כך תפח חשבון הסלולר של בני 80 בפלאפון ל-650 ש' בחודש

העיתונאי עידן גרינבאום מתאר כיצד חשבון הסלולר של זוג קשישים שהוא מסייע להם תפח למאות שקלים בחודש ■ "התברר שפלאפון עושה בארנק שלהם כבתוך שלה" ■ פלאפון: "לרוב מי שרוכש סמארטפון גם גולש בו"

מתי בפעם האחרונה בדקתם את חשבון הטלפון הסלולרי שלכם? ויותר מכך מדי בדקתם כמה משלמים הוריכם או מכרים קשישים - קהל צרכנים שקל להפעיל עליו את שיטת מצליח. מה למשל? אתמול (ב') פרסם העיתונאי עידן גרינבאום פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הוא מספר את סיפורם של זוג הקשישים ב' ו-ה', בני ה-80 פלוס, שאל ביתם הוא מזדמן מעת לעת לסייע להם בחשבונות השוטפים.

"חשבון הסלולר שלהם בפלאפון עומד על 650 פלוס שקל בחודש (לא ייאמן נכון. וזה רק מתחיל)", כתב גרינבאום, "מעבר לעובדה שהם עשו את הטעות ורכשו שני אייפון 5 מפלאפון במחיר מופקע וב-36 תשלומים, התברר שפלאפון פשוט עושה בארנק שלהם כבתוך שלה".

מתוך החשבון הזה כדאי להתמקד בשירותים שעבורם שילמו הזוג, כלומר מסלול השיחות, ההודעות והגלישה שבסיומו של תהליך, שלמזלם הסתייע בחסות העיתונאי המוכר, ירד ל-10 שקלים בחודש והצליח לקבל החזר רטרואקטיבי על חיובי-השווא - מחיר שגם ספקיות אחרות מאפשרות לממעטים לדבר - בדומה ללקוחות הללו. ומה מקומם? שיטת ההטבה התקופתית שבסיומה המחיר מזנק. אל תצפו כמובן שאיש מחברת הסלולר יצלצל להגיד לכם שהטבה זמנית הגיעה אל סיומה - האחריות היא על הצרכן. לא משנה בן כמה הוא. אבל זה מרגיז, ולמה? כי אפשר.

וכך כתב בפוסט: "לפני למעלה מחצי שנה, עשו להם חבילה בפלאפון של 69 שקל בחודש כולל הכול (לחצי שנה בלבד. למה? ככה!). הזמן חלף, והנה היא זינקה ל-99, ככה בלי שאיש שם לב. אגב, ברור לכם שהחברים הקשישים לא מסמסים, לא גולשים ולא שום דבר. בקיצור, חבל על הכסף".

אלא שלא בכך מסתיים החשבון שהוביל לפוסט הזועם שהוא פרסם: "עיון בחשבון העלה שהם משלמים משהו לא ברור עם הרבה אותיות באנגלית שבשורה התחתונה מגדיל את אפשרויות הגיבוי בעלות של 30 שקל לחודש. לא עזרו הטענות שלי שהם לא מגבים שום דבר ושהם לא יודעים אפילו איך לגלוש. בפלאפון מתעקשים שבשיחה בינואר השנה ניתן להם הגיבוי לשלושה חודשים בחינם והם אישרו ורצו. ומכיוון שהם לא ביטלו אותו הם ממשיכים לשלם. אנחנו מחכים עכשיו לאיתור השיחה ההיא כדי לשמוע מי אישר וכמה. שורה תחתונה חסכנו 90 שקלים אחרי שביטלנו את הגיבוי (מדובר על 30 שקל לכל קו, הזוג מחזיק בקו נוסף עבור קרובה מחו"ל, מ.ר.ח)".

וזה לא הכול, הוא ממשיך לפרט: "עוד שורה בחשבון גילתה שהחברים המבוגרים מנויים בשירות התיקונים המורחב של פלאפון בעלות של 50 שקל בחודש. גם כאן אותו תרגיל, כאשר ה' ביקר במרכז השירות ושדרג את הטלפונים במחיר המופקע דחפו לו אחריות ב"חינם" לשלושה חודשים ואחר כך במחיר השערורייתי של 50 ש' בחודש ("ואם מתקלקל המכשיר הוא משלם רק 99 שקלים לתיקון", ציינה הגברת מהצד השני במתק שפתיים).

גם כאן לא עזרו הטענות שלי שמדובר באיש בן 80, שאין לו מושג על מה חתם ולא הבין. כלום. נאדה. אז ביטלנו וחסכנו עוד 50 שקל לכל קו. שורה תחתונה חסכנו בשיחה אתמול 200 שקל בחודש, חיכינו 25 דקות בטלפון שמישהו יענה ("מספרך בתור הוא 101", במו אוזני שמעתי). ובקיצור גיל שרון מנכ"ל פלאפון תתבייש אם זו הדרך שבה החברה שלך, הערכית ובעלת והחזון מתנהלת. כמו גנבים קטנים בלילה, או אולי דווקא יותר כמו ביריונים ברחוב שאורבים לקשישים ושודדים מהם את הקצבה".

גרינבאום סיפר ל"גלובס" כי בסופו של דבר ובעקבות התערבותו, נמצא כאמור מסלול ב-10 שקלים לחודש לכל קו. יש דבר כזה והוא הרי לא מתאים לכל דפוסי המשתמשים, אבל יש כאלה שכן. שורה תחתונה: הסיפור הזה ממחיש עד כמה חשוב לכולנו להיות ערניים ולבדוק טוב טוב כמה אנחנו משלמים לכל הספקיות עמן אנחנו מצויים בהתקשרות, קל וחומר אם מדובר בצרכנים שהם טרף קל. זה גם המקום להזכיר כי אם קיבלתם הטבות חינמיות מוגבלות בזמן, שימו לכם תזכורת לבטל את השירות במועד שבו הוא הופך להיות בתשלום.

מחברת פלאפון נמסר בתגובה: "המחיר החודשי המוצג בפוסט כולל חשבוניות של שלושה מנויים ולא של מנוי אחד, וכן של 2 מכשירי אייפון S5, הפרושים בתשלומים שווים של כ-4,000 שקל למכשיר, שירות ערך מוסף ושירות תיקונים ושיחות מחו"ל לארץ באחד המנויים. על-פי רוב מי שרוכש מכשיר סמארטפון גם גולש בו, כאשר פרטי ההתקשרות והעלויות הכרוכות פורטו בעל-פה וכן בהסכמים. לאחר שלדברי המנויים הם אינם גולשים במכשיר, הוצע להם לעבור לתוכנית לממעטי שימוש".