השמאי הממשלתי: לא ניתן לקבוע מחיר מקסימום במחיר למשתכן

טל אלדרוטי טוען כי בתוכנית הדיור של כחלון אפשר לתת רק מחיר ממוצע, בשל סיכון לעיוות סטטיסטי

טל אלדרוטי  / צילום: איל יצהר
טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר

בעיה בלתי צפויה בתוכנית שיווק מכרזי מחיר למשתכן המתוכננים להתפרסם בשבוע הבא, ובה אמור להיות הפרמטר הקובע של "מחיר מקסימום" למ"ר:

השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי, הסביר בכנס שנערך היום (ה') על ידי משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל בראשות ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, כי בשומות שייערכו לקראת מכרזים ייקבע המחיר הממוצע למ"ר ממוצע בדירות המתוכננות, ומחיר זה לא יהיה בהכרח מחיר מקסימום, שכן מאופי עבודת שמאות המקרקעין, הערכים שיתקבלו במכרזים יהיו מעל או מתחת לממוצע.

אלדרוטי אומר ל"גלובס": "לקיחת ערך ממוצע וקביעתו כמחיר מקסימום עלולה לייצר עיוות סטטיסטי ומכך צריך להיזהר. אחריותנו היא להציב ערכים ממוצעים המשקפים את שווי השוק".

"מחיר המקסימום" שאמור השמאי הממשלתי לנקוב בו הוא מחיר הכולל רווח יזמי, המחושב על ידי קבינט הדיור כרווח יזמי של כ-12% ולא הרווח היזמי הנחשב למקובל של 15%. הקטנת אלמנט הרווח היזמי נובעת מההנחה בקבינט הדיור, כאילו במכרזים אלה היזמים לא יצטרכו להשקיע כמעט הוצאות שיווק כי רוכשי הדירות יגיעו אליהם אחרי הגרלה שתיערך על ידי משרד הבינוי, וכן בגלל המענקים שניתנים לרוכשים וסבסוד הוצאות הפיתוח.

חלק ממשתפי הפגישה הביעו דאגה מדברי השמאי הממשלתי ומהקיצוץ בשולי הרווח היזמי וטענו, שכל סטייה קטנה בנתון של "מחיר מקסימום" בו ינקוב המכרז על פי נתוני השמאי הממשלתי, תגרום לכישלון המכרז.

גורם בכיר שהשתתף בדיון אומר, כי אמנם בחבילת המכרזים שתצא לשוק יש סיכון מסויים לגבי האופן בו הקבלנים יתייחסו אליו ואל הגישה של שיווק כל המכרזים בשיטת מחיר למשתכן, אבל כל מכרז ייבחן לגופו ובכל מכרז ייקבע מחיר מקסימום שיבטיח כי הקבלן יוכל להיענות למכרז ברווחיות סבירה.