הספינה של שופרסל תקועה

בהנהלת שופרסל מזיעים כבר רבעונים ארוכים בניסיון להתייעל

שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי
שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי

הרבעון הראשון של שנת 2015 היה רבעון נוראי נוסף עבור רשת שופרסל, וכל הגדרה אחרת היא בגדר מכבסת מילים, שכוללת בדרך כלל את שרבוב המילה "אסטרטגיה" בכל משפט שני. הציבור הישראלי רכש בסניפי הרשת בשלושת החודשים הראשונים של השנה סחורה בהיקף של 2.8 מיליארד שקל, אולם בשורה התחתונה הניבה הפעילות הקמעונאית הפסד תפעולי רבעוני של 3 מיליוני שקל.

על אף העובדה שערב חג הפסח חל השנה בתחילת אפריל לא השכילה שופרסל למנף זאת לשורת הרווח. הרשת גורסת כי דווקא מכירות החג פגעו ברווחיה בשל מבצעים מוגדלים, אבל עד לא מזמן מכירות ראש השנה וחג פסח היו חגיגה לעסקים. כעת בדוחות של שופרסל התהפכו סדרי עולם.

בשנת 2014 הציגה הנהלת הרשת, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, צעדי התייעלות שגבו מחיר כבד בשורת הרווח, אך הציפייה הייתה כי ללא ההוצאות החד-פעמיות הכבדות תציג החברה גרף שיפור תפעולי מובהק. זה לא קרה. התוצאות העסקיות החלשות של הרשת מגיעות ערב ההעלאה המשמעותית בשכר המינימום, שתכרסם ברווחיות שלה ברבעונים הקרובים, ולקראת יישום חוק המזון שצפוי לגבות אף הוא עלויות לא מבוטלות.

הוצאות המימון של החברה הסתכמו ב-7 מליון שקל בלבד ברבעון הראשון של השנה על רקע מדד מחירים שלילי ברבעון הראשון של 2015. לשופרסל איגרות חוב צמודות מדד בסכום של כ-2.3 מיליארד שקל, כך שכבר ברבעון השני של השנה עלויות המימון צפויות לזנק ולפגוע ברווחיות הזעומה ממילא של הרשת.

בהנהלת שופרסל מזיעים כבר רבעונים ארוכים בניסיון להתייעל ולייצר אופק אסטרטגי חדש, אולם נראה כי לפחות לפי שעה תוצאות המאמץ אינן מספקות. מדהים לגלות כי למרות הקיצוצים וההתייעלות, מספר הסניפים של שופרסל העומד על 281 זהה לזה שניהלה הרשת בסוף שנת 2013. מספר המשרות דווקא צמח מ-11,600 ל-11,900. ללא מהלך אגרסיבי בכל האמור בהקטנת שטחי מסחר וצמצום כוח אדם עלולה שופרסל למצוא עצמה במצב דומה לזה של רשת מגה הקורסת.

ולמרות זאת, גם אם הדבר מתחייב מתוצאותיה העגומות, ספק אם שופרסל רוצה ומסוגלת לפטר מאות עובדים המרווחים שכר הנמוך מן הממוצע במשק. זאת ועוד, הסכמי שכירות ארוכי הטווח מקשים על החברה להקטין באופן דרמטי את שטחי המכירה, וכל שנותר למנהלי הרשת זה לנסות ולהגדיל בצורה אגרסיבית את שורת ההכנסות על מנת לתמוך בהוצאות קבועות אדירות, בעולם תחרותי בו המתחרים גמישים, רזים ומהירים.

להסיט נושאת מטוסים

הדיבידנדים העצומים שמשכו בעלי המניות בשנים קודמות שחקו בצורה ניכרת את החוסן הפיננסי של החברה, והדבר מגביל את אורך הנשימה הפיננסי שלה. נראה שבטווח הקצר דווקא מכירת נכסי הנדל"ן של החברה, ולא התאוששות עסקי הקמעונאות, עשויה להחזיר את הצבע ללחיי המשקיעים בשופרסל.

הפחתת המחירים הרוחבית של שופרסל הפכה אותה למתחרה של ממש בענף הקמעונאות, והיא בוודאי אינה הרשת היקרנית שהייתה במשך שנים, אולם מכאן ועד חזרה לרווחיות מקובלת ולהגמוניה מחודשת בענף, המרחק לא קצר. מדובר בנושאת מטוסים ענקית שלוקח זמן רב להסיט אותה ממסלולה, ולא תמיד המסלול החדש שנבחר הוא המסלול הבטוח. האם בסופו של יום שופרסל אכן תצליח לחמוק מהתנגשות עם הקרחון האדיר הניצב במסלולה?

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.