נתניהו וכחלון מתכננים לקצץ בהסכמים הקואליציוניים

ל"בור" התקציבי שעמד על 5.6 מיליארד שקל ב-2016 נוספה עלות ההסכמים הקואליציוניים בהיקף של 8-9 מיליארד שקל - וכעת נדרשים קיצוצים ■ השר דרעי לגל"צ: לא מוכנים לקיצוצים; שיקצצו בתקציב הביטחון

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד

רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון מתכננים לקצץ בהיקף ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו על מנת לעמוד במגבלות התקציב לשנתי 2016.

בשבוע שעבר דיווחנו כי בדיונים ראשוניים על תקציב המדינה שהחלו לאחרונה צפוי "בור" תקציבי של 10-12 מיליארד שקל שאותו יידרש משרד האוצר לסגור. עלות ההסכמים הקואליציוניים שחתם נתניהו הינו כ-8 מיליארד שקל.

שר הכלכלה אריה דרעי אמר הבוקר (ה') בראיון לגלי צה"ל כי הוא מתנגד לקיצוץ בתקציבים החברתיים, ודרש קיצוץ בתקציב הביטחון. "הפערים הגדולים בחברה הישראלית יותר מסוכנים מדאעש או מחיזבאללה", אמר דרעי. "כל קיצוץ בישיבות ובקצבאות תהווה הפרת ההסכם על כל המשתמע מכך. לא נקבל כל שינוי בהסכם הקואליציוני שנחתם איתנו... הקיצוץ צריך לבוא מהביטחון ולא מהתחומים החברתיים".

על-פי התחזית הרשמית של האוצר ל-2016, שפורסמה עוד במהלך כהונתה של הממשלה הקודמת, יידרשו בשנה הבאה "התאמות" בהיקף כולל של 5.6 מיליארד שקל. תחזית זו מניחה שהוצאות הממשלה יוגבלו לתקרה של 342.9 מיליארד שקל, ושיעד הגירעון התקציבי יעמוד על 2.75%.

בתחילת דיוני ההכנה לתקציב דרש אגף התקציבים לבצע "התאמת מחירים" ולהנמיך את תקרת ההוצאה המותרת ב-1.5%, שהם כ-5 מיליארד שקל, בנימוק שהתחזיות התבססו על אינפלציה של 1.5% ב-2014, בעוד שבפועל נרשמה אז אינפלציה שלילית של 0.2%. דרישה זו אינה צפויה להתקבל בין היתר משום שלגרסת בנק ישראל אין צורך בביצוע התאמת מחירים במקרה שהאינפלציה נמוכה מהתחזיות.

כאמור, בשבועות האחרונים נוספו לבור התקציבי ההסכמים הקואליציוניים שבמסגרתם הובטחו למפלגות השונות התחייבויות שהיקפן הכספי מוערך בכ-8-9 מיליארד שקל ב-2016. תוספת גדולה נוספת אמורה להגיע מכיוון תקציב הביטחון, שעשוי לגדול השנה ב-3-4 מיליארד שקל.

מנגד, הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, אמור לעדכן את תחזית הכנסות המדינה ממסים, כשברור שהתחזית הנוכחית היא שמרנית מדי. לפי נתוני האוצר המעודכנים, בחודשים ינואר-מאי הסתכמה גביית המסים בסך של 114.4 מיליארד שקל - עלייה נומינלית של 4.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.