זה הולך ומחריף: תל-אביב - פקוק בבוקר, פקוק אחה"צ

מדד גלובס-ווייז ליוני: הרעה במצב העומס בכבישי ת"א - וזה לא צפוי להשתפר בשנים הקרובות

פקק באיילון / צילום: תמר מצפי
פקק באיילון / צילום: תמר מצפי

במחצית הראשונה של 2015 נמסרו בישראל 144 אלף כלי רכב, שיא של כל הזמנים ועלייה של 6.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש יוני האחרון נמסרו בישראל 25,570 כלי רכב, עלייה של כ-10% לעומת יוני אשתקד.

העלייה הנמשכת בכמות כלי הרכב, העולה על קצב גידול האוכלוסייה בישראל (כ-2% בשנה), משפיעה כצפוי על הפקקים המתארכים בכבישי ישראל. יחד עם זאת, אולי בין השאר בשל השקעות עתק בתשתיות (כבישים ורכבות) במעגלים שמסביב לגוש דן, מגלה מדד גלובס-ווייז לחודש יוני כי מרבית ההרעה בכבישי ישראל התרחשה רק בלב לבו של אזור הביקוש - בואכה תל-אביב בשעות הבוקר ובשעות אחרי-הצהריים. הנתונים אולי יספקו רוח גבית למצדדים בהקמת הרכבת הקלה בתל-אביב ולקראת החפירות והעבודות הבלתי נסבלות שילוו את הבאים לתל-אביב בשנים הקרובות.

במקביל להרעה בכניסה לתוך תל-אביב, בלא מעט כבישים זכו החודש הנהגים לבלות הרבה פחות זמן על הכביש בדרכם לעבודה וממנה הביתה. באופן כללי ניתן לומר, שהמסלולים ש"התקצרו" ביוני הציגו נתוני שיפור משמעותיים בהרבה מזמני ההרעה במסלולים ש"התארכו".

"שיאן השיפור" הוא המסלול מעזריאלי תל-אביב לקריית השרון בנתניה בשעות אחרי-הצהריים (16-18). החודש לקח לנהגים בממוצע בימי ראשון לעשות את הדרך ב-42 דקות, לעומת שעה ורבע (74 דקות) ביוני שעבר. שיאן ההרעה היה המסלול מראש העין לעזריאלי תל-אביב אחרי-הצהריים - 48 דקות ביוני 2015 מול 35 דקות ביוני 2014 - תוספת של 14 דקות.

על-פי נתוני ווייז, הדרך מדרום הארץ וממזרחה לתל-אביב בשעות הבוקר הולכת ומתארכת. מרחובות ומראש העין לוקח כשעה לנסוע בבוקר למרכז עזריאלי בתל-אביב, 7 דקות יותר מיוני אשתקד (למעלה מ-10% תוספת).

מנגד, מי שיוצא מעזריאלי תל-אביב בשעות הבוקר זוכה לנסוע בכבישים פתוחים. נסיעה מתל-אביב לקריית השרון בנתניה בשעות הבוקר של ימי ראשון ביוני האחרון ארכה חצי שעה, לעומת קרוב לשעה (56 דקות) ביוני אשתקד (וזמן דומה למי שיעשה את המסלול בכיוון ההפוך). נסיעה מתל-אביב למודיעין ארכה ביוני 22 דקות בממוצע, לעומת 39 דקות אשתקד (וקרוב ל-40 דקות בכיוון ההפוך).

waze_7-7-15
 waze_7-7-15