חברות היי-טק זרות תורמות לקהילה יותר מ-100 מ' ש' בשנה

אם מביאים בחשבון את העובדה שבמרכזי הפיתוח הזרים מועסקים כ-24 אלף עובדים, הרי שהתרומה הממוצעת של כל עובד היא כ-4,150 שקל

שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק
שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק

תאגידי ההיי-טק הגדולים והחשובים בעולם מעורים היטב בזירת הטכנולוגיה המקומית. קשה לחשוב על חברה גדולה שלא ביצעה בישראל רכישה (לפחות אחת) ויש יותר מ-250 חברות שמפעילות כאן מרכזי פיתוח, שבמקרים רבים מבוססים על רכישה או רכישות של סטארט-אפים כחול לבן.

שיתוף הפעולה הזה מועיל לתאגידים ולבעלי המניות וגם לעובדים המקומיים - אך גם הציבור הרחב יוצא נשכר. בדיקה שערך פורום החברות הבינלאומיות באיגוד ההיי-טק IATI, מצביעה על כך שחברות ההיי-טק הזרות תורמות לקהילה, במישרין ובעקיפין, יותר מ-100 מיליון שקל בשנה.

התאגידים מתקצבים פרויקטים למען הקהילה בכ-100 מיליון שקל. אם מביאים בחשבון את העובדה שבמרכזי הפיתוח הזרים מועסקים כ-24 אלף עובדים, הרי שהתרומה הממוצעת של כל עובד היא כ-4,150 שקל. בנוסף מאפשרות החברות לעובדיהן - ואף מעודדות זאת - לתרום במהלך שעות העבודה. מהנתונים שנאספו עולה כי בשנה החולפת נתרמו קרוב ל-300 אלף שעות, שהן כ-12 שעות בממוצע לעובד. נציין כי הנתונים הללו אינם כולל את התרומה של אינטל - המעסיק הגדול ביותר בהיי-טק הישראלי ואחד המעסיקים הגדולים במשק - אשר תרמה בשנה החולפת כ-30 מיליון שקל ו-37 אלף שעות.

התחומים העיקריים שלהם תורמים מרכזי הפיתוח הם חינוך, סיוע לקהלים בעלי צרכים מיוחדים, חלוקת מזון, התנדבות לעמותות, קידום נערים בסיכון, קידום יזמות ועוד.

ישנן שלל דוגמאות לתרומה הקהילתית של חברות הטכנולוגיה הגדולות. חברת חברת התרופות פריגו, למשל, מעבירה קורס לתלמידי כיתות ט' בדרום הארץ, על מנת לחשוף אותם לעולם הכימיה, הפרמצבטיקה והיזמות. ענקית הסחר האלקטרוני Ebay משתפת פעולה עם "דרך האתגר"- מרכז חינוך בנתניה לבני נוער בסיכון ועובדי החברה מעניקים שיעורי עזר לבני נוער.

ארז צור, מנכ"ל EMC ישראל ויורם יעקובי, מנכ"ל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט, אשר עומדים בראש פורום החברות הבינלאומיות ב-IATI אמרו כי "הנתונים מחזקים את התרומה הגדולה של מרכזי הפיתוח הזרים לחברה הישראלית. מרכזי הפיתוח חוצים את גבולות המגזר העסקי ומעניקים תמיכה גם במקומות שבהם ידו של המגזר הציבורי קצרה מלהשקיע, לרבות חינוך, סיוע לאוכלוסיות בסיכון, קידום יזמות, עידוד התעסוקה בקרב נשים וערבים ועוד".

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית IATI, הוסיפה כי "בישראל קיים ריכוז שיא של מרכזי פיתוח בינלאומיים שהאחריות החברתית הינה חלק מהתרבות העסקית שלהם. כניסתם של מרכזי פיתוח חדשים בשנה האחרונה תאפשר להגדיל עוד יותר את היקף התרומה הזו לציבור הישראלי".

ענקיות ההיי-טק
 ענקיות ההיי-טק