ההוצאות של משרד התרבות והספורט נחשפות

דוח ההתקשרויות עם ספקים חיצוניים בשנת 2014 של המשרד, שהוצג לבקשת "גלובס": ללשכת הפרסום הממשלתית שולמו 11.4 מיליון ש' לקידום קמפיינים בתקשורת, בעיקר ספורטיביים ■ 383 אלף ש' להוצאות חניה ■ 581 אלף ש' על דלק ■ עשרות אלפי שקלים להשתתפות ב"מחוזיאדה"

לימור לבנת / צלם: תמר מצפי
לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

עשרות אלפי שקלים למימון ארוחות לעובדי המשרד, מאות אלפי שקלים למימון כיבוד, תשלומים לכותבי נאומים, מאות אלפי שקלים לחניה, הפקת סרטון תדמית למשרד בכמעט 150 אלף שקל, ואימוני ספורט באלפי שקלים לקבוצת הכדורשת של עובדי המשרד. אלו הן כמה מהדוגמאות להתקשרויות של משרד התרבות והספורט עם ספקים חיצוניים בשנת 2014, שהוצגו לבקשת "גלובס" בהתאם להוראות חוק חופש המידע. בסך הכל מסתכמות התקשרויות המשרד עם ספקים בשנה החולפת ב-27.5 מיליון שקל.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הורישה את המשרד לא מכבר למחליפתה ח"כ מירי רגב, אבל עוד לפני כן אפשר ללמוד לא מעט על התנהלות המשרד בתקופתה של לבנת. בעיקר לגבי הוצאות המשרד לגופי מדיה שונים שנועדו לקדם אג'נדות של המשרד בתחומי הספורט השונים.

יש לציין כי המשרד חולק מטה משותף עם משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, וההתקשרויות לתשלומי המטה כוללים גם את משרדים אלו.

***

מהנתונים עולה, אם כן, כי את הסכום הגבוה ביותר הוציא המשרד לטובת תשלומים ללשכת הפרסום הממשלתי (לפ"מ) - 11.46 מיליון שקל בסך הכל. מתוך הסכום הזה, 2 מיליון שקל שולמו ללפ"מ לטובת "קמפיין הסברתי לזמן תרבות וספורט", 500 אלף שקל ללפ"מ עבור "קמפיין שבוע ספורט ישראל", 500 אלף שקל ל"קמפיין יום ההליכה" ו-450 אלף שקל ל"קמפיין אלימות בספורט". סכום משמעותי הקצה המשרד כתשלום לטובת לפ"מ לתוכנית "פרחי ספורט" אותה הוציא אל הפועל בשנה החולפת - עבור הקמפיין לתוכנית זו שילם המשרד למדיות השונות דרך לשכת הפרסום הממשלתי סכום של 2.2 מיליון שקל. הסכום הגדול ביותר שולם לקמפיין קידום נשים בספורט של אתנה - 2.39 מיליון שקל. עוד כמה תשלומים ללפ"מ - 110 אלף שקל לקמפיין של אתנה (קידום ספורט נשים) בערוץ הילדים, 135 אלף שקל שהוציא המשרד עבור סרטון תדמית למשרד. בנוסף שילם המשרד 240 אלף שקל בעבור פרסום בפייסבוק.

אגב, עבור קידום ופרסום של ענייני תרבות באמצעות תשלומים לפ"מ, מתברר שסכומים אלו היו נמוכים בהרבה - העיקרי שבהם הוא תשלום של 500 אלף שקל לטובת "תוכנית הסברתית ליום הקולנוע 2014".

***

עוד עולה מהנתונים כי במהלך 2014 שילם המשרד סך של 383 אלף שקל בעבור מימון חניות (מתוך זה 257 אלף שקל לחניה עבור "מגדל הנביאים בע"מ"); 521 אלף שקל שולמו בעבור חיובי דלק לרכבים של עובדי המשרד, וכן 20 אלף שקל בעבור נסיעות בכביש 6. המשרד רכש במהלך השנה החולפת רכב בסכום של 120 אלף שקל. בעבר תשלומים לחברת בזק שילם המשרד 821,911 שקל בשנה האחרונה, ובעבור שירותי דואר שולם לדואר ישראל סך של 273 אלף שקל.

המשרד שילם במהלך 2014 בעבור "סבסוד ארוחות לעובדים" סכום כולל של 51,188 שקל - מתוך זה 21,240 שקל ללורד סנדוויץ' בע"מ, 10,000 שקל ל-ב.ס.ד מתחם ג'ו ו-7,788 שקל לגוטוביץ' גדליהו. 24,697 שקל שולמו בעבור רכישת בקבוקי מים גדולים לחברת מי עדן בר. בעבור סעיף "כיבוד" שילם המשרד 114,615. בנוסף, הוציא המשרד סך של 50 אלף שקל עבור "רכישת כלים חד פעמיים" ששולמו לגורי-עצמון-שניר בע"מ. בעבור שי לראש השנה לעובדים שילם המשרד סך של 23,801 שקל ל-נגאיה החברה לערכים בע"מ.

***

המשרד מדווח כי השתמש בשירותים חיצוניים עבור כתיבת נאומים: לפי הנתונים שהועברו, שולמו 3,560 שקל עבור "כתיבת נאומים" לעמיאור חנן - עיתונאי וחוקר תקשורת ולשעבר כתב ב"ישראל היום", "העין השביעית" ו"מעריב" ומי שהיה הדובר של לימור לבנת כשהייתה שרת החינוך לפני כעשור; 500 שקל שולמו לציפורה האוזר עבור "הכנת נאומים לשרה לימור לבנת".

התקשרות חיצונית נוספת נעשתה עם הזמר חיים צינוביץ', 3,000 שקל ששולמו לחברת חיים צינוביץ' הפקות בע"מ שקל בעבור הכנת "פרזנטציה מורחבת לפרויקט המוזיאונים".

גם פעולות תרבותיות-ספורטיביות של עובדי המשרד זכו למימון במהלך שנת 2014: כך למשל, 18,000 שקל לעמותה לפיתוח הכדורעף בירושלים בעבור אימוני קבוצת הכדורעף של המשרד; 5,200 שקל שולם לארגון הפועל - המחלקה לספורט במקומות עבודה, בעבור דמי רישום של עובדי המשרד למשחקי המחוזיאדה, אירוע שנערך באילת במאי 2014. בנוסף, שולמו 23,766 שקל לחברת כנפי משק תור, שזכתה במכרז להלנת והסעת באי המחוזיאדה באילת, בעבור השתתפות עובדי המשרד באירוע. לרשת ארבל באולינג בע"מ שולם 1,525 שקל עבור מה שהוגדר כ"אימוני ספורט".

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "חלק מההתחייבויות הכספיות לספקים שולמו באופן חלקי בלבד. כל ההתקשרויות נעשות בכפוף לנהלי חשכ"ל באוצר, חוק חובת המכרזים ותנאי ההעסקה הקבועים לעובדים בשירות המדינה. באשר לתקציבי הפרסום, אלה נועדו להביא לידיעת הציבור הרחב את הקולות הקוראים לפרסים ומלגות שהמשרד מעניק מדי שנה ליוצרים, אמנים וספורטאים בהיקף של מיליוני שקלים. שאר תקציבי הפרסום נותבו לטובת עשרות פרויקטים ופעילויות שהמשרד יזם עבור הציבור המוזמן להשתתף בהם בחינם. כל פרסומי המשרד נרכשים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, כנדרש מכל משרדי הממשלה, במטרה לרכוש מדיה בעלויות נמוכות בהרבה מהמוצעות בשוק. העובדה כי משרד התרבות והספורט, חולק מטה משותף עם משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, במטרה לחסוך בהוצאות, יכולה להעיד על התנהלותו היעילה של משרד התרבות והספורט בכל הנוגע להתקשרויותיו עם ספקים. בהתאם לכך, מרבית ההתקשרויות הינן בגין הוצאות עבור תפעולם השוטף של שני משרדי ממשלה ודרך הצגתם בכתבה מעידה על כתבה מגמתית ולא עניינית".

 משרד התרבות והספורט
  משרד התרבות והספורט