתית ואף נתנו שוחד במסגרת זו.

מעצרם של נמרודי, ברס והחשודים האחרים התאפשר הודות לפריצת דרך של ממש שהתחוללה בחקירת פרשת פישר. המידע המפליל לכאורה נחשף לאחר שחוקרי מח"ש לפצח את 4 הספרות שמהוות את קוד הנעילה של האיפון של פישר, ולהוציא ממנו מידע רב אודות יחסיו עם רפ"ק מלכה.

הפקת המידע גם סללה את הדרך לגיוס העוזרת של פישר במשרד עורכי הדין שלו כעדת מדינה בפרשה.

רפ"ק מלכה, שהחל בהמשך לשתף פעולה עם המשטרה, מקווה אף הוא להיות עד מדינה, כדי למלט עצמו מעונש חמור. ואולם, לפי ההערכה, נכון להיום הסיכויים לכך אינם גבוהים, בשל העובדה שהוא אחד משני החשודים המרכזיים.

התרגיל של אלון חסן

הפרשיות האחרונות מצטרפות לשתי הפרשות המרכזיות, שבגינן זומן פישר לשימוע שלפני העמדה לדין - פרשיות אלון חסן ואילון מכלוף. על רקע החשדות לביצוע עבירות שוחד ומרמה בפרשיות אלה נעצר פישר לראשונה בחשד לעבירות שוחד ומירמה.

פישר חשוד שהציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה. מעצרו הראשון של פישר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי מח"ש ועשה לפישר "תרגיל", כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא חוקיים לכאורה. אירוע העברת המזוודה, כמו גם הצעתו של פישר לחסן לתשלום הסכום, תועדו בווידיאו ללא מודעותו של פישר.

במקרה השני, כך על-פי החשד, קיבל פישר סכום כסף במזומן ממכלוף, הבעלים של מטמנת פסולת באשקלון, אותו ייצג בהליכים משפטיים שהתנהלו בעניינו. גם במקרה הזה חשוד פישר כי קיבל את הכספים, לאחר שיצר מצג כי בדעתו להעבירם לידי שוטר בתמורה לקבלת מידע בעניין תיקי חקירה המתנהלים נגד מכלוף.

בנוסף על כל אלה ממשיכה מח"ש לבדוק אם פישר הציע לעו"ד רועי בר, ששימש כיועץ משפטי חיצוני לעיריית רחובות, דרך מתווך (חבר משותף), לסגור את תיק החקירה נגדו תמורת 2 מיליון דולר. בר חשוד בפרשת שחיתות הקבלנים בראשון-לציון וברחובות, שבה מעורבים גם מנור גינדי ורוני יצחקי.

כמו כן בודקת מח"ש אם פישר העביר מידע מחקירת משטרה ללקוחו, חברו הקרוב ושותפו העסקי יאיר ביטון, מבעלי חברת ב.יאיר, החשוד בהלבנת הון של כ-60 מיליון שקל דרך ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל.