הסלולר של הוט משדר סימני מצוקה: ירידה בהכנסות ברבעון

בעוד שמספר מנויי הסלולר גדל ב-84 אלף בהשוואה לרבעון הקודם, ההכנסות משירותי סלולר דווקא ירדו ב-2.2% ל-178 מיליון שקל ■ הרווח הנקי נפל ב-33% ל-29 מיליון שקל ■ הוט איבדה ברבעון 7,000 מנויי טלוויזיה

אילן צחי / צילום: סיון פרג'
אילן צחי / צילום: סיון פרג'

מלחמת המחירים הגדולה, שהוצתה מחדש בשוק הסלולר בסוף 2014, מתחילה לבוא לידי ביטוי בדוחות הכספיים של החברות המעורבות. החברה הראשונה שמפרסמת דוחות לרבעון הראשון היא קבוצת התקשורת הוט, שמדווחת היום (ג') על ירידה של 2.4% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל ל-996 מיליון שקל, ירידה של 32.6% ברווח הנקי ל-29 מיליון שקל וירידה של 6.7% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ל-431 מיליון שקל.

הוט, שבבעלות קבוצת אלטיס של פטריק דרהי, מפרסמת את הדוחות כחברה פרטית בעלת אג"ח הרשומות למסחר.

תוצאות הוט
 תוצאות הוט

מהדוחות מצטיירת דרמה בפעילות החברה-הבת הוט מובייל: בעוד שמספר מנויי הסלולר גדל ב-84 אלף לקוחות בהשוואה לרבעון הקודם, ההכנסות משירותי סלולר דווקא ירדו ב-2.2% ל-178 מיליון שקל. אלה הן תוצאות המבצע של הוט מתחילת השנה - בתגובה לכניסת סלקום לשוק הטלוויזיה - שבמסגרתו מכרה הוט שני קווים ב-40 שקל לחודש.

למעשה, זוהי עדות לכך שהוט "מקריבה" את פעילות הסלולר שלה במטרה להיאבק בשוק הכולל, שבו גם כך הופך הסלולר לקומודיטי. נוסף על כך, נראה כי ישנה גם השפעה של השירות של הוט על ההרעה בתוצאות.

בסוף הרבעון עקפה הוט לראשונה את רף מיליון לקוחות הסלולר. עם זאת, שיעור הנטישה במונחים שנתיים זינק מ-39% ברבעון הקודם ל-50%. במקביל, ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת למנוי) נחתכה ב-23% ביחס לרבעון המקביל וב-17.4% ביחס לרבעון הקודם, ועמדה על 57 שקל.

בסופו של דבר, ברבעון הראשון הסתכמו הכנסות הסלולר ב-228 מיליון שקל, עלייה של 5.6% מהרבעון המקביל, בזכות עלייה של 72.4% במכירת ציוד קצה. ה-EBITDA של פעילות הסלולר נפל ב-50% ל-11 מיליון שקל.

במגזר הכבלים, הכולל את שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית, גישה לאינטרנט וטלפוניה, ירדו ההכנסות של הוט ב-4.3% ביחס לרבעון המקביל, ל-782 מיליון שקל, וה-EBITDA ירד ב-4.5% ל-420 מיליון שקל.

הוט ממשיכה להגדיל את מספר לקוחות הטריפל שלה (הרווחי ביותר עבורה), ובסוף הרבעון היו לה 487 אלף לקוחות, עלייה של 5,000 מהרבעון הקודם.

לעומת זאת, הוט איבדה 7,000 מנויי טלוויזיה נטו ברבעון, ובסוף הרבעון היו לה 846 אלף מנויים. גם במנויי האינטרנט לא נרשם הישג משמעותי, ולחברה היו בסוף הרבעון 712 אלף מנויים.

"ברבעון החולף המשכנו ביישום האסטרטגיה של הקבוצה, שעליה הכרזנו בשנה החולפת", אמר מנכ"ל הוט, אילן צחי. "סיימנו את הרבעון עם יותר ממיליון לקוחות בהוט מובייל, הגדלנו את מספר לקוחות הטריפל, העלנו את רף ההשקעה בתשתיות בשוק, השקנו חבילות חדשות לצרכנים והמשכנו למקד מאמצים והשקעה משמעותית בשיפור השירות והמענה ללקוחות. בכוונתנו להמשיך לבסס את מעמדנו כחברה שמובילה ומאתגרת את שוק התקשורת בישראל, המציעה ללקוחותיה את הצעות הערך המשתלמות ביותר".