מנכ"ל yes: "אין הרבה סיכוי לטלוויזיה של סלקום"

רון אילון, מנכ"ל yes, משיק ממיר חדש, מדבר על התחרות מול סלקום בתחום הטלוויזיה ומתכנן להמשיך להשקיע בתוכן

רון אילון / צילום: איל יצהר
רון אילון / צילום: איל יצהר

נהג המונית שהוביל אותי לפגישה עם רון אילון, מנכ"ל yes, שמע ממני על הממיר החדש שהחברה עומד להשיק. הוא סיפר לי על מה שעבר עליו בתור לקוח. הוא התחיל אצל הוט, עבר אל yes, ועכשיו, הוא מספר, סלקום "משגעים" אותו כדי שיעבור אליהם. אני צופה בעיקר בספורט, הוא אומר, אז איך אני יכול לעבור? אני מוכן לשלם יותר, אבל רק אם יהיו לי ערוצי ספורט. שאלתי אותו על הצפייה שלו בערוצים אחרים, אבל הוא בשלו: "בלי ספורט אני לא עובר".

השיחה המקרית הזו מצטרפת לעמדה שמביע אילון, אשר לא מודאג מהכניסה של סלקום לשוק הטלוויזיה. "ברבעון הראשון לכניסה שלהם צמחנו, ואני לא ארחיב לגבי הרבעון השני, שלא התפרסם, כי אסור לי".

- אולי גדלתם בגלל שהשוק כולו צמח?

"השוק גדל מעט. מעבר לזה, אני לא חושב שיש הרבה סיכוי לטלוויזיה של סלקום, מכיוון שישראל היא שוק קטן שהסיכוי להרוויח בו מאוד נמוך, אם אתה לא משקיע את מה שאנחנו משקיעים בתוכן. זה עולה כסף. סלקום צחקו עלינו שאנחנו משדרים ערוצים שלא רואים אותם. בינתיים אני רואה שכל שבוע הם מעלים עוד ועוד ערוצים שמשודרים אצלנו, ככה שאני מרגיש בהחלט טוב".

אתמול (ב') השיקה yes כאמור ממיר חדש. מדובר בממיר יפהפה, משופע בטכנולוגיות. הממיר החדש, בנוסף לשיפור בממשק, מביא כמה חידושים מעניינים שבראשם שירות הפריים-טיים שמאפשר לצפות בכל התכנים ששודרו בשבוע האחרון. לא צריך להיכנס ל-VOD ולשלם כסף עבור תוכן ששודר באחד מערוצי השידור הציבוריים. פשוט מדלגים אחורה ורואים את התוכנית שהחמצתם.

הממיר כולל יכולות הקלטה משופרות ומאפשר להקליט עד 4 ערוצים במקביל. תכונה נוספת, לא פחות מרשימה, קשורה לשיפור בשירות המולטירום (צפייה במספר חדרים במקביל).

הממיר החדש, שעולה 10 שקלים בחודש, מאפשר לצפות בתוכנית מוקלטת ב-3 טלוויזיות שונות - ללא צורך בהחלפת שלט.

"העולם הוא באינטרנט"

- השקת הממיר החדש היא שלב נוסף בדרך שלכם להפוך לחברה טלוויזיה שמעבירה תוכן על גבי האינטרנט. עד מתי תמשיכו להשתמש בלוויין?

"יש לוויין, כי הוא אמצעי הפצה אבל בגדול העולם הוא באינטרנט. גם בטלוויזיה העיקר הוא התוכן, והמומחיות שלנו היא היא בהנגשת תוכן.

"מרכיבי התוכן, או מרכיבי טלוויזיה רב-ערוצית, מבוססים על 3 יסודות: תוכן, חוויית צפייה ושעות הצפייה. באמצעות הממיר החדש אנחנו מטפלים בנושא של חוויית הצפייה. אנחנו משפרים אותה, אנחנו עושים אותה ליותר נוחה, אנחנו הופכים אותה ליותר נגישה, אנחנו מאפשרים תכונות נוספות לפי מה שהלקוחות רוצים. זו ההתמודדות שלנו, תמיד להוביל את חוויית הצפייה. אנחנו מסתכלים על הצרכים של הלקוח ומנגישים לו אותם".

"מברכים על התחרות"

- הטענה היא שהרגלי הצפייה משתנים, ואנשים צופים בתוכניות מוקלטות ופחות בשידורים חיים. הנתונים שלך אחרים.

"אני חושב שהלקוח רוצה לצפות בתכנים שלו, מתי שנוח לו ואיך שנוח לו. להסתכל רק ב-VOD זו טעות קשה, אנחנו רואים מהנתונים שלנו, שהצפייה הליניארית מאוד חזקה. גם את זה הלקוח רוצה, אי-אפשר לוותר על הצפייה הליניארית, ומצד שני אי-אפשר לוותר על הצפייה ב-VOD, כי אנשים רוצים לראות את התוכן שלהם, גם בזמן שמתאים להם.

"הסוד הוא בשילוב וההבנה של הצרכים ובהנגשה שלהם, לבחור צד אחד ולהגיד אני רק ב-VOD, או שאני רק בליניארי, או שאני רק בהקלטות, זה לא מספק את הצרכים של הלקוחות. הצרכים מגוונים, הלקוח מתקדם, מודרני, רוצה לקבל את הכול בנוחות, וזו המשמעות".

- עברו 7 חודשים מאז שסלקום נכנסה לשוק. מה קרה לכם בתקופה הזאת?

"התחרות עושה אותנו עוד יותר טובים, אנחנו מברכים על תחרות. בסוף היום זה מחדד אותנו ומחייב אותנו להביא ללקוח את הדברים הכי טובים שאנחנו יודעים לעשות. הבעיה היא שבנוסף לתחרות, הרגולציה לא מאוזנת. השיטה של הרגולטור הישראלי ליצור תחרות זה ליצור אפליה. זו בעצם לא תחרות שהיא בת-קיימא, זו תחרות שהיא טובה לכותרות, היא לא מהותית.

"צריך לזכור שהרבה מהמבנה ההוצאות של הטלוויזיה בישראל נקבע על-ידי רגולטור - אם זה גודל חבילת הבסיס, אם זו מחויבות לשידורי ספורט, אם זו מחויבות לרמות שירות מסוימות. אם הדרך של המדינה ליצור תחרות זה לוותר על מחויבויות לחלק מהשחקנים, ואפשר לוותר, אז למה לא לוותר לכולם? צריך להחליט, ואם זה חשוב - צריך לדבוק בזה. אם זה לא חשוב - המדינה צריכה לוותר".

- דיברת בעבר על האפשרות של הוט להציע טריפל. היום אתה יכול לעשות את זה בשיתוף-פעולה עם החברה-האחות בזק בינלאומי. למה אתה לא עושה את זה?

"אני לא רואה כרגע יתרון בטריפל שכופים עליו הפרדה מבנית".

- במקרה של שיתוף-פעולה עם בזק ובזק בינלאומי לא חלים עלייך הכללים של הפרדה מבנית.

"זה נכון, אבל הטריפל שאני יכול לעשות הוא טריפל שניתן לפרק אותו. אני לא יכול להביא ללקוח את מלוא הערך שאפשר להביא בטריפל. זה טריפל בכאילו. ביום שתהיה הסדרה על-ידי הרגולציה של כל העניין הזה, אני בטוח שקבוצת בזק תביא טריפל ראוי, שנותן את השירות המלא ללקוח. עד שלא יגיע היום הזה, מדובר בסך-הכול באריזה של מוצר שאין בו כלום".