האזהרה החריפה של השנה: "גל העליות במניות מסתיים"

ג'ף קלארק, המייעץ למשקיעים הגדולים בוול סטריט, מסביר בגרף אחד מדוע לדעתו צריך להיזהר מאוד בימים אלה כיוון שאנחנו כנראה בפתחו של שוק דובי

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

רבים מכם אולי לא מכירים את ג'ף קלארק, אבל בוול סטריט הוא מוכר מאוד. קלארק מספק שירותי ייעוץ למשקיעים והוא עורך את ה-Stansberry Short Report המספק הזדמנויות מסחר לטווח קצר. הוא גם מפיץ בחינם את הניוזלטר היומי "Growth Stock Wire" שהוא עורך בעצמו, גם כן כשירות ייעוץ למשקיעים. כעת, יש לו אזהרה מאוד חדה וברורה: גל העליות הגדול בשוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום.

כזכור, במארס 2009 החל גל העליות הגדול שנמשך עד היום. מדד S&P 500 זינק מאז ביותר מ-220% עד לשיא ב-2,132 נקודות שנרשם לאחרונה. בעוד קלארק סבור כי ייתכנו עוד עליות בטווח הקצר מאוד, הוא מודאג לגבי התמונה הגדולה ומעריך שהשוק השורי מסתיים בימים אלה ממש.

והוא גם מגבה את טענותיו בגרף:

גרף 500 sp
 גרף 500 sp

"אני מעריך שהמדד יירד ל-1,990 נקודות עד אוקטובר", הוא טוען. "אני גם מודאג מאוד מהמגמה ארוכת הטווח. בממוצע, שוק המניות מגיע לשיא בכל 7 שנים ואז מתחילה המפולת, כך שהשוק השורי הנוכחי כבר מבוגר".

בגרף של קלארק הוא מציג את מדד S&P 500 בטווח חודשי עם שני אינדיקטורים טכניים: ממוצע נע אקפוננציאלי 20 וכן אינדיקטור מומנטום שנקרא MACD הבוחן את עוצמת המגמה. הכלל של קלארק לבחינת המגמה ארוכת הטווח פשוט: אם ה-MACD מתחיל לרדת מדובר בתמרור אזהרה ראשון, ואם ה-S&P 500 חוצה מטה את הממוצע הנע - יש סיכוי מאוד גבוה למפולת. כך קרה בשנת 2000, וכך קרה גם ב-2007.

"נכון להיום, ה-S&P 500 עדיין מעל הממוצע הנע", מסביר קלארק. "השוק השורי עדיין כאן. אבל שימו לב ל-MACD שמתחיל לרדת מהשיא. זה גם מה שקרה בשנים 2000 ו-2007, ואז זה הצביע על סימן מוקדם לכניסה לשוק דובי. וזה קורה שוב עכשיו.

"ה-MACD מתחיל לרדת אחרי שהגיע למצב קיצון של 'קניית יתר' בשוק. מומלץ להיזהר מאוד. אמנם השוק עדיין שורי וימשיך להיות כך כל עוד ה-S&P 500 מעל הממוצע הנע (נכון להיום הרמה היא 1,970 נקודות), אבל נראה שאנחנו נכנסים לשלב השינוי. תפקחו עין על ה-S&P 500. השוק השורי מגיע לסיומו בימים אלה משש".