וטרינר שופרסל: רוב העופות בישראל מכילים סלמונלה

ד"ר יוני ינון משירות המזון הארצי במשרד הבריאות: "בעופות יש סלמונלה וחיידקים נוספים. לכן חובה לבשל אותם. יש לנו תוכנית לאומית והסברתית להפחתת החיידקים. זה קיים בעופות גולמיים, אותם אין לצרוך ללא טיפול תרמי"

עופות / צילום: תמר מצפי
עופות / צילום: תמר מצפי

בדיון שהתקיים היום (ה') בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא "רפורמת הקורנפלקס" בחוק ההסדרים, אמר הווטרינר הראשי ברשת שופרסל, ד"ר רוני סורקיס: "ידוע שבמדינת ישראל רוב העופות מכילים סלמונלה. אנחנו מקפידים בעניין ככל שאנחנו יכולים, אבל משרד הבריאות מגיע מפעם לפעם עם צוותי תקשורת ומנגח אותנו, והדבר אינו ראוי".

חברי הכנסת שנכחו בדיון - שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, איציק שמולי, מאיר כהן והיו"ר אלי אלאלוף - הגיבו בהפתעה למשמע טענתו של ד"ר סורקיס. "אם ברוב העופות יש סלמונלה, יש להחרים מרשתות השיווק את כולם", אמרה ח"כ גרמן. "מה עושות הרשויות אחרי שמוצאים סלמונלה בעוף במהלך ביקורת בחנות מכולת?" שאל ח"כ כהן.

בתגובה אמר ד"ר יוני ינון משירות המזון הארצי במשרד הבריאות: "בעופות יש סלמונלה ויש גם חיידקים נוספים. לכן חובה לבשל אותם. יש לנו תוכנית לאומית והסברתית להפחתת החיידקים, כמו בכל העולם. זה קיים בעופות גולמיים, אותם אין לצרוך ללא טיפול תרמי. אנחנו לא מחפשים טיפול ברמת המשווק, רק ברמה הלאומית, כמו טיפול בלולים וכדומה".

בתגובה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף: "דבריך מקוממים, אולם אני משוכנע שאינכם מאפשרים מכירה של עופות המסוכנים לבריאות הציבור".

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת מקיימת בימים אלה דיונים מרתוניים בסעיפי חוק ההסדרים, בהם הפרק המכונה "רפורמת הקורנפלקס". פרק זה עוסק בעיקר בהסרת עיכובים וחסמים ביורוקרטיים ובפישוט תהליכי יבוא של מזון יבש לישראל, העשויים להביא להפחתת מחירי המזון לצרכן.

על-פי המוצע ברפורמה, יתבצע פיקוח מוקפד על תקינות ואיכות המזון בתהליכי הייצור, היבוא, היצוא והשיווק של מוצרי מזון, בפרט אלה הנחשבים "רגישים" כמו בשר ומוצריו, תוספי תזונה, מזון לצרכים בריאותיים מיוחדים ועוד. על-פי ההצעה, תוחמר ענישת יצרנים, יבואנים ומשווקים שלא יעמדו בדרישות החוק.

במהלך הדיון טענה עו"ד לילך דחוח מרשת קו-אופ הרבוע הכחול כי הסעיף הדורש כי עוסק במזון לא ימכור מזון בניגוד להוראות החוק ולתקנות, מחמיר מדי עם המשווקים: "זה פתח לתביעות ייצוגיות אינסופיות. מדוע שאני אהיה אחראית על תקלות של יצרן, כפי שהיו לדוגמה בפרשת רמדיה?"

מנכ"ל ארגון "אמון הציבור", רונן רגב-כביר, השיב לה: "חובה להשית אחריות גם על משווקים, עם כלים ברורים והכוונה".

מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אלי גורדון, אמר: "ברור לגמרי שליבואן וליצרן יש אחריות רבה יותר, אולם ייתכן מצב בו אחסון לא נכון, שנגרם כתוצאה מרשלנות המשווק, פוגע במזון".