מרעננים את המסך: 6 סרטיים הוליוודיים מבטיחים בדרך לכאן

לאחר כמה חודשים שחונים מבחינת סרטי הקיץ שיצאו עד כה מהוליווד, גל מרענן של סרטים מעניינים צפוי להציף את בתי הקולנוע בישראל ■ בחרנו את המבטיחים שבהם

הוליווד רשמה בשנים האחרונות תקופה רדודה במיוחד, מה שהתבטא בין השאר בבציר הקולנועי שיצא ממנה עד כה גם ב-2015. כבר לא מפיקים שם סרטי דרמות, מותחנים, וסרטי פשע אינטליגנטיים, אלא מתמקדים כמעט אך ורק בקומדיות, בסרטים על גיבורי-על, ובסרטי אקשן, וכתוצאה מכך קהל היעד העיקרי שלה מתכווץ לצעירים בגילאי 15-25.

כתבנו כאן לא מעט על הנטייה של הוליווד להיצמד לנוסחאות לכתיבת תסריטים, שהן לרוב אשפה. כתיבה על-פי נוסחה מבטיחה סיפור צפוי, ממוחזר, מלאכותי ושטחי, שאין בו ניסיון לחדש, להפתיע, או לגעת בנפש הצופה. המחשבה האווילית שלפיה רצוי לתת לצופה טעם שהוא כבר מכיר, היא נטולת כל יושרה אמנותית, וככזו, היא שוללת מהצופה את ההזדמנות להתמודד עם סיטואציות מורכבות, להפעיל את הדמיון, ובעיקר מקבעת דפוסים כוזבים. למרבה המזל, יש אולפנים שעוד אוהבים קולנוע ושאכפת להם ממה שהם עושים: דיסני-פיקסאר (ראו מסגרת), שפעם אחר פעם יוצרים סרטי מופת, כאלה שלא רק ילדים יכולים ליהנות מהם מבלי להרגיש מבוזים, אלא גם מבוגרים. ובכל זאת, בדיקה של הסרטים שאמורים לצאת בשלישי האחרון של 2015 מראה כי אפשר לנגב את הזיעה ולא להתייאש, מכיוון שאחרי אוגוסט, המצב עומד להשתפר, וגל מרענן של סרטים מעניינים יציף את בתי הקולנוע בישראל.

"חוקי הפשע"

מועד הגעה: ספטמבר

במאי: סמואל קופר

כוכבים: ג'וני דפ, בנדיקט קמברבאץ, דקוטה ג'ונסון, קווין בייקון, אמילי ווטסון

סוללה של שחקנים גדולים וכוכבת בהתהוות (דקוטה ג'ונסון, בתם של השחקנים מלאני גריפית ודון ג'ונסון, כוכבת "50 גוונים של אדום"), משתתפים במותחן המבוסס על סיפורו האמיתי של עבריין אכזרי ואלים בשם ווייטי בולגר, שחצה את הקווים והפך לסוכן סמוי של ה-FBI. דפ, בתפקיד הראשי (לפני שהוא שוב חוזר לגלם את ג'ק ספארו בסרט המשך נוסף של שודדי התיבה האבודה), מגלם את בולגר.

"אוורסט"

מועד הגעה: ספטמבר

במאי: בלתזאר קורמקר

כוכבים: ג'וש ברולין, ג'ייק ג'ילנהול, קירה נייטלי, רובין רייט, סם וורתינגטון, ג'ייסון קלארק

משלחת טיפוס שיוצאת להעפיל אל הר האוורסט הנמס לאטו, פוגשת סופת שלג הרסנית. הסרט מבוסס על טרגדיית אסון הר האוורסט שהתרחש ב-1996, וגבה קורבנות רבים. הסרט יגרום לצופים להיקשר אל הדמויות, ואז להיפרד מהן בכאב. מאז האסון, האוורסט מהווה מוקד משיכה תיירותי. מדי שנה נהרגים למרגלותיו לא מעט תיירים. אולי הסרט יגרום לחלק מהמתכננים לעבור את החוויה, לחשוב עליה שוב. אחד מאותם אסונות קשור לסרט: באחד מצילומי ההשלמה, צוות הצילום נקלע למפולת שלגים ו-16 אנשי הדרכה ומלווים מקומיים מצאו את מותם.

"ריקי והפלאש"

מועד הגעה: אוקטובר

במאי: ג'ונתן דמי

כוכבים: מריל סטריפ, קווין קליין, מיימי גאמר (בתה של מריל סטריפ)

חוץ מאשר כסף, מריל סטריפ לא יכולה הייתה לבקש יותר: תסריטאית איכותית (דיאבלו קודי), במאי גדול (דמי), זוכה אוסקר (עבור "שתיקת הכבשים"), תפקיד שאין מתנה גדולה ממנו: של כוכבת רוק שחרכה את הדרכים, שתתה ועישנה כל דבר, שברגע צלול אחד מחליטה להקריב את הקריירה ולנסות לאחות את הקרעים במשפחתה. קרעים שהיא, במידה לא מבוטלת, אם לא בלעדית, אחראית להם. בבית מחכה לה בתה, שהיא כבר אישה, ההיפוך הגמור מאימה. ואם התפקיד והיוצרים הם מתנה, הבונוס הוא השחקנית שמגלמת את בתה: מיימי גאמר, בתה במציאות של סטריפ, והעתק מדויק שלה בצעירותה (אפילו עם אותה התספורת של סטריפ ב"מנהטן" של וודי אלן).

"להציל את מארק וואטני"

מועד הגעה: אוקטובר

בימאי: רידלי סקוט

כוכבים: מאט דיימון, ג'סיקה צ'סטיין, ג'ף דניאלס, שון בין, קייט מארה

פעם בכמה שנים יוצא סרט אודות אסטרונאוט נטוש בחלל. זה זול להפקה, זה לרוב משעמם, אבל הצופים משום מה אוהבים את זה. הפעם זה על מאדים, והפעם האסטרונאוט הוא שחקן אופי מעולה בשם מאט דיימון, ובמאי בשם רידלי סקוט, שיודע להפוך אוויר ורוח לסצנת מתח עוצרת נשימה. מה שמבטיח לנו סרט ברוח שנות ה-90 של המאה הקודמת, שימוש וירטואוזי במצלמה, ודרמה מותחת.

"שמונת השנואים"

מועד הגעה: דצמבר

במאי: קוונטין טרנטינו

כוכבים: סמואל ל. ג'קסון, קורט ראסל, ג'ניפר ג'ייסון לי, צ'אנינג טייטום, טים רות', מייקל מאדסן

זהו סרטו השמיני של קוונטין טרנטינו, סרט שהתסריט שלו כמעט נזרק לפח, לאחר שהבמאי הדגול גילה כי מישהו הדליף את התסריט לאינטרנט. טרנטינו לא יכול היה לשאת את הפגיעה באמון, והודיע לאולפנים כי הוא גונז את הסרט ועובר הלאה, לסרט השלישי בטרילוגיית "קיל ביל". אלא שעם הזמן הכאב הפך לפחות טרי, והתשוקה ליצור מערבון נוסף, חורפי, עם שחקנים שהוא כל-כך אוהב, הכריעה.

התוצאה: הרבה דם, הרבה דיאלוגים, עולם ויזואלי מרהיב, ושחקנים ששכחנו להתגעגע אליהם, כמו קורט ראסל, אחד הכוכבים הגדולים של שנות ה-80 וה-90.

"סנודן"

במאי: אוליבר סטון

כוכבים: ניקולס קייג', טום ווילקינסון, ג'וזף גורדון לויט

ביוגרפיות קולנועיות הן אתגר קשה: מצד אחד, לא ניתן להפליג על כנפי הדמיון יתר על המידה. מצד שני, אסור לתת למציאות לעלות על כל דמיון, אחרת עדיף כבר לחכות לסרט דוקומנטרי. האתגר קשה שבעתיים כשהגיבור שעליו מבוסס הסרט עדיין חי, או שהסיפור שלו עדיין זכיר (ע"ע סטיב ג'ובס). כך גם בסיפור הטרי, שעוד לא תם, אודות אדוארד סנודן - איש ה-CIA שהדליף אינספור מסמכים מסווגים על פני הרשת.

אבל כשהבמאי הוא אוליבר סטון, שהוכיח כי ביכולתו לקחת סיפור מציאותי טוב ולהפוך אותו לדרמה אדירה (" JFK", "הדלתות", "ניקסון" - זוכרים?), לא נותר אלא לחכות שהסרט כבר ייצא.