וינשטיין: רוטשטיין יודה באישום "מרוכך" - וינהל את הדסה

היועמ"ש מתערב בסאגה: לפי הערכות, וינשטיין הבהיר כי אין מניעה משפטית חד-משמעית למינוי, אך הצביע מנגד על הבעייתיות

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נכנס לעובי הקורה בשאלת מינויו האפשרי של פרופ' זאב רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה - כך נודע ל"גלובס".

פגישה בעניין התקיימה שלשום (ב') בין וינשטיין למחזיק תיק הבריאות, סגן השר יעקב ליצמן, שהצהיר כי הוא נחוש לקדם את המינוי - למרות הביקורת הציבורית בסוגייה.

לפי הערכות, וינשטיין הבהיר כי אין מניעה משפטית חד-משמעית בפני המינוי, אולם הצביע מנגד על הבעייתיות: המדינה ממליצה ומעודדת את מינויו של רוטשטיין לתפקיד בכיר במרכז רפואי שהפך לגוף ציבורי נתמך לאור הסכם ההבראה דאשתקד - בשעה שאותה מדינה מגישה תובענה משמעתית חמורה נגד רוטשטיין בתפקידו כמנהל המרכז הרפואי שיבא. בעייתיות שכזו, כך טען וינשטיין, עלולה להקשות על המדינה להגן על המינוי במקרה של עתירה לבג"ץ.

וינשטיין, כך על-פי אותן הערכות, המליץ לליצמן לחתור לפשרה שתכלול את כל הגורמים המעורבים, לרבות החשבת הכללית באוצר, מיכל-עבאדי בויאנג'ו, שהגישה לאחרונה דוח ביקורת בעייתי בפני עצמו אודות השימוש של הנהלת שיבא ופרופ' רוטשטיין במקרקעין ונכסי מדינה.

הסדר טיעון

במסגרת פשרה כזו, נציבות שירות המדינה צפויה להסכים לסגור את ההליך המשמעתי נגד רוטשטיין, אך זאת רק כנגד חתימה של רוטשטיין על הסדר טיעון שבו יודה באישומים או לפחות בחלק מהאישומים המיוחסים לו.

כפי שחשף "גלובס", רוטשטיין מואשם כי הוא עודד ביצוע של ניתוחים פרטיים קוסמטיים על חשבון שעות העבודה הרגילות, תוך ניצול משאבים ציבוריים אנושיים וחומריים.

תרחיש שכזה יעביר את הכדור לידי רוטשטיין, שצפוי להתקשות לחתום על מסמך כזה לאחר שהצהיר כי ההאשמות נגדו מופרכות ונובעות ממה שהגדיר "מציצת דם" מצד גורמים בנציבות.

עם זאת, לא מן הנמנע כי רוטשטיין יסכים לחתום על מסמך שינוסח באופן מרוכך ולא חד-משמעי, כפי שמשפטנים ודאי יודעים לנסח.

כפי הנראה, הסדר זה יכלול הבטחה מצידו של רוטשטיין לפיה לא יחזור על משגים מהעבר בתחום הניהול והכפיפות לרגולטורים.

בכל מקרה, הסדר כזה טעון אישור מצד בית הדין למשמעת של עובדי המדינה, כאשר משמעות האישור היא הרשעה בהסדר טיעון.

לקראת פרישה משירות המדינה?

אם רוטשטיין לא יסכים להסדר טיעון, וליצמן בכל זאת יתעקש על המינוי, ספק אם וינשטיין ימנע את המהלך. עם זאת, בתרחיש כזה רוטשטיין ייאלץ לפרוש מיידית משירות המדינה, ולא יתאפשר לו לעבור להדסה במסגרת חופשה ללא תשלום (חל"ת) כפי שדרש. בנוסף, הוא צפוי להתמודד עם הליך משמעתי שוודאי יגזול ממנו מרץ, בשעה שהוא אמור להתמודד עם המשימה המורכבת של חילוץ הדסה ממשבר כלכלי חמור.

הליכי המשמעת, נדגיש, ממשיכים גם אם הנאשם מחליט לפרוש מרצונו משירות המדינה. במקרים מסוימים גזרו בתי הדין למשמעת עונשים רטרואקטיביים על מי שכבר פרשו, שכללו בין היתר הורדה בדירוג השכר שהשפיעה על קצבת הפנסיה החודשית.