169 מיליון דולר: הסכם החסות היקר בהיסטוריה של ספורט המכללות

אוניברסיטת מישיגן חתמה עם נייקי על הסכם הלבשה וציוד למחלקות הספורט שלה, שיוכל להתארך עד לשנת 2031 ולכלול תשלום של 76.8 מיליון דולר במזומן

אוהדי קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מישיגן / צלם: רויטרס
אוהדי קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מישיגן / צלם: רויטרס

אוניברסיטת מישיגן חתמה על הסכם החסות הגבוה בהיסטוריה של ספורט הקולג'ים עם חברת נייקי. החוזה בין הצדדים ייכנס לתוקף בסוף יולי 2016, ויימשך עד 2027, ובמסגרתו יקבלו מחלקות הספורט של מישיגן סך של 122.32 מיליון דולר, על-פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית (למעלה מ-11 מיליון דולר בממוצע לשנה). ההסכם השני בגובהו כיום בספורט המכללות הוא של אוניברסיטת טקסס (כ-5.76 מיליון דולר לשנה).

יש לציין כי בחוזה עם נייקי, שתחליף את אדידס כנותנת חסות ההלבשה של מישיגן - קיימת אופציה בלעדית של האוניברסיטה להארכתו בארבע שנים נוספות, עד שנת 2031, בתמורה ל-46.68 מיליון דולר נוספים. בסך הכל תספק נייקי לאוניברסיטה מדים וציוד ספורט בשווי של 80.2 מיליון דולר, ועוד 76.8 מיליון במזומן (157 מיליון דולר), כאשר תוספות נוספות יכולות להביא את ההתקשרות בין הצדדים אל מקסימום של 169 מיליון דולר.

יש לציין כי רק אוניברסיטאות ציבוריות מחויבות לפרסם את היקפי ההתקשרויות הכלכליות שלהן עם חברות הלבשת הספורט. עם זאת, לפי הערכות, החוזה שנחתם בינואר 2014 בין האוניברסיטה הפרטית נוטרדאם לבין חברת אנדר ארמור, שנחשב עד כה ליקר בהיסטוריה של ספורט המכללות - שווה "רק" 90 מיליון דולר.

הסכמי העתק הללו צפויים להמשיך לשמש טריגר לדיון בארה"ב האם הגיע הזמן למסד את ספורטאי הקולג'ים כמקצוענים ולהתחיל לשלם להם שכר.