"400 עובדי מלון הנסיכה יפוטרו בגלל מחלוקות של רגולטורים"

כך אמרה ח"כ נאוה בוקר בדיון בוועדת הכלכלה בעניין סגירת מלון הנסיכה באילת ■ ח"כ נחמיאס-ורבין: "מדיניות הממונה על ההגבלים בעניין - חלם" ■ הממונה: "שליטת ישרוטל על מלון הנסיכה תעלה את מחירי הלינה באילת"

"פיטורי 400 עובדים בגלל מחלוקות של רגולטורים זו שערורייה" - כך אמרה ח"כ נאוה בוקר בדיון שזימנה הבוקר (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת בסוגיית סגירת מלון הנסיכה באילת ופיטוריהם של 400 עובדי המלון.

מלון הנסיכה באילת מנוהל על-ידי רשת ישרוטל מאז מאי 2011. הרשת הודיעה בעבר כי תשקיע מיליוני שקלים בשיפוץ ובשדרוג המלון יחד עם בעלי הנכס, חברת לקסן ישראל.

אלא שבחודש מאי 2012 הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, פרופ' דיויד גילה, הודיע כי הוא מתנגד למיזוג בין ישרוטל והנסיכה, בטענה כי "המיזוג מגדיל הן את נתח השוק של ישרוטל והן את נתח השוק המצרפי של ישרוטל ופתאל ביחס לבתי-מלון הנמצאים בדירוג גבוה באזור אילת. גידול זה בנתחי השוק מעלה חשש לפגיעה משמעותית בתחרות".

בעקבות החלטה זו, ישרוטל - שהייתה אמורה לסיים בסוף חודש מארס השנה את חוזה הניהול של מלון הנסיכה - החלה לזמן את 400 עובדי המלון לשימוע לפני פיטורים.

במאי השנה עו"ד ד"ר ליפא מאיר מונה על-ידי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע ככונס נכסים זמני של חברת לקסן, בעלת מלון. המינוי בוצע לבקשת בנק הפועלים.

לדברי ח"כ בוקר, "מלון הנסיכה הוא מלון רווחי ועסק חשוב במארג התיירות של העיר אילת. סגירתו בגלל מחלוקות של רגולטורים היא שערורייה. מאות העובדים המסורים הגיעו לעבודה גם בתקופות של שפל בתיירות (לדוגמה, בתקופת האינתיפאדה) ושמרו על נאמנותם למלון, כדי שזה יהיה עסק פעיל ומרוויח שנותן תעסוקה בעיר אילת ומעשיר את התחרות בענף התיירות".

לדבריה, "אני מבקשת בכל לשון של בקשה ללבן את הסוגייה הזאת עד שיימצאו כאן פתרונות ריאליים ומהירים. למלון כבר מונה כונס נכסים, ואנחנו לא נשלים עם פיטוריהם של מאות עובדים ועם סגירתו של עסק משמעותי בעיר אילת".

מהממונה על ההגבלים נמסר כי "הרשות פועלת בנחישות לצמצום הריכוזיות בתחום המלונות באילת. הריכוזיות של הבעלות במלונות באילת, בפרט של הרשתות ישרוטל ופתאל, מעלה את המחיר שציבור הנופשים משלם על לינה באילת. הממונה סבור כי לטובת הציבור והתחרות אסור שמלון הנסיכה יישלט על-ידי רשת ישרוטל, באופן שרק מגדיל עוד יותר את הריכוזיות וצפוי להעלות עוד יותר את מחירי הלינה באילת.

"יתר על כן, לפי הנתונים שבידנו, ישנו מספר גדול של גורמים (שאינם ישרוטל או פתאל) המעוניינים כיום לרכוש את המלון ולהפעיל אותו. במקרה זה, מסתמן כי ישנו ניסיון של בעלי המלון להפעיל לחץ פוליטי כדי לגרום לממונה לאשר עסקה שתפגע בציבור הנופשים, זאת כנראה כדי שהבעלים יוכל לקבל סכום גדול יותר תמורת המלון.

"עוד משנת 2011, כאשר הפרו בעלי המלון את החוק ולא הביאו את העסקה עם ישרוטל לאישור הממונה, הממונה העניק פעם אחר פעם ארכות כדי לא לפגוע ברצף הניהול של המלון, ולאפשר מכירה מסודרת של המלון לגורמים הרבים שרצו לרוכשו (אמנם לא במחיר שהבעלים רצה לקבל).

"אילו הממונה היה סבור כי המלון ייסגר, הוא לא היה מתנגד למיזוג. הממונה סבור כי המלון יימכר לגורם אחר, תחרותי יותר, שינהל את המלון באופן שיעזור להילחם בבעיית הריכוזיות והמחירים הגבוהים במלונות באילת".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין תקפה אף היא את רשות ההגבלים העסקיים ואמרה: "מדיניות הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין מלון הנסיכה היא חלם. מלון רווחי ומצליח באילת, ובו כ-500 עובדים, מוצאים את עצמם בלבו של כאוס ביורוקרטי, שנתלה בטיעונים משפטיים צרים שלא רואים את המשק ואת העובדים למול עיניהם".

לדבריה, "ענף התיירות הוא מהחשובים שבענפי המשק, ועבור העיר איילת הוא מהווה את צינור החמצן הכלכלי. על שר התיירות יריב לוין לכנס בדחיפות את כלל הגורמים הרלבנטיים שעסוקים כעת בהתקוטטות ולמנוע את סגירת המלון ואת פיטורי העובדים".