"לאנשים פרטיים עדיף להשקיע את הכסף בבורסה"

כך אמר אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, בפאנל "שחקנים חדשים במגרש" בוועידת שוק ההון של "גלובס" ■ מיקי ורדי, יו"ר קרן ריאליטי: "אני לא חושב שיהיה כאן שינוי דרסטי, והריבית לא תעלה"

"יש חוסר קבוע של 100 אלף דירות שמשפיע על השוק, אלא שגם אם יכריזו השנה על שיווק של 50 אלף יח"ד, צריך לזכור שאצלנו משווקים קרקע ולא דירות. אני לא חושב שיהיה כאן שינוי דרסטי, והריבית לא תעלה", כך אמר היום (ב') מיקי ורדי, יו"ר קרן ריאליטי, בפאנל "שחקנים חדשים במגרש" בוועידת שוק ההון של ישראל שמקיים היום "גלובס".

מלבד ורדי, בפאנל משתתפים בין היתר יוני אופיר, סמנכ"ל ומנהל מערך האשראי באלטשולר שחם, דוד ברוך, יו"ר ושותף קרן יסודות, אבי כץ, מייסד ונשיא קרן הגשמה ואבי לוי, מנכ"ל מליסרון. את הפאנל מנחה עורך מדור הנדל"ן בגלובס דרור מרמור.

במהלך הפאנל, ורדי פנה לכץ ואמר לו כי "אם יזם פרטי צריך לממן תמ"א 38 והבנק לא נותן לו כסף, הוא לא יודע לגייס בשוק ההון והמוסדיים גם לא רוצים לתת לו, הוא צריך לשלם פי 2 או 3 ריבית, לפעמים 20%, לגורמים אחרים כמו הקרן שלך שנותנים השלמת הון".

כץ ענה: "זה לא 20% ריבית. זה כניסה כשותף לפרויקט. תבין, אני לא ישן בלילה מחשש שהפרויקטים שההשקעות שלי יפלו. מצד שני, חייבים לעשות משהו עם הכסף. יש הרבה סיכון בהלוואות האלה, וביום שבו יהיה לא טוב, ברור לי שהמשקיעים יסקלו את אבי כץ באבנים. אבל מה האלטרנטיבה שלהם - לשמור את הכסף במזנון ולקבל ריבית שלילית"?

כץ הוסיף לעניין הסיכון שנוטלים אנשים פרטיים שמושקעים בקרן, כי "לתת לאיש הפשוט להיכנס למגרש של הגדולים ולהיות שותף בפרויקט נדל"ן ובאמצעות זה לקבל 20% תשואה - לזה אני קורא הגשמה".

דוד ברוך ציין כי "קרנות שנכנסות לתחום מימון הנדל"ן למגורים, שבעבר היה נחלה בנקאית בלבד, זה דבר בריא. חייבים לעשות כאן התחדשות עירונית. כל זמן שאין תשתיות ושוק עבודה בבאר שבע ובעפולה, חייבים לעשות התחדשות עירונית במרכז הארץ ובמיוחד בתל אביב, שזה 0.8% מהשטח שעליו חיים 22% מהאוכלוסיה".

יוני אופיר אמר כי "הדיור להשכרה הוא חדש יחסית. צריך להיות כמה שר האוצר החדש יקדם את היוזמה הזאת. אנחנו לא פוסלים את זה. זה יכול להתאים למוסדיים. בתחום של מגורים, אנחנו עוד לא שם. כרגע זה בשליטת הבנקים. בנוגע לפיזור - יש את מדינת ישראל ויש גם בחוץ. מדינת ישראל זה טיפה בים. הכסף של המוסדיים מצטבר ואפשר וצריך להשקיע אותו בחו"ל, כמו שעשינו באג"חים ובריטים. יש עולם שלם של הזדמנויות בחו"ל".

אופיר הוסיף עוד: "קצת קשה לדבר על ריבית. מה שקורה כאן נגזר מהעולם ומהבנק המרכזי. לאן הריבית תגיע קשה לומר. כנראה נמשיך להיות בסביבת ריבית נמוכה בזמן הקרוב, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה ולייצר לחוסכים שלנו תשואות אטרקטיביות. ההלוואות הפרטיות שאנחנו נותנים צמחו בשנים האחרונות מ-300 מיליון שקל ל- 2 מיליארד, כשחלק לא מבוטל מהן מיועדות לשוק הנדל"ן".

אבי לוי תקף את כץ, ואמר: "לאנשים פרטיים עדיף להשקיע את הכסף בבורסה, שם זה נזיל, לא כמו אצלך, בקרן הגשמה. אם קורה משהו למניה, תמיד אפשר למכור. אף אחד לא אומר לך מה לעשות עם הכסף".

לוי הוסיף כי "אני לא יודע מי יותר גדול אנחנו או עזריאלי, אבל אין ספק שבמסגרת הקניונים הגדולים במדינה, אנחנו מובילים. מבין עשרת הקניונים הגדולים, חמישה הם שלנו, שממוקמים בין 1 ל-8".

בעניין הריבית אמר לוי כי "לדעתנו הריבית תישאר תקופה ארוכה מאוד איפה שהיא היום. בטווח הקצר היא תמשיך לרדת".