AHAVA בדרך להימכר לפוסון הסינית לפי שווי של 300 מיליון שקל

בעלי המניות המרכזיים ביצרנית הקוסמטיקה הם חברת גאון אחזקות, קרן שמרוק, משפחת לבנת וקיבוץ מצפה שלם ■ פוסון אמורה להחזיק לפחות 51% ממניות AHAVA

מפעל אהבה בקיבוץ מצפה שלם /צילום: איל יצהר
מפעל אהבה בקיבוץ מצפה שלם /צילום: איל יצהר

התקדמות במהלך המכירה של יצרנית מוצרי הקוסמטיקה אהבה (AHAVA). היום (ג') עדכנה חברת גאון אחזקות , בעלת כ-16% ממניות החברה, כי נחתם מסמך עקרונות למכירת מניות אהבה, כולן או חלקן, על-ידי בעלי המניות הקיימים. מלבד גאון אחזקות, בעלי המניות המרכזיים בחברה הם קרן שמרוק האמריקאית, משפחת לבנת וקיבוץ מצפה שלם.

הרוכשת המיועדת היא ככל הידוע ענקית ההשקעות הסינית פוסון, הפועלת במקביל בחודשים האחרונים להשלמת רכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס מידי קבוצת דלק.

מסמך העקרונות קובע כי שווי פעילות אהבה בעסקה יעמוד על 300 מיליון שקל. נראה כי ברקע להתעניינותה של פוסון בחברה עומדת מגמת החדירה של חברות קוסמטיקה לשוק הסיני.

היקף המניות הסופי שיירכש טרם נקבע, אולם בכל מקרה פוסון צפויה להפוך לבעלת השליטה באהבה. השקעתה של גאון באהבה רשומה בספרים בסך של 18 מיליון שקל, נמוך משמעותית מהערך שמשקף שווי העסקה לחלקה בחברת הקוסמטיקה.

בגאון ציינו היום כי במסגרת העסקה נקבע כי פוסון תחזיק לפחות 51% ממניות אהבה, ובמקרה בו תחזיק פחות מ-100% מהמניות, ייחתם בינה לבין בעלי המניות הקיימים הסכם שיסדיר את ניהול החברה, יגן על בעלי מניות המיעוט בה ויסדיר "את התנאים בהם יוכלו בעלי מניות המיעוט לממש את החזקותיהם באהבה".

לפוסון ניתנה בלעדיות בניהול המשא-ומתן מול בעלי המניות לתקופה של 90 ימים, והשלמת העסקה כפופה, בין היתר, להשלמת בדיקת נאותות ולאישורים נוספים.

מס' העובדים ירד

אהבה מייצרת ומוכרת מוצרי קוסמטיקה לטיפוח העור המיוצרים ממינרלים ובוץ המופקים בים המלח. החברה, המתמקדת בסגמנט תכשירי טיפוח העור, סיימה את שנת 2014 עם מכירות של 183 מיליון שקל, ובסוף 2014 העסיקה 225 עובדים - ירידה של 25% ביחס למספר העובדים ב-2013.

באחרונה נחשף ב"גלובס" כי אהבה מתכננת להעביר את פעילות הייצור שלה מתוך שטח קיבוץ מצפה שלם, הנמצא מחוץ לתחומי הקו הירוק, לשטח המועצה האזורית הסמוכה תמר, ולהשקיע בהקמת מפעל חדש כ-10 מיליון שקל.

על אהבה הופעלו בשנים האחרונות לחצים מצד ארגוני שמאל וגורמים פרו-פלסטינים בחו"ל, ולפני כ-3 שנים היא אף נאלצה לסגור סניף בלונדון, לאחר שזה הפך למוקד של הפגנות שקראו להחרים את המוצרים, בגלל שמקורם בשטחים שכבשה ישראל ב-1967.

אהבה היא אינה החברה הישראלית הראשונה המעבירה פעילות ייצור מהשטחים אל תוך תחומי הקו הירוק. קדמו לה, בין היתר, סודהסטרים (שהוציאה את המפעל שלה מאזור התעשייה מעלה-אדומים), והחברות בייגל בייגל ומולטילוק (שעזבו את אזור התעשייה ברקן).

המפעל של אהבה ממוקם כאמור על קרקע של קיבוץ מצפה שלם שבמדבר יהודה, באזור המועצה האזורית מגילות, כ-13 ק"מ מצפון לעין-גדי. לפי הסכם שנחתם בין אהבה לבין הקיבוץ באוקטובר 2008 שכרה החברה קרקע בשטח של כ-6,000 מ"ר מהקיבוץ ל-10 שנים, עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות, וב-2014 דמי השכירות עבור השטח עמדו על כ-530 אלף שקל. מטה החברה ממוקם באיירפורט סיטי הסמוך לנתב"ג.

אהבה מפעילה בארץ פחות מ-10 נקודות מכירה, ומוצריה משווקים ביותר מ-30 מדיניות ברחבי העולם. במהלך 2014 סגרה החברה שני סניפים בישראל.

מגאון אחזקות, שבשליטת קבוצת ויולה, נמסר כי "עסקה זו מהווה נדבך חשוב נוסף ביישום האסטרטגיה של הקבוצה למיקוד פעילותה בתחום התשתיות הזורמות ולמימוש ההחזקות שאינן נמנות עם פעילויות הליבה של הקבוצה".