נגרעה מהמדדים המובילים בת"א - אבל עדיין שווה השקעה

אקסלנס נשואה: אשטרום, שהונפקה ב-2014, מתומחרת בחסר לנוכח סביבתה העסקית החיובית ומנועי צמיחה מבוססים בפעילותה המקומית והגלובלית

פרויקט מנהרות הכרמל בו מעורבת אשטרום / צילום: אתר החברה
פרויקט מנהרות הכרמל בו מעורבת אשטרום / צילום: אתר החברה

חברת אשטרום הינה אחת מחברות הבינוי והתשתיות הגדולות בישראל. החברה הונפקה בשנת 2014 ומהווה אופציה לחשיפה לענף הבינוי והתשתיות, בעיקר בישראל וגם בחו"ל.

תמונת המצב הנוכחית מראה לנו כי בעלי המניות לא רוו נחת, שכן המניה הניבה תשואת חסר משמעותית ביחס למדדים הרלוונטיים מאז ההנפקה. בחינה מדוקדקת מראה כי החברה נסחרת עמוק מתחת להונה העצמי. מכאן, שהמשקיעים החמירו עם החברה ומתמחרים מחיקת הון עצמי, סיכון גבוה בפעילות ובכלל מצב עסקי ו/או פיננסי בעייתי. אנו מעריכים כי גם היציאה מהמדדים המובילים בבורסה הובילה לסנטימנט השלילי לאחרונה.

מספר נקודות שראויות למחשבה: ראשית, היות שרובה המוחלט של הפעילות היא בישראל, והסביבה העסקית בענפי הבנייה והתשתיות חיובית, הרי שאשטרום להערכתנו יכולה להביא לידי ביטוי את המעורבות האינטנסיבית בכל שרשרת הערך הענפית. בנוסף, אם נבחן את צבר הפרויקטים, נמצא כי הוא בשיא כל הזמנים, ותומך גם הוא להערכתנו בהצגת מספרים טובים בדוחות של הרבעונים הבאים.

מבחינת הרווחיות, זו תלויה להערכתנו במספר גורמים, בראש ובראשונה במרווחים מפעילות הקבלנות בישראל. יחד עם זאת, ניתן לציין את מיחזור החוב בהיקפים גבוהים, שצפוי לתרום לירידה משמעותית בהוצאות המימון השוטפות. הדוחות הכספיים של החברה עד כה ב-2015 מציגים מספרים תנודתיים יחסית, אך זה נובע מאופי וממגוון הפעילויות, ואולם בבחינה ארוכת טווח ניתן לראות כי התוצאות משקפות את הסביבה העסקית החיובית.

חשיפה עסקית וגיאוגרפית נרחבת

השקעה באשטרום מאפשרת להערכתנו למשקיע חשיפה עסקית וגיאוגרפית נרחבת. החברה פועלת באופן ישיר ובאמצעות חברות מוחזקות בישראל, במערב אירופה, באפריקה ובארה"ב, בחלוקה לשבעה תחומים עיקריים: קבלנות בנייה ותשתיות בישראל, קבלנות בנייה ותשתיות בחו"ל, ייזום נדל"ן בישראל, ייזום נדל"ן בחו"ל, החזקה והשכרה של נכסים מניבים בישראל ובגרמניה, החזקה והשכרה של נכסים מניבים במזרח אירופה, ייצור חומרי גלם לענפי התעשייה והבנייה וזכיינות.

בהיבט הסיכון, ניתן להצביע על הקטנת התלות בפעילות המקומית או בשוק כזה או אחר. זרועות הפעילות משקפות נוכחות במגוון חוליות בענפי הבנייה והתשתיות, הפעילות מתאפיינת באיזון בתמהיל הפרויקטים, ובנוסף פעילות הנדל"ן המניב בגרמניה הולכת ותופסת נתח הכנסות ורווחיות גדול יותר.

יתרון יחסי בקבלנות וביצוע בחו"ל

מהדוחות הכספיים של החברה, עולה כי מטרתה היא להתמקד עסקית במספר פעילויות בהן יש לה יתרונות יחסיים: תחום קבלנות הביצוע בחו"ל (מערב אפריקה ומרכז אמריקה) נמצא בפוקוס העסקי והניהולי של החברה, למרות החולשה שניכרת בפעילות בניגריה בשל המצב הגיאופוליטי המורכב במדינה זו.

תחום ייצור מוצרי תעשייה לענפי הבנייה והתשתיות בישראל מהווה עבור החברה פעילות בעלת פוטנציאל להתרחבות. בנוסף, בחו"ל להערכתנו קיים פוטנציאל הצפת ערך מהקמת נכס מסחרי בבלגרד, בירת סרביה, וממכירת מגרשים לבנייה במספר אזורים בארה"ב.

בגזרה המקומית, לאשטרום קיימת החזקה של כמחצית מהזכויות בזכיין הרכבת הקלה בירושלים (סיטיפס), החזקה אשר חלק מכספי הגיוס האחרון מיועדים להגדלת הזכויות בה.

להערכתנו, משבר בענף הנדל"ן ו/או התשתיות בישראל, האטה כלכלית בארץ וכן משברים פיננסיים במדינות שבהן אשטרום פעילה, עשויים לפגוע בביצועי החברה.

לסיכום, אשטרום עשויה לגוון את תיק ההשקעות, וזאת על ידי חשיפה לתחומי הנדל"ן והתשתיות בארץ ובחו"ל, ולפיכך החברה ראויה להערכתנו לבחינת השקעה.

*** הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

אשטרום
 אשטרום