7 השנים הרעות

העונש הקל של אולמרט עומד בסתירה לרטוריקה החריפה של השופטים

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, יעקב צבן, משה סובל ורבקה פרידמן-פלדמן, נטו היום (ב') חסד עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, כשהחליטו לשלוח אותו "רק" ל-8 חודשי מאסר בפועל, בשל הרשעתו במשפט פרשת טלנסקי ומעטפות הכסף.

העונש הקל להשקפת אחדים - והמידתי לטעמם של אחרים - עומד במידה מסוימת בסתירה לרטוריקה החריפה שבה השתמשו השופטים בהכרעת הדין, ושבה הם השתמשו גם בגזר הדין.

את מעשיו של אולמרט הגדירו השופטים ככאלה ש"דגל שחור" מתנוסס מעליהם, ושמחייבים ענישה משמעותית. במקום אחר כתבו כי "כל אחת ואחת מקבלות הכספים על-ידי אולמרט כרוכה הייתה בהפרה כפולה של אולמרט את הכללים: הפרה ראשונה - בעצם קבלת הכספים בניגוד לאיסור על קבלת טובת הנאה או הכנסה שמחוץ לשכר הרשמי. הפרה שנייה - בהסתרת קבלת הכספים בהצהרות השנתיות שהגיש אולמרט למבקר המדינה".

לכן, השופטים היו יכולים לשלוח את אולמרט ל-14 חודשי מאסר בפועל, אבל נראה כי משהו מהרושם הכביר שעשה אולמרט עליהם בסיבוב הראשון של המשפט, אז הוא זוכה על-ידי השופטים סובל וצבן מהאישומים נגדו, לא נעלם, והם החליטו להתחשב בו ולהטיל עליו עונש שממוקם באמצע מתחם הענישה שקבעו - בין 6 חודשי עבודות שירות ל-14 חודשי מאסר בפועל.

קביעה משמעותית של השופטים שאליה יש לשים לב היא ש-8 חודשי המאסר שהוטלו על אולמרט בפרשת טלנסקי ירוצו במצטבר, ולא בחופף, לעונש שהוטל עליו בגין הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד.

המשמעות היא שאם ערעורי אולמרט לבית המשפט העליון בשני המקרים יידחו, הוא ירצה עונש של 6 שנות מאסר ועוד 8 חודשים.

המערכה המשפטית שהתנהלה בין המדינה לבין אולמרט במסגרת משפט פרשת טלנסקי ומעטפות הכסף הייתה ארוכה וחריגה בכל קנה-מידה. היא הוכרעה על-ידי שופטי המחוזי בירושלים באופן שבו הוכרעה, דווקא בשל אירועים שהתרחשו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב - האופן שבו ניהלו אולמרט וסנגוריו את משפט פרשת הולילנד, הפניית העורף לראשת לשכתו שולה זקן במסגרת אותו משפט - אלה הביאו בסופו של דבר להרשעה גם במשפט טלנסקי.

כשנחשפו לראשונה החשדות נגד אולמרט הזדעזעה הארץ, והציבור הישראלי נחרד מעומק השחיתות ומעוצמתה. אולמרט מצדו נאלץ להתפטר מהנהגת המדינה בשל העדות המוקדמת של טלנסקי. כ-7 שנים חלפו, והיום נגזר דינו של אולמרט.

ההוקעה הציבורית של מעשיו של אולמרט היום אמורה להביא לכך שלעולם לא יעשו עוד נבחרי ציבור שימוש פרטי ונסתר בשלמונים שהם מקבלים מתורמים בעלי אינטרסים. מעתה יידע כל נבחר ציבור שעליו לדווח על כספים שהוא מקבל ומחזיק.

למרבה הצער, חומרת מעשיו של אולמרט בפרשת טלנסקי מחווירה יחסית למעשיו בפרשת הולילנד. על רקע פרשה זו ועל רקע פרשות שחיתות נוספות שנחשפו בחודשים האחרונים, ובראשן פרשות רונאל פישר ופרשת ישראל ביתנו, הציבור הישראלי כבר הרבה פחות מזדעזע מעוד החלטה משפטית בפרשת שחיתות, חמורה ככל שתהיה.

פתאום היום, גזר הדין (השלישי) של ראש הממשלה לשעבר - מנהיג המדינה - נראה כדבר טבעי וכמעט שגרתי. וזה דבר מצער ומדאיג ביותר.