הערכות: האדמו"ר מגור יתיר לליצמן להתמנות לשר

גורמים ביהדות התורה: נציגי המפלגה לא משמשים שרים לא כי איננו מכירים במדינה, אלא כי איננו רוצים להשתתף בהחלטות הנוגעות לענייני חוץ וביטחון

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

האם לראשונה מאז קום המדינה יתירו רבני הזרם החרדי-חסידי למנות חבר כנסת מטעמם לתפקיד שר באופן רשמי בממשלת ישראל? על רקע הדיון שהתקיים היום (ג') בעתירה של מפלגת יש עתיד לבג"ץ נגד מינויו של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) למחזיק תיק הבריאות בפועל במעמד של סגן שר, גוברת ההערכה כי אם בג"ץ יפסול את המינוי על-פי הרוח שנשבה היום באולם בית המשפט, ייתכן כי הרבנים יעניקו לליצמן את ההיתר המיוחד.

ליצמן כבר רמז בעבר כי יפנה למועצת גדולי התורה של אגודת ישראל במקרה שבו בג"ץ לא יאפשר לו להחזיק את תיק הבריאות במעמד סגן שר, אולם בעולם החרדי מבהירים היום כי ההכרעה תתקבל בידי איש אחד: האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר. תהיה פסיקתו אשר תהיה, כך על-פי הגורמים שעמם שוחחנו, מועצת גדולי התורה תתיישר על-פיו. על-פי הערכות, הנימוק להיתר המיוחד יהיה כי תחום הבריאות אינו כשאר התחומים, וכי הצעדים שמוביל ליצמן בהמשך לכהונתו במשרד הבריאות בשנים 2009-2013, הם במידה רבה בבחינת "פיקוח נפש" שגוברת על השיקולים הפוליטיים.

גורמים ביהדות התורה מזכירים כי ההחלטה ההיסטורית שלא לאפשר לנציגי המפלגה לשמש שרים אינה נובעת מהתרסה או חוסר הכרה במדינת ישראל כפי שטוען יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שכן חברי הכנסת מטעמה נשבעים אמונים למדינת ישראל כמו כל ח"כ או שר אחר. הם מסבירים כי מדובר במדיניות הנובעת מרצונם שלא להשתתף בדיונים הנוגעים לענייני חוץ וביטחון ובעיקר בעניינים המחייבים אחריות מיניסטריאלית לפני יציאה למלחמה, בשעה שרוב הציבור שלהם אינו משרת בצבא ולא נשלח אל הקרב.

מלשכתו של ליצמן נמסר בתגובה כי "סגן השר ליצמן ילמד את דברי השופטים וישיב לשאלות שהופנו אליו בתוך חמישה ימים, כפי שנקבע. לאחר מכן, ימתין להכרעת בג"ץ בנושא". אם יחליט בג"ץ כי ליצמן ייאלץ לשמש שר במשרה מלאה או שיהיה עליו לוותר על תפקידו, יעבור הכדור לידי מליאת מועצת חכמי התורה של אגודת ישראל.

החלטת בג"ץ מהיום תחייב את נתניהו לקבל החלטות גם באשר למשרדי החוץ, התקשורת והמשרד לפיתוח אזורי, שבהם הוא משמש שר וכפופים לו בשניים מהם סגנים. אחת המשמעויות האפשריות הן שנתניהו ייאלץ למנות למשרדים אלו שרים במשרה מלאה, מה שיגרור לשינוי במפתח הקואליציוני ולהוספת שרים נוספים מעבר למכסה שנקבעה.

לפיד הגיב על החלטת בג"ץ שהוגשה בתגובה לעתירת עורכי הדין של המפלגה, רונן אביאני וגיא בוסי. "מה שבג"ץ הזכיר לנו היום זה שממשלת ישראל אמורה לעבוד בשבילנו. זה לא יכול להישאר סידור עבודה לפוליטיקאים שאין להם מה לעשות או דרכו של ראש הממשלה לפתור לעצמו בעיות פוליטיות. שרים בממשלה הם אנשים שצריכים לקום בבוקר בשביל המשכורת שהם מקבלים וללכת לעבוד במשרה מלאה בשביל אזרחי ישראל. יש עתיד תרחיב את העתירה שלה על-פי הוראת בג"ץ לכל השרים שישנם בממשלה כדי שיהיה ברור שכל תיק, ודאי תיק הבריאות, יש שר במשרה מלאה".