חשד להונאה גדולה בקרקעות שנמכרו למפוני גוש קטיף

החשד: עו"ד מהדרום, בצוותא עם אחרים, רכשו במירמה קרקעות באשקלון שנמכרו למפונים מגוש קטיף בסבסוד של המדינה, ובהמשך מכרו את הקרקעות במחיר גבוה תוך יצירת מצג כאילו המפונים הם שמבצעים את העסקה

הריסת בית בישוב גדיר בגוש קטיף / צילום: רויטרס
הריסת בית בישוב גדיר בגוש קטיף / צילום: רויטרס

עשור לאחר ההתנתקות מרצועת עזה ומגוש קטיף, חושפות היום (ב') המשטרה ורשות המסים חשד לתרמית בקרקעות מסובסדות שיועדו למפונים ב"מתחם הגולף" באשקלון.

לפנות בוקר, לקראת השעה 6:00, התייצבו חוקרי יחידת להב 433 יאל"כ ויחידת יהלום של רשות המסים בבתיהם של 5 חשודים במעורבות בפרשה - בהם עורך דין מוכר מאזור הדרום, שני עורכי דין נוספים ושני חשודים נוספים שלאחרים קשרים עסקיים עמם - ועצרו אותם לחקירה, בחשד כי גזלו את קופת המדינה במיליוני שקלים, בהקשר לקרקעות שנמכרו למפוני גוש קטיף בסבסוד המדינה. בנוסף, עוכבו לחקירה חשודים ומעורבים אחרים בפרשה, בהם גם מספר מפונים מגוש קטיף.

לפי החשד, עורך דין מאזור הדרום, בצוותא עם אחרים, רכשו במירמה מספר קרקעות שנמכרו למפונים מגוש קטיף בסבסוד ניכר של המדינה, ובהמשך מכרו את הקרקעות במחיר גבוה מהשקעה. וזאת, תוך יצירת מצג כאילו המפונים הם שמבצעים את עסקת המכר. לפי החשד, בתמורה קיבלו המפונים וכל הצדדים לעסקה התרמיתית לכאורה נתח מרווחי המכירה.

חמשת העצורים חשודים בעבירות של קבלת דבר במירמה, הלבנת הון, שיבוש הליכי חקירה, עבירות על פקודת מס הכנסה ועבירות על-פי חוק מיסוי מקרקעין.

בהודעת המשטרה ורשות המסים צוין כי לפי החשד, החשודים קשרו קשר עם מספר מפונים, תוך שהם מנצלים את מצוקתם הכלכלית והרגשית לצורך ביצוע העבירות המיוחסות להם.

ואולם, המפונים אינם נתפסים כ"קורבנות" הפרשה בלבד, אלא כמי ששיתפו פעולה עם התרמית נגד המדינה, ואולי אף גרפו ממנה רווח כלשהו. המפונים המעורבים בפרשה חשודים בעבירות של קבלת דבר במירמה, כאשר מהחקירה עולה כי התרמית לא הייתה מתאפשרת ללא מעורבותם.

בשלב זה ידוע על 8 מפונים מקרב אלה שהחלו לבנות בתים או בנו בתים ב"מתחם הגולף" באשקלון, שככל הנראה מעורבים בפרשה. ואולם, במשטרה וברשות המסים מבהירים כי מדובר בשלב חקירה ראשוני, וייתכן שייחשפו מעורבים נוספים.

מחירים אטרקטיביים

הפרשה עוסקת בעסקאות שבוצעו בקרקעות הממוקמות ב"מתחם הגולף" באשקלון, שחלקו הגדול הוקצה למפוני גוש קטיף בהנחות משמעותיות.

כחלק מהתוכנית להקים יישובי קבע למפוני גוש קטיף לאחר ההתנתקות, הוצעו למפונים מגרשים ב"מתחם הגולף" במחירים אטרקטיביים. כך, בעוד שקרקע באזור זה עלתה לפני מספר שנים כ-600 אלף שקל, המדינה העמידה את הקרקעות למפונים במחיר של 225 אלף שקל בלבד. בנוסף, המדינה העניקה הטבה נוספת למפונים שיבנו על הקרקע שרכשו - החזר הוצאות על כל שלב של בנייה שהושלם (שלד וכו'), בכפוף להצגת הוכחות על הבנייה. גם החזר זה הגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים.

לפי החשד, חלק מהמפונים הזכאים שלא יכלו לעמוד בתשלום הנדרש עבור הקרקע או שלא היו מעוניינים לבנות ב"מתחם הגולף", פנו לעורך דין מוכר באזור הדרום, ובאמצעותו ביצעו את התרמית נגד המדינה. מהחקירה עולה כי הקשר בין עורך הדין לבין המפונים נעשה באמצעות אחד המפונים, שלו הייתה היכרות מוקדמת עמו ושהיה דמות דומיננטית ומוכרת בקרב המפונים.

לפי החשד, עורך הדין, יחד עם עורכי דין נוספים וחשודים אחרים, ביצע את העסקאות בקרקעות המסובסדות שהוקצו למפונים - ובין היתר רכש את הקרקעות, בנה ומכר את הבתים צמודי הקרקע בסכומים גבוהים מההשקעה - והכול תחת חזות כאילו המפונים הם שמבצעים את העסקה.

בתמורה, לפי החשד, קיבלו המפונים וכל הצדדים לעסקה התרמיתית לכאורה נתח מרווחי המכירה.

מרחק נגיעה מהים

בשלב מוקדם זה של החקירה - המלווה על-ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי) - מוערך היקף התרמית בסך של מאות אלפי שקלים עבור כל עסקה שבוצעה, ובסך-הכול בכמה מיליוני שקלים שנגרעו מקופת המדינה.

ואולם, במשטרה וברשות המסים מבהירים כי מדובר בשלב מוקדם מאוד של החקירה, וההנחה היא כי ייעצרו או יעוכבו לחקירה חשודים נוספים, וייחשפו עסקאות תרמיתיות נוספות.

במסגרת הפעילות הבוקר ערכו החוקרים חיפושים בבתיהם ובמשרדיהם של החשודים, וכן תפסו רכוש וחשבונות בנק לצורך בקשת חילוט.

"מתחם הגולף" באשקלון נרכש באוגוסט 2005 על-ידי מינהלת סל"ע (מינהלת שהוקמה לצורך מציאת מגורי יישובי קבע למפוני גוש קטיף) בתמורה ל-130 מיליון שקל, עבור מפוני גוש קטיף.

לפי הסכם הרכישה, המדינה רכשה שטח בגודל 358 דונם בחלק הצפוני של אשקלון, קרוב לחוף הים, שחולק למגרשים לבניית בתים צמודי קרקע על שטח של 1/2 דונם כל מגרש.

המדינה הודיעה אז כי המתיישבים שיצטרפו לפרויקט יקבלו מגרש תמורת המגרש שהיה ברשותם, וכן מענק בגובה של 135 אלף שקל.

כשנתיים מאוחר יותר השתתפו מפוני גוש קטיף בהגרלת מגרשים במתחם, הממוקמים 700 מטר מחוף הים בשטח של חצי דונם. להגרלה נרשמו 100 משפחות, אך בהמשך הביעו משפחות נוספות את רצונן לבנות בית באזור זה.

הקרקע חולקה ל-250 מגרשים עליהם ניתן היה לבנות צמודי קרקע, ונכון להיום החלו בבנייה או כבר בנו בשטח כ-170 מפונים.

מדובר בקרקע אטרקטיבית, הממוקמת באזור ביקוש באשקלון, סמוך לחוף הים, ועלותה גבוהה משמעותית מהעלות שבה הוצעו הקרקעות למפונים.