כך נראית הפאניקה ובהלת המשקיעים ב-4 גרפים שונים

הבורסה בסין קרסה היום ב-8.5%, הירידה היומית החדה ביותר מ-2007 ■ הנפט מתחת ל-39 דולר לחבית ■ הדאקס מוחק עליות של 20% מתחילת השנה ■ נתוני מסחר: מניות ת"א 100טבלת אביטראז'בורסות מובילות בעולם

סוחרים בשוק האמריקאי / צילום: רויטרס
סוחרים בשוק האמריקאי / צילום: רויטרס

הפאניקה בשווקים המשיכה לצבור היום (ב') תאוצה כאשר הבורסה בסין קרסה ב-8.5%, הירידה יומית החדה ביותר מאז 2007. הבורסות באירופה צונחות גם הן, מחירי הנפט קורסים והחוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה אלימה.

להלן מספר גרפים שמדגימים היטב את הסערה שמתחוללת כעת בשווקים:

סין

פאניקה בשווקים
 פאניקה בשווקים

כאמור, מדד הבנצ'מרק הסיני, ה-Shanghai Composite רשם את היום הגרוע ביותר שלו מאז פברואר 200, לאחר שקרס בכ-12% בשבוע שעבר. הקריסה מחקה את העליות שרשם המדד מתחילת השנה. בניסיון לבלום את המפולת, הממשל הסיני הודיע אתמול כי הוא מתיר לקרנות הפנסיה המקומיות להשקיע כ-30% מהון הנכסים שלהן (כ-100 מיליארד דולר) בשוק המניות המקומי. אולם, נראה כי המשקיעים לא התרשמו מצעד זה וכעת הם ממתינים לצעדים שנוספים של הבנק המרכזי הסיני. כלכלנים בשוק מעריכים כי הממשל הסיני יכול עדיין לפעול בהרבה דרכים במטרה לייצב את השוק.

הנפט

פאניקה בשווקים
 פאניקה בשווקים

מחירי הנפט צונחים היום לשפל חדש של 6.5 שנים, בעיקר בשל החשש מהאטה בכלכלה הסינית וכפועל יוצא מכך ירידה בביקושים לזהב השחור. המשקיעים חוששים גם שאיראן תציף את השוק בייחוד לאור העובדה ששר הנפט האיראני הצהיר בסוף השבוע כי ארצו תגדיל את תפוקת הנפט בכל מחיר, אך קרא לקרטל אופ"ק לכנס ישיבת חירום בניסיון לייצב את המחירים. בינתיים, החוזים על הנפט מסוג WTI וברנט קורסים בכ-4% ל-39 דולר לחבית ו-43.7 דולר לחבית.

הדאו ג'ונס

פאניקה בשווקים
 פאניקה בשווקים

מדד הדאו ג'ונס נכנס ביום שישי באופן רשמי לטריטוריה שלילית ורחוק ב-10% מהשיא שרשם בחודש מאי. החוזים העתידיים על הדאו מאותתים כעת על כך שהפאניקה תגיע גם לדאו בפתיחת המסחר.

הדאקס

פאניקה בשווקים
 פאניקה בשווקים

מוקדם יותר השנה מדד הדאקס הגרמני נחשב לאחד מהמדדים עם הביצועים הטובים ביותר כאשר רשם תשואה של 20% ב-4 החודשים הראשונים של השנה. אולם, היום המדד צונח ביותר מ-3% וביחד עם הירידות בשבוע שעבר כמעט וגילח את התשואה החיובית שרשם מתחילת השנה.