מחליש את נסראללה

מה אומר הסכם הגרעין עם איראן על האיום מחיזבאללה?

חסן נסראללה  / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

אם הסכם הגרעין שנחתם החודש (14 ביולי) בין המעצמות לאיראן יבוצע כלשונו, איראן תהיה חסינה ממתקפה צבאית. בהיעדר איום צבאי על איראן, לא תהיה לה עילה להפעיל את חיזבאללה במערכה צבאית נגד ישראל. שכן, מבחינה איראנית, התחמשות חיזבאללה בעשרות-אלפי רקטות וטילים נועדה לשימוש ב"יום הדין", אם וכאשר תותקף איראן. אך אם האיום הצבאי על איראן ירד מהפרק, מהו ה"קאזוס בלי" האיראני שיגרום לחיזבאללה לפתוח במתקפת טילים נגד ישראל?

מעמדו של חיזבאללה כשלוחה איראנית עמד תמיד בניגוד חריף לשליחותו הלבנונית כ"מגן האומה". אם נסראללה פועל נגד ישראל הוא חושף את לבנון למתקפה ישראלית מאסיבית, שתגרום להרס לבנון. כל עוד איראן מאוימת צבאית, נסראללה נקרע בדילמה אמיתית בין נאמנותו לאיראן לנאמנותו ללבנון.

דילמת הנאמנות הייתה מתפרצת לו הותקפה איראן ע"י ארה"ב או ישראל. האיראנים היו מצווים על נסראללה לתקוף את ישראל. אך האם נסראללה היה מציית ביודעו שישראל תחריב את לבנון? האם "מועצת השורא" של חיזבאללה הייתה ממלאת אחר צו הפטרון האיראני או מוצאת דרך להתחמק מעימות צבאי עם ישראל?

משסר האיום הצבאי מעל איראן, נסראללה יכול לנשום לרווחה, כי אין לו עוד דילמה בשאלת הנאמנות. אם האיראנים יפעילו עליו לחץ לפתוח חזית נגד ישראל "בשם המהפכה", הוא יוכל לסרב בתוקף בטענה שהרס לבנון אינו שווה את מטחי הטילים על ישראל. מאחר שהאיראנים רציונליים ומחושבים, הם מבינים היטב את עומק הדילמה של נסראללה. לכן הם יימנעו מלהעמיד אותו במבחן הנאמנות. כך, באופן פרדוקסלי, הסכם הגרעין שמסיר את האיום הצבאי מעל איראן, מחליש את חיזבאללה כלפי ישראל.

מאות-המיליארדים שיזרמו לאיראן יאפשרו לה לחמש את לקוחותיה ולשדרג את יכולותיו ההתקפיים של חיזבאללה. אין ספק שתשובת איראן להקפאת הגרעין תהיה הגברת משלוחי הנשק לחיזבאללה. העצמת התמיכה הצבאית האיראנית בחיזבאללה תיעשה משני טעמים. ראשית, על מנת להמשיך את המאבק בדאע"ש, בארגוני הג'יהאד ובתמיכה במשטר אסד בסוריה. שנית, איראן תגביר את משלוחי הנשק לחיזבאללה כפיצוי עבור החלשתו מול ישראל.

תגבור חיזבאללה בנשק תלול-מסלול איראני ימשיך להיות מקור דאגה ישראלית. במיוחד, סוגיית "נשק שובר שוויון" תמשיך להדיר שינה מהמטכ"ל ומהקבינט המדיני-ביטחוני. למעשה, השאלה שתטריד את מנוחתם של כל השחקנים היא - האם "הפיצוי" האיראני לחיזבאללה יהיה בהעצמת משלוחי "נשק שובר שוויון" או בהסתפקות בנשק שישראל אינה רואה כ'"שובר שוויון".

ההתייחסות האיראנית למשלוחי נשק "שובר שוויון" תאותת על מטרות "הפיצוי" לחיזבאללה. אם האיראנים יעצימו משלוחים של נשק "שובר שוויון", פירוש הדבר שפניהם להסלמה בין חיזבאללה לישראל. אם יקפידו על משלוחים בחתימה נמוכה, סימן שהפיצוי לחיזבאללה נועד למערכה בחזית הג'יהדיסטית, לשמירה על משטר אסד ולחיזוק מעמדו של חיזבאללה באינטריגה הלבנונית.

הכותב הוא יו"ר כלמוביל