שוב בביהמ"ש: גאידמק תובע את לב לבייב ב-750 מיליון שקל

טוען כי כי לבייב והרב הראשי של רוסיה שלמה לאזאר גרמו לו הפסדים ונזקים ביותר ממיליארד דולר בפרשת עסקי היהלומים באנגולה

ארקדי גאידמק, לב לבייב / צלם: תמר מצפי, בן יוסטר
ארקדי גאידמק, לב לבייב / צלם: תמר מצפי, בן יוסטר

הסכסוך העסקי בין החברים לשעבר ארקדי גאידמק ולב לבייב שוב מגיע שוב לבית משפט. גאידמק הגיש הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת ענק על סך 750 מיליון שקל נגד לבייב ונגד הרב הראשי של רוסיה, הרב שלמה לאזאר, בפרשת עסקי היהלומים באנגולה. בתביעה שהוגשה באמצעות באי-כוחו, עורכי הדין ישראל שלו ואריאל לביא מישראל שלו ושות', נטען כי לבייב והרב לאזאר גרמו לגאידמק הפסדים ונזקים ביותר ממיליארד דולר.

למעשה, התביעה "המקורית" הוגשה רק כנגד לאזאר בשנת 2013. במהלך השנתיים שחלפו טען לאזאר כי בשל מקום מושבו בחו"ל, על התביעה להתברר שם. הנושא הגיע עד לבית המשפט העליון שהכריע לאחרונה כי התביעה תידון בישראל, על כן הגיש גאידמק היום "תביעה מתוקנת", שבה הוסיף את לבייב כנתבע זאת בשל הצורך לטענתו, "להראות לבית המשפט את התמונה המלאה של השתלשלות העניינים עם לבייב ולאזאר גם יחד".

בליבה של התביעה עומדת הטענה לפיה הרב לאזאר הפר תפקידו והתחייבויותיו כנאמן על שמירת הסכם בין גאידמק לבין לבייב, שהופקד בידיו בשנת 2001. בכתב התביעה נטען כי גאידמק ולבייב נפגשו בדצמבר 2001 במשרדי לבייב בר"ג וחתמו על הסכם בן עמוד אחד, לפיו לבייב יקבל 50% מכל עסקי היהלומים בהם התעסק גאידמק באנגולה, וכן יחזיק את חלקו בשותפות של גאידמק בנאמנות עבור גאידמק.

על השידוך ביניהם חתום ראש המוסד לשעבר, דני יתום. ההסכם נחתם בעותק אחד בלבד. גאידמק ולבייב החליטו כי ישמרו על דבר קיומה של השותפות וההסכם, בסודיות מוחלטת ושההסכם יופקד בנאמנות למשמורת בידיו של הרב לאזאר, אותו הכירו שניהם כנדבנים לקהילות היהודיות בבריה"מ לשעבר.

בכתב התביעה נטען כי בשנת 2005, הפסיק לבייב להעביר לגאידמק כספים על חשבון חלקו בשותפות והחל להתכחש לעצם קיום ההסכם ביניהם. משכך, גאידמק פנה אל הרב לאזאר וביקש לקבל עותק של ההסכם.

בהתאם לכתב התביעה, נטען כי הרב לאזאר התחמק מהשבת העותק הבודד של ההסכם לגאידמק. משלבייב המשיך לעמוד על התכחשותו לעצם קיום ההסכם, תבע אותו גאידמק בבית המשפט בלונדון. שם, ככל שנטען בכתב התביעה, ביהמ"ש קבע כי היה קיים הסכם נוסף בין לבייב ללאזאר, המעיד על יחסיהם העסקיים וכי לאזאר שיתף פעולה עם לבייב, מה שלמעשה מנע מלאזאר לתת את ההסכם שהיה בין לבייב לגאידמק. משכך, הגיש גאידמק את התביעה כנגד לאזאר בארץ, במסגרתה תבע את הנזקים אשר נגרמו לו עקב פעולותיו ומחדליו של לאזאר תחת הפעלתו, שכנועו וסיועו של לבייב.

טרם הוגש כתב הגנה. מלב לבייב נמסר בתגובה: "גאידמק שהפסיד בארבע ערכאות משפטיות שונות בעולם ואף נשא בהוצאות בית המשפט, ממשיך להטריד ואינו בוחל בכל אקט הזוי ותיאטרלי על מנת ליצור מצג בפני נושיו הרבים כי הוא פועל כדי לקדם, כביכול, תביעת בת תוקף כנגד לבייב. תביעת הסרק הנוספת אותה הגיש גאידמק, שאין לה כל יסוד וכל שמץ של אחיזה במציאות וכל מטרתה הוא לערוך יחסי ציבור על חשבון שמו הטוב של לבייב, דינה להידחות בערכאות המוסמכות. בנסיבות אלו אין גאידמק ראוי לכל תגובה רצינית. אדרבא, יוסיף וינקוט בכל הצעדים הללו אשר אין בהם אלא כדי לבזות אותו עצמו ולהעמידו באור נלעג ומגוחך".