"החשיפה וההיכרות האישית בנטוורקינג מביאה אנשים לעסק"

בעלי עסקים קטנים נתקלים פעמים רבות במחסום בבואם לשווק את העסק למטרות קידום ■ ארגוני נטוורקינג, המחברים ביניהם ומעניקים ייעוץ, עשויים לתרום למינוף העסק והרחבתו

נטוורקינג / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נטוורקינג / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה מטעם "עסקים עושים עסקים"

"מעל 60 שנה אני עוסק בפיתוח וגידול צמחים ננסיים בעציצים, העסק שלי עצמאי וכל חיי שיווקתי ופרסמתי את עצמי לבד. ניסיתי לשווק את העסק לחברות גדולות ולכנסים יוקרתיים, אבל לא הצלחתי. רק כאשר קיבלתי סיוע ושיניתי את המיתוג שלי, התחילה פריצת הדרך האמיתית", מספר ישראל רף, בעל חממה לצמחים בבנימינה - "ישראל רף - מסרים ממותגים בעציצים.

בעבר, רף ייצא את העציצים אותם פיתח. בשנים האחרונות הוא מתרכז בעיקר בשוק המקומי "אני כותב בהרבה בלוגים ופעיל ברשת על מנת להפיץ את המוצר והרעיון שלי. באחד הימים נתקלתי באתר של 'עסקים עושים עסקים', והרעיון מצא חן בעיניי, הצטרפתי לקבוצה בחדרה, והפכתי לחבר מן המניין. זה פתח עבורי ערוץ חדש להגברת מודעות למוצרים שלי, דרך מאות אנשים שמסייעים לי להפיץ את השמועה בנוגע אליהם".

קהילה תומכת ומייעצת

בעלי עסקים קטנים נתקלים באתגרים רבים הנוגעים לשיווק ומיתוג בעת הקמת העסק שלהם ותחזוקו. על מנת לענות על צרכיהם, קמו ארגונים שונים, הפועלים למענם בשיטת הנטוורקינג, כדי לקדם אותם עסקית. "עסקים עושים עסקים" הוא ארגון שכזה אשר הוקם לפני כ-6 שנים על ידי יזם האינטרנט משה חרלופסקי, אשר הבין שלהיות בעל עסק קטן אומר בין יתר הדברים כי לעיתים אתה בודד וזקוק לקהילה תומכת כדי להמשיך ולהתפתח. "בעלי עסקים רגישים יותר למלחמות, לפגעי מזג האוויר, זו אוכלוסייה שזקוקה לקהילה המאפשרת להתפתח", אומרת מיקה קפטור, מאמנת מנהלים בדרג ביניים בארגון, "יש בארגון מגוון גדול של מקצועות ושילובים רב גוניים, והוא מחבר אנשים שבדרך אחרת לא היו נפגשים. במפגשי הנטוורקינג בעל העסק נותן לאחרים לטעום ממה שהוא יודע לעשות והם ממנפים את העסק שלו מפה לאוזן".

קפטור מציינת שכל קבוצת נטוורקינג מפתחת תרבות ארגונית משלה. למפגשים, הנערכים בתשלום, מבנה קבוע בו כל אחד מבעלי העסקים מציג בהרחבה את המיומנות שלו; מספר האנשים בכל קבוצה נע בין 12 ועד 70, כאשר ישנה הקפדה שלא תתקיים תחרות פנימית. "בנוסף, יש לכך ערך חברתי. אנשים פוגשים אנשים אחרים שלא היו פוגשים בסביבה הטבעית שלהם. הם משתתפים בסדנאות של חברי הקבוצה ונפגשים איתם פרטנית. מדי פעם אנו מתמקדים בבעל עסק שמתחבט בדילמות שבעלי עסקים חווים בשלב כזה או אחר של העסק: איך נכון יותר לשווק את העסק, מה קהל היעד שלי, איך לקדם מוצר בפייסבוק, האם לעבור מסטאטוס של עובד פטור לעוסק מורשה".

קפטור מוסיפה כי בצוות היועצים יושבים רו"ח, עו"ד, אנשים העוסקים בשיווק או מיתוג, מאמנים, בעלי עסקים שיש להם ניסיון, וכל אחד מהם מביע את עמדתו. "בעלי עסקים לעתים לא מודעים למגוון האפשרויות שקיים. זה פוקח לאנשים עיניים ומאפשר להם לחשוב איך אפשר לעשות את הדברים אחרת", היא מסכמת.

"רציתי לעשות שינוי בעסק אבל לא ידעתי מה אני רוצה", מספר רף, "באחד המפגשים של עסקים עושים עסקים, קיבלתי הרבה רעיונות, והרעיון המרכזי שעלה הוא שאני למעשה צריך לשווק ולמכור את המסרים הקשורים בעציצים ולא את רק את העציצים. החלטתי לשנות את המיתוג והנראות של העסק. עשיתי מתיחת פנים לאתר וכרטיס הביקור, התייעצתי עם מומחים בנושאים שונים, וכאן התחילה פריצת הדרך האמיתית. היום אני יכול ללכת לחברות יוקרתיות ולשווק את העסק שלי. בכל יום אני מקבל פניות מהאינטרנט. נכון לעכשיו, מאגר הלקוחות שלי גדל במאה אחוז".

עסקים עושים עסקים- נטוורקינג/ צילום: עידו רוזנטל
 עסקים עושים עסקים- נטוורקינג/ צילום: עידו רוזנטל

המטרה של כולם להרוויח

ב"עסקים עושים עסקים" חברים 40 אלף בעלי עסקים קטנים עד בינוניים, ב-50 קבוצות נטוורקינג שונות המקיימות מפגשים בכל רחבי הארץ. מגוון העסקים הוא רחב: ממציירי אריחים ועד רו"ח, מאופטיקאים ועד סורגות צעצועים. "יש כאן ניסיון של קבוצות אנשים שרוצים לקדם את עצמם ואת האחר שעושים זאת מתוך הכרה והבנה שאי אפשר להילחם לבד ולעבוד בחלל ריק", אומרת קפטור. "כשמתייעצים עם יועצים ארגוניים או אנשים בעלי שנות וותק בעסק שלהם, מעבר לפרופורציות זה נותן הרגשה שאתה לא לבד מול הקשיים שכולנו מתמודדים איתם. המטרה של כולם היא להרוויח כסף, ולגדול כעסקים. בדרך נוצרת קהילה שהעזרה בה הדדית, והרצון שלה שחבריה יצליחו".

"החשיפה וההיכרות האישית בנטוורקינג עזרה לי להביא יותר אנשים לעסק", מסכימה ורד פרן, שפית המתמחה במזון לבעלי רגישויות, שגם מעבירה סדנאות בישול, "השיווק יותר חזק כשאנשים מכירים אותך, חווים אותך ומחבבים אותך. ברגע שנבנה אמון בבעל העסק ובמוצר שהוא מוכר, זה מייצר מוטיבציה בקרב חברי הקבוצה להמליץ למעגלים הקרובים שלהם והם הופכים להיות המשווקים האישיים שלך. כמו כן, "נחשפתי לאנשי עסקים מומחים שנותנים ייעוץ. אדם שפותח עסק נמצא לבד מול כל צרות העולם, קבוצה נותנת תמיכה כי כולם בה נמצאים במקום זהה לשלך, ומי שיכול עוזר, ובסופו של דבר עצות כמו לאיזו חברת אשראי יש שירות טוב יותר זה מה שעושה את ההבדל. אם הייתי לבד הייתי צריכה לעשות סקר שוק ולבחור ספקים לבד. הנטוורקינג זה פשוט מקצר תהליכים", היא אומרת.

"נטוורקינג זה דרך חיים", מסכם אריה גלר, מנטור ומייסד קבוצת צוות המצטיינים בארגון, "זו השקעה באנשי השיווק פוטנציאלים שיקדמו את העסק שלי, דרך לשיתופי פעולה וכר להתפתחות של מעגלי כוח בין אנשים ועסקים ממקצועות משיקים".