55 חודשי מאסר ליועץ מס שהונה את לקוחותיו במיליונים

יוסף סמאט גנב כ-4 מיליון שקל שהעבירו לקוחותיו דרכו לרשויות המס ■ בעבר הוא הורשע בגניבת כספים מחברה בה שימש כחשב ■ הלקוחות: "אילו נשלל רישיונו מיד עם הרשעתו הקודמת כמתבקש, היה ניתן למנוע את מעשיו"

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

בדצמבר 2008 נחשפה בתוכנית "שומר מסך" של העיתונאי אמנון לוי בערוץ 10 המעילה הגדולה של יועץ המס יוסף סאמט. בתוכנית הופיעו לקוחות של סאמט, בהם 3 רופאים יוצאי רוסיה, שסיפרו כיצד באו לייעוץ אצל סאמט, שילמו לו את מיטב כספם ונתנו בו את אמונם, אך בחלוף הזמן גילו לאכזבתם ולתדהמתם כי סאמט גנב כספים מחשבונותיהם, ואילו את הצ'קים שלהם שיועדו למס הכנסה הפקיד בחשבונו הפרטי, בחשבון אשתו ובחשבונותיהם של אנשי השוק האפור.

כמעט 7 שנים חלפו מאז, ואתמול (א') הגיע יום הדין של סאמט. שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, לימור מרגולין-יחידי, גזרה אתמול על סאמט, שהורשע בהונאת לקוחותיו, עונש של 55 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, קנס בסך 40 אלף שקל ופיצוי בסך כולל של 1.27 מיליון שקל.

סאמט הורשע במסגרת הסדר טיעון כי בין השנים 2002-2008 הוא גנב כמעט 4 מיליון שקלים מלקוחות שפנו אליו לייעוץ. בדומה לטענות שעלו בתחקיר של ערוץ 10, סאמט הורשע כי הסב והמיר בשוק האפור תשלומים שנתנו לו לקוחותיו עבור רשויות המס ושלשל אותם לכיסו. בשל מעשיו אלה נוצרו ללקוחותיו במשך שנים, מבלי שידעו על כך, חובות גדולים לרשויות המס.

סאמט הורשע בריבוי עבירות של גניבה בידי מורשה, ריבוי עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות תוך זיוף מסמכים ובעבירות נוספות. בנוסף הוא הורשע גם בהשמטת ההכנסות ממעשי העבירה במטרה להתחמק ממס, כאשר סכום ההשמטות במשך 6 שנות מס עומד על כ-3.8 מיליון שקל.

שימוש לרעה בתפקיד

בגזר הדין נתנה השופטת ביטוי מיוחד להיבט המעילה באמון על-ידי נושא תפקיד, ואמרה כי "בבואי לבחון את חומרת מעשי הנאשם בנסיבותיהם, אני לוקחת בחשבון בראש ובראשונה את מעמדו של הנאשם ואת ההשלכה של מעמד זה לחומרה על היבטי הפרת האמון מול הלקוחות הנפגעים ומול הרשויות".

לדברי השופטת, תפקידו של יועץ המס הוא, בין היתר, לשמש גורם מקשר בין ציבור הנישומים לבין רשויות המס ולעמוד בקשר עם הרשויות, וחיוניותו לניהול הליכי דיווח וגבייה נאותים היא רבה.

"ביצוע עבירות מס על-ידי נאשם שהוא יועץ מס בעל ידע מקצועי הנובע מהכשרתו, מהווה שימוש לרעה בתפקיד ובמעמד, פוגע במידה ניכרת באמון הציבור במערכת בכללותה ובציבור יועצי המס ופוגע באמון הרשויות בגורמים אלה, וזאת בנוסף לפגיעה בלקוחות עצמם", כתבה מרגולין-יחידי.

ענישה משמעותית

עוד קבעה השופטת, בין היתר, כי "מדובר במעשים שבוצעו משיקולים של כדאיות כלכלית והסבו נזקים כבדים ללקוחות ולציבור בכללותו. מעשים כאלה מחייבים ככלל ענישה משמעותית שתעקר את הכדאיות בביצועם, מה גם שנכון לעת הזו לא הושבו הכספים כלל, ולא הוסרו המחדלים, כך שטובת הנאה שהפיק הנאשם מהכספים, גם אם היום אינם עוד בידו, היא מלאה".

השופטת ציינה כי סאמט הודה במעשים במסגרת ההסדר והביע חרטה מילולית, "אך הוא לא פעל להשבת נזקי הלקוחות ולהסדרת המחדל מול רשויות המס במהלך כל השנים הארוכות.

כמו כן הזכירה השופטת כי לסאמט יש עבר פלילי ביחס לעבירות שביצע בעברו. סאמט שימש בשנים 1998-1999 כחשב ומנהל בחברת שמלוק רבן פרסום ושיווק. ב-2006 הוא הורשע כי גנב חצי מיליון שקל מהחברה באמצעות זיוף חתימותיהם של מורשי החתימה של החברה ומשיכת צ'קים שלא כדין, ונידון לשנת מאסר.

אז יועץ המס הרמאי ילך בקרוב לכלא, אבל את קורבנותיו זה לא מנחם. בדף האינטרנט שפתחו הקורבנות הם כתבו היום: "אילו נשלל רישיונו של סאמט מיד עם הרשעתו (הקודמת. ח',מ') כמתבקש, היה ניתן למנוע את מעשיו והרס משפחות ועסקים נוספים. לא ייתכן כי המדינה תאפשר לנוכלים שהורשעו בדין לייצג אותנו מולה!".

את התיק נגד סאמט ניהלה עו"ד מינה זמיר מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).