ייצוגית ב-244 מיליון שקל נגד בזק - בגין תמחור מונופוליסטי

לטענת התובע, בזק ניצלה את מעמדה כמונופול בתחום הטלפוניה ותשתית האינטרנט כשתמחרה את שירותיה באופן שמנע תחרות ■ "מדובר במקרה קיצוני של אסטרטגיית תמחור בלתי הוגנת"

בזק ניצלה את מעמדה כמונופול בתחום הטלפוניה ותשתית האינטרנט כשתמחרה את שירותיה באופן שמנע תחרות בתחום הטלפוניה - כך כבר קבע בעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. את החבילה של "200 דקות שיחה" תמחרה בזק בשנת 2011 במחיר קמעונאי של 19.90 שקל, זאת בעוד שסיפקה את התשתית לאינטרנט - גורם הכרחי לצורך קבלת שירותי מספקי מוצרי טלפוניה מתחרים - במחיר של 25 שקל. לאחר שמשרד הממונה קבע את שקבע, בשבוע שעבר הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בזק. הנזק לציבור, טוען התובע, עומד על 244 מיליון שקל.

בבקשה לאישור התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד עידן איידן ממשרד איידן תירוש ושות', נטען כי מדובר ב"מקרה קיצוני של אסטרטגיית תמחור בלתי הוגנת המכונה 'הצרת מרווחים', כאשר המרווח בין מחיר התשומה למחיר הקמעונאי הוא שלילי, והוא עולה באופן מובהק לכדי ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי".

עוד נטען כי "בהתנהלותה זו דחקה בזק את מתחרותיה והגבילה את יכולתן לגייס לקוחות ולהגדיל את נתח השוק שלהן, אפילו אם היו הרבה יותר יעילות ממנה, באופן שהיה מביא להפחתת מחירים ארוכת-טווח בשוק הטלפוניה הנייחת, כתוצאה מקיומה של תחרות משוכללת".

בזק היא בעלת מונופול המעוגן בחוק על תחום הטלפוניה הנייחת בישראל. אלא שהתפתחות מוצרים של טלפונים מבוססי אינטרנט (טכנולוגיות Voip ו-Vob) הביאה ליצירת מוצרים מתחרים שאפשרו ניהול שיחות בטלפון ביתי, ללא צורך בתשתית של בזק. ואולם, העובדה שבזק היא מונופול גם בתחום תשתית האינטרנט איפשרה לבזק לנהוג במדיניות תמחור שחסמה תחרות, וזאת באמצעות יצירת פער שלילי בין המחיר של שירותי טלפוניה ללקוח הקצה - לבין המחיר שבו שיווקה בזק את תשתית האינטרנט שלה, ההכרחית כאמור לקבל שירות טלפון מחברה מתחרה.

בעבר התנתה בזק את רכישת שירות תשתית האינטרנט שלה ברכישת שירות טלפון ממנה. ב-2008 הורה משרד התקשורת לבזק לחדול מביצוע מדיניות תמחור זו, בשל הפגיעה בתחרות החופשית. אז החלה בזק לשווק את שירותי התשתית שלה במסלול של תשתית בלבד, אך זה תומחר, כאמור, במחיר של 25 שקל - מחיר שלא איפשר תחרות ממשית בשירותי הטלפוניה של בזק.

"מדיניות התמחור של בזק", נטען בתביעה, "הובילה לנסיבות קיצוניות, בהן אפילו אם מתחרותיה היו מספקות את שירותי הטלפוניה בחינם - עדיין המחיר הקמעונאי של בזק היה זול יותר".

בתביעה הובאו דברים מתוך קביעת הממונה על ההגבלים מנובמבר אשתקד. בין היתר ציין משרד הממונה כי "מבצע 200 דקות (ומבצעים אחרים מסוגו שלא נדונו בקביעה זו) שימש את בזק כאמצעי למניעת מעבר לקוחות אל מתחרותיה, ובפרט מעבר של לקוחות שמאפייני השימוש שלהם תואמים לאלה שהוצעו במבצע".

לפי חוות-דעת כלכלית שצורפה לבקשה לאישור התביעה, הנזק ללקוחות הטלפוניה הקווית עומד על 244 מיליון שקל. בית המשפט מתבקש להורות לבזק להחזיר את הסכום ללקוחות.

בזק טרם הגישה תשובה לבקשה.