קריאות בוז לשר האוצר האמריקאי בכנס בארה"ב; לפיד מתנצל

ג'ק לו הזכיר את שמו של ברק אובמה ואת תמיכתו בישראל ■ שטייניץ: תנועת BDS - כמו מגן דוד צהוב על יהודים בתקופת הנאצים ■ יאיר לפיד: לערוך ועידה אזורית להשגת שלום עם הפלסטינים

ג'ק לו / צילום: רויטרס
ג'ק לו / צילום: רויטרס

שר האוצר האמריקאי, ג'ק לו, נדהם לשמוע קריאות בוז כאשר הזכיר את שמו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ואת תרומתו לביטחון ישראל בנאום בכנס של "ג'רוזלם פוסט" בניו-יורק. התנהלות הקהל שיקפה את אי-האמון שרוחשים יהודים ימניים רבים בארה"ב לממשל אובמה כבר מימיו הראשונים ובמיוחד בגלל מאמציו לגבש הסכם עם איראן להגבלת יכולותיה הגרעיניות. התנהגות הקהל הדהימה אישים ישראליים שהשתתפו בכנס. אחד מהם היה יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד".

לפיד, שנפגש עם לו בשולי הכנס, גינה באוזניו את התנהגות הקהל והגדיר אותה כמבישה. "ג'ק לו הוא תומך גדול בישראל", אמר לפיד. "אני מכיר אותו מהתקופה שבה עבדנו יחד. הוא הגיע לכנס הזה כדי לחלוק כבוד לקהל הגדול של ישראלים ואמריקאים ולהסביר להם את עמדתו של הממשל האמריקאי. התנהלות הקהל היתה מחזה מכוער ומביש. אם אנו רוצים לשמור על יחסים טובים עם הממשל האמריקאי, אנחנו צריכים לדעת להתנהג בנימוס לכל בכירי הממשל ואנו כושלים במשימה זו כל הזמן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פנה לנוכחים במסר וידיאו מוקלט. למרות שהוא לא היה יכול לדעת על קריאות הבוז לשר-החוץ האמריקאי, דבריו היו תגובה הולמת. הוא הודה לברק אובמה ולקונגרס האמריקאי "על כל מה שהם עשו למען ביטחונה של ישראל", והבעות תודה דומות השמיעו גם נואמים ישראליים אחרים בכנס.

רה"מ אמר, כי הסיכוי להתחמשות גרעינית של איראן והמסע לשלילת לגיטימציה מישראל שמנהלת תנועת BDS הם האתגרים העיקריים שניצבים לפני ישראל בזירה הבינלאומית. הוא אמר, שהסכם הפוטנציאלי עם איראן יסלול לפניה את הדרך להפיק אוראניום מועשר שיוכל לשמש לייצור "ארסנל שלם של פצצות גרעיניות".

"זו תוצאה בלתי נמנעת אם איראן אכן תקיים את ההסכם ככתבו וכלשונו", אמר רה"מ. "אם האיראנים יחליטו להפר את ההסכם, הם יוכלו להגיע לנשק גרעיני הרבה יותר מהר. יתר על כן, העסקה הפוטנציאלית מעניקה לאיראן עשרות מיליארדי דולרים באופן מיידי, ומאות מיליארדי דולרים בשנים הבאות".

הוא מתח ביקורת קשה על תנועת BDS ובמיוחד על דברי מנכ"ל חברת אורנג' העולמית, שהביע רצון לשים קץ ליחסים המסחריים של החברה עם ישראל. "אנו נמצאים עתה בעיצומו של קמפיין גלובלי לשלול לגיטימציה מישראל", אמר נתניהו. "הנה האבסורד: הפלסטינים מסתלקים משיחות השלום. הם הסתלקו משיחות השלום בתקופת אהוד ברק. הם הסתלקו משיחות השלום בתקופת אריאל שרון. הם נהגו כך עם אהוד אולמרט. ועכשיו הם מסתלקים ממני".

"הם דוחים באופן עקבי שיחות שלום ישירות ואז הם קוראים להטיל סנקציות על ישראל", הוסיף רה"מ. "לרוע המזל, גורמים רבים מדי בקהיליה הבינלאומית נותנים יד לכזב הזה. במאמצים לשלול את לגיטימציה מישראל צריך להיאבק. לא מדובר במדיניות ישראלית זו או אחרת. מדובר על זכותנו להתקיים כעם חופשי, על זכותנו להגן על עצמנו, על זכותנו לקבוע את עתידנו".

שר האוצר האמריקאי אמר כי הסכם דיפלומטי עם איראן הוא הדרך היעילה היחידה למנוע מטהראן לפתח נשק גרעיני. "אחת הקדימויות החשובות ביותר של ממשל אובמה היא לוודא שאיראן לעולם לא תוכל להשיג נשק כזה", אמר השר האמריקאי. "איראן חמושה בנשק גרעיני תצית, קרוב לוודאי, מירוץ חימוש גרעיני במזה"ת. היא תגדיל את הפוטנציאל למלחמה גרעינית באזור. נשק גרעיני בידי איראן יספק לטרוריסטים הזדמנויות להניח ידיהם על נשק גרעיני. המשמעות של נשק גרעיני בידי איראן היא שלמנהיגים שקראו בגלוי למחוק את ישראל מהמפה, יהיו אמצעים לממש את הקריאה הזו".

"אנו נחושים בדעתנו לעשות שימוש בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, לרבות סנקציות, כדי למנוע תוקפנות איראנית, לפעול נגד ההפרות של זכויות האדם של המשטר האיראני ולסכל את תמיכתו בטרור ואת איומיו על בעלות בריתה של ארה"ב, לרבות ישראל", אמר לו.

הוא חלק על הערכות, שאיראן הפרה את תנאי הסכם המסגרת הזמני בכך שהגדילה את מאגרי האוראניום המועשר שברשותה ה-18 החודשים שחלפו, כפי שדווח במאמר ב"ניו-יורק טיימס" בשבוע שעבר.

עוד אמר לו, כי הסרת הסנקציות מעל איראן תיעשה בשלבים. טהראן דורשת, שכל הסנקציות יוסרו בבת-אחת בעקבות החתימה הפוטנציאלית על ההסכם.

שר התשתיות, יובל שטייניץ, אמר בכנס, כי תנועת החרמות, משיכת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל (BDS) מעלה בזיכרון את הרדיפה הגזענית של היהודים באירופה ע"י הנאצים לפני ובמהלך מלחמת העולם השניה. אלה שקוראים עתה להטיל חרם על ישראל דומים לאלה שאילצו יהודים להדביק על בגדיהם מגן דוד צהוב באותה תקופה, אמר שטייניץ.

"מדובר באנטישמיות, למרות שתומכי תנועת BDS מנסים להסוותה כתנועה שפועלת נגד ישראל", אמר השר. לדבריו, זקוקה ישראל לעזרת ידידיה ובעלי בריתה כדי לחשוף את פרצופה האמיתי של התנועה, במטרה למנוע ממנה להדביק שוב מגיני דוד צהובים על יהודי תבל.

שר התשתיות תקף את ההסכם ההולך ומתגבש בין איראן לשש המעצמות ואמר שיש בו "חורים רבים מדי". כדבריו: "אנו רואים את ההסכם כרע לישראל ומסוכן לעולם".

"אי אפשר להשתית את עתיד הביטחון הגלובלי על ההנחה שאיראן תיהפך להולנד ביום מן הימים", אמר שטייניץ. "בואו נחכה 10 שנים, ואם איראן אכן תתנהל כמו הולנד... אז יהיה אפשר להסיר את הסנקציות. אך אם המשטר המסוכן בה יישאר על כנו, אין די בהסכם ל-10 שנים. יש צורך בהסכם ל-20 או 30 שנה".

ברמז להתקפה ישראלית אפשרית על איראן אמר שטייניץ: "אף פעם איני מרחיב את הדיבור על אופציה צבאית, אך אני יכול רק לומר, שרה"מ בנימין נתניהו הבהיר, כי הוא לא יתיר לאיראן להניח ידיה על נשק גרעיני".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בכנס, כי צריך לזנוח את התפיסה ששיחות ישירות עם הפלסטינים יביאו להסכם שמבוסס על שתי מדינות. יש צורך בוועידה אזורית בחסות ארה"ב. ועידה כזו תשמש מסגרת לשיח בין מדינות האזור, שיוביל להסדר.

עלינו לשנות כיוון", אמר לפיד. "... אין היום שום הצעה על השולחן ששני הצדדים יוכלו לקבל. עלינו לפנות לליגה הערבית כדי לכנס ועידה אזורית... וכדי שזה יקרה עלינו לוותר, כי אין לנו בירה, על רעיון השיחות הדו-צדדיות. לא קל להכיר בעובדה שהישראלים והפלסטינים אינם יכולים לשבת ולהגיע לפיתרון, אך 20 השנים שחלפו מלמדות אותנו שאכן כך הדבר... המקסימום שישראל מוכנה לתת אינו מגיע לרמת המינימום שהפלסטינים מוכנים לקבל".

לפיד קרא להפשיר את הקיפאון המדיני כדי לא לפגוע בעתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית. "בטווח הארוך, ישראל לא תוכל להישאר דמוקרטיה יהודית ללא פרידה מן הפלסטינים", הוא אמר. "בטווח הקצר, הפגיעה בקשרי החוץ שלנו היא בלתי נסבלת, ופערי הזמן בין סבב לחימה אחד למשנהו הולכים ומתקצרים".

"הזמן אינו פועל לטובתנו", הוסיף לפיד. "הכרסום המתמיד באהדת העולם כלפי ישראל הוא סכנה מוחשית. האיום הקיומי של מדינה דו-לאומית הוא ממשי ונמצא מעבר לפינה. הקיצונים מישראל, מימין ומשמאל, דוחפים אותנו לעבר מדינה דו-לאומית בעזרת פתרונות משיחיים, וזה יהיה סופה של הציונות. אסור לנו להניח בשום פנים ואופן שזה יקרה".

בפאנל בכנס, שדן על המצב המדיני והביטחוני בישראל, התפתח ויכוח אם אכן הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, וראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שהשתתפו בפאנל, פעלו לסיכול החלטה של בנימין נתניהו, ראש הממשלה הקודמת, לתקוף באיראן. טענה כזו הועלתה בתכנית "עובדה" ב-2013.

דגן אמר, כי הוא מעולם לא סרב למלא הוראה של ראש הממשלה. לדבריו, אם היתה מתקבלת החלטה של הממשלה באופן חוקי היה המוסד נערך למלא אותה. החלטה כזו היתה צריכה להתקבל בקבינט,על פי חוק, שחל גם על רה"מ. לדברי דגן, הוא הציג התנגדות מנומקת לפני נתניהו וזה קיבל את הטיעונים והחליט ללא לתקוף.

גם אשכנזי אמר, כי התבקש להשמיע את דעת צה"ל על התקפה פוטנציאלית, אך לא התערב בשיקולי הממשלה מפני שאיש אינו מסרב למלא הוראה של הממשלה.