מחפשים חשיפה מעניינת למניות? הנה תעודת סל בשבילכם

תעודת הסל PRF עוקבת אחר ביצועי מדד שכולל את 1,000 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב, העונות על קריטריונים שמספקים יציבות - כגון חלוקת דיבידנדים ותזרים יציב ■ תעודות סל או קרנות נאמנות ?

וול סטריט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וול סטריט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"מחפש את האחת: איכותית, מוצלחת, עשירה ונדיבה. אם את קיימת, אני מוכן להשקיע את כל מה שיש לי בך". ישנן הצהרות שיכולות להיות מקובלות בסיטואציות מסוימות, אולם לא באחרות. למשל, קשה יהיה להאמין שאי פעם נכתבה מודעה מנוסחת בכזו חדות וישירות באחד מאתרי ההיכרויות של פנויים-פנויות, שזכתה להיענות מהמין החזק והיפה.

להבדיל, קחו את אותו משפט בדיוק, אבל הפעם דמיינו שפלוני אלמוני אומר אותו לפקיד בבנק, או למנהל ההשקעות שלו, ופתאום הוא יישמע לכם לגיטימי ביותר. הרי מה בסך הכול רוצה אותו פלוני-אלמוני, הוא מעוניין להשקיע את מיטב הונו במניה איכותית, כלומר במניית ערך. במניה של חברה עם הכנסות יציבות, שיש לה תזרים מזומנים חזק שיאפשר לה לחלק למשקיעים דיבידנדים נדיבים, וזאת מבלי לפגוע ביכולתה להמשיך לפתח את עסקיה.

בשפת ההשקעות, אותו משקיע נוקט למעשה את אסטרטגיית הערך (Fundamental), המושתתת ביסודה על בסיס ניתוח מעמיק של עסקי החברה. נקודת ההנחה היא שאם דוחותיה הכספיים של חברה מסוימת עומדים במספר פרמטרים כלכליים מוצקים, יהיו לה סיכויים טובים להשיג תשואות חיוביות ולצלוח משברים ותנודתיות בשווקים לאורך תקופות ארוכות.

כמו כן, גישה זו מאפשרת להתעלם מ"רעשי רקע" רבים הקיימים במרחב ההשקעות האינסופי. בין אם אלו גישות השקעה שונות, המלצות אנליסטים כאלו ואחרות, השפעות אקסוגניות, תנודתיות שמקורה בספקולציות של משקיעים מתוחכמים או "בועות" שמתנפחות ומתכווצות מעת לעת.

נשאלת השאלה, כיצד ניתן לאתר בקלות וביעילות את החברות שעומדות באמות המידה הנ"ל, וזאת מבלי להיות כלכלן או איש השקעות במשרה מלאה? סריקה ראשונית של שוק המניות בישראל ובעולם מלמדת כי החלוקה המסורתית זה שנים רבות מתבססת לרוב על חלוקה למדדי שווי שוק, חלוקה סקטוריאלית וחלוקה גיאוגרפית.

מניות ותיקות לצד מניות צמיחה

דוגמה לכך הוא מדד 500 S&P בארה"ב, שמאז היווסדו בשנת 1957 צבר פופולריות רבה בקרב המשקיעים ומהווה עד היום אינדיקטור רחב של שוק המניות האמריקאי, הכולל בתוכו מניות צמיחה לצד מניות ותיקות ויציבות. בישראל זהו מדד ת"א 100 המהווה מדד בנצ'מארק (מדד ייחוס) עבור מנהלי השקעות רבים. גם מדד זה מכיל מניות גדולות ויציבות, כגון טבע וחמש מניות הבנקים, לצד מניות קטנות ויציבות פחות, דוגמת פלוריסטם.

בשני העשורים האחרונים נרשמה קפיצת מדרגה ברמת ההתקדמות וההבנה של עולם ההשקעות. בשל הפריחה של תעשיית הכספים נוצרו מדדים מתוחכמים, המאופיינים בדרכים חדשות לצד אלו המסורתיות. ציבור המשקיעים נחשף לפתע לעולם חדש של אסטרטגיות השקעה כדוגמת אסטרטגיית הערך.

חברת תעודות הסל invesco יצרה משפחה של תעודות סל מסוג זה, אשר אחת מהן עוקבת אחר ביצועי FTSE RAFI US 1000 Index, אשר נבנה על בסיס מדדים משוקללים, באמצעות שילוב של כמה פקטורים, שאותם ציינו קודם לכן: מדיניות חלוקת דיבידנדים מוצהרת, תזרים מזומנים חופשי יציב לאורך חמש שנים, סך מכירות ממוצע לאורך חמש שנים וערך חברה מאזני. מדד זה עוקב אחר 1,000 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב, אשר מדורגות על בסיס העקרונות הנ"ל.

בראי הזמן ניתן לראות כי תעודת הסל PowerShares FTSE RAFI US 1000 Portfolio (סימול: PRF), העוקבת אחר מדד זה הצליחה, להפגין עמידות מרשימה בתקופת משבר הסאב פריים בארה"ב. בעוד שמדד 500 S&P רשם תשואה שלילית בשיעור של כ-20% ב-12 החודשים שלאחר פרוץ המשבר (ספטמבר 2008), תעודת הסל הנ"ל רשמה תשואה שלילית בשיעור של 7.5% בלבד.

תשואות עודפות על מדד S&P 500

כמו כן, גם בתקופת ההתאוששות שבאה לאחר מכן - החל מחודש מארס 2009 ועד היום - השיגה תעודת הסל PRF תשואה של 77%, לעומת מדד 500 S&P שרשם תשואה של 59%. היקף הנכסים המנוהל בתעודה זו מסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר. יחד עם זאת, ניתן לראות כי מתחילת השנה רשמה תעודה זו ביצועי חסר מול מדד 500 S&P - 0.87% לעומת 2.43% בהתאמה.

לסיכום, כל מי שסבור כי התנודתיות בשווקים כאן בשביל להישאר, ועדיין מחפש חשיפה לשוק המניות, השקעה במדדי מניות ערך עשויה לספק אלטרנטיבה מודעת יותר לרמת החשיפה לסיכון. נציין כי הבטא של תעודת הסל שווה ל-1, בדומה לתעודת הסל SPDR S&P 500 ETF, העוקבת אחר ביצועי מדד S&P 500, כך שרמת הרגישות שלה לא משקפת דרגת סיכון נמוכה כפי שניתן היה לצפות.

* הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תעודות הסל
 תעודות הסל