אפליקציית הנסיעות המשותפות הישראלית תהווה אתגר לאובר?

האפליקציה הישראלית "לזוז" מאפשרת למשתמשים לתפוס טרמפים תמורת אסימונים ומדברת על "חלוקה הוגנת של העושר"

האתר של לזוז / צילום: מתוך האתר
האתר של לזוז / צילום: מתוך האתר

במובנים רבים, אובר (Uber) מגלמת את ההיפר קפיטליזם. האלגוריתם שלה, שמאפשר להעלות את המחירים במקרים על עלייה בביקוש או הרעה במזג האוויר, הוא - במקרים רבים - מקור לכעס כלפי השירות. מבקרים מסוימים אומרים כי החברה מתעלמת מרגולציה ממשלתית. טרביס קלניק, המנכ"ל, משווה את עבודתו לעריכה של קמפיין בחירות. ועד כה, זה לא היה קמפיין חלק. נרשמו התפרצויות לאירועים שערכה החברה, במחאה על התנהלותה, מתנגדיה צעדו במחאה מחוץ למטה החברה בסן פרנסיסקו ואף הפריעו לריאיון טלוויזיוני שנערך עם קלניק.

בצד השני של העולם, שי זלוף מקווה להקים אנטי אובר. בישראל, הקים המורה ליוגה לשעבר את "לזוז", מעין קואופרטיב נסיעות. באמצעות האפליקציה של הארגון, מתנדבים מעניקים לאנשים טרמפים בתמורה לאסימונים שבהם יוכלו להשתמש מאוחר יותר לצורך נסיעות. הקבוצה העומדת מאחורי "לזוז" מדברת הרבה על "אחריות חברתית", הקלה על עומסי התנועה בתוך ערים ושימור הסביבה, כמו גם על "חלוקה הוגנת של העושר". "לא רציתי לעשות סתם עוד אפליקציה", אומר זלוף, "מה שחשוב לי הוא להקים תנועה".

לזוז החלה לפתח מטבע דיגיטלי משלה ב-2013, המבוסס על הטכנולוגיה העומדת מאחורי הביטקוין. האסימונים של לזוז - המכונים "זוזים" - משמשים לא רק לצורך מתן תמורה לנהגים, אלא גם ניתנים לכ-80 המתכנתים המעניקים שירותים בהתנדבות לצורך שיפור האפליקציה. זוז אחד שווה בערך לסנט של דולר; בערך הנוכחי, הזמנת נסיעה באמצעות האפליקציה עולה כעשירית מהמחיר שגובים באובר, כך אומר זלוף, שעבד בעבר כמתכנת במיקור חוץ באיביי ובחברת ברודקום. לזוז בוחנת את אפליקציית שיתוף הנסיעות בישראל מאז חודש יולי ובימים אלה היא מנסה להשיק אותה ברחבי העולם. אחד המסרים באתר של האפליקציה מכריז בצניעות: "סוף הקפיטליזם החל".

ישראל מהווה קרקע פוריה לסוג כזה של "טוויסט" אידיאליסטי באחד התחומים החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה. לא רק שהיא כוללת את אחת מסצנות הסטארט-אפים המוצלחות ביותר מחוץ לעמק הסיליקון, אלא שהיא אחת הארצות המפותחות הבודדות שבהן נסיעה בטרמפים מהווה עדיין דרך שכיחה לנסוע ממקום למקום, בקהילות מסוימות. ישראל הוקמה על בסיס אידיאלים סוציאליסטים, ובשנת 2011, העלייה ביוקר המחיה הביאה לאחת המחאות הגדולות בתולדות המדינה ומאות אלפי אנשים יצאו לרחובות. זלוף אומר שתנועת המחאה היוותה את מקור ההשראה של "לזוז".

אפליקציות אחרות להזמנת נסיעות נושאות את עיניהם לישראל מסיבות אחרות. לאוכלוסייה הגדולה והאמידה במדינה יש הרבה טלפונים חכמים וכסף פנוי לצורך שימוש במוניות. השוק נשלט על-ידי סטארט-אפ מקומי בשם Gett (לשעבר "גט טקסי") עד אוגוסט 2014. בחודש זה החלה אובר להשקיע כספים רבים לצורך חדירה לשוק. Gett היתה האפליקציה הפופולרית ביותר בישראל לנסיעות באנדרואיד ברוב הימים בחודש אוגוסט 2015 מבחינת מספר ההורדות, ואובר ניצבה במקום העשירי, כך על-פי חברת המחקר לאפליקציות App Annie. לזוז בקושי הגיעה לרשימת 500 האפליקציות המובילות ביום נתון. "אנחנו מודעים ללזוז, ומאחלים להם הצלחה רבה", כך אמר דובר מטעם אובר. "אפליקציות כמו לזוז לא רק מוכיחות שיש דרישה מצד צרכנים למוצר לשיתוף נסיעות, אלא שחברות אחרות חולקות את החזון שלנו לגבי ניידות בעתיד". גוגל, שרכשה את חברת הניווט הישראלית וייז תמורת מיליארד דולר בשנת 2013, החלה לבחון הקיץ שירות של שיתוף נסיעות משל עצמה בשם RideWith בתל אביב.

רוב הסיכויים שלזוז לא תתפוס את מקומן של חברות מבוססות כמו אובר ו-Gett מכיוון שהאופי המבוזר שלה ותקציב השיווק הכמעט אפסי עשויים לגרום לה להיראות לא אמינה, כך אמר ארון סנדאררג'אן, פרופסור לעסקים באוניברסיטת ניו יורק שהמחקר האחרון שלו מתמקד בכלכלת השיתוף. לדבריו, "יש גבול ליכולת של מערכת מבוזרת כמו זו. אנשים עדיין מוכנים לשלם תמורת לוגיסטיקה טובה יותר, מערכת אמינה יותר - ואלו עדיין דברים שכדאי יותר לעשות באמצעות פלטפורמה ריכוזית".

למרות שלא קל ללזוז לפרוץ לעצמה דרך, היא מתחילה לצבור בסיס תומכים נלהב. עד כה, נרשמו לשימוש באפליקציה 2,500 איש, והיא זמינה רק על טלפונים חכמים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. משתמשים השאירו תגובות נלהבות בחנות Google Play ובטוויטר לגבי האפליקציה, ולעתים קרובות הם משתמשים במלים כמו "מהפכני". מפתח הביטקוין ג'ף גרזיק אומר שלאפליקציית נסיעות מבוזרת כמו לזוז יש פוטנציאל "לחסל את אובר ו-Lyft". השלישייה העומדת מאחורי הפרויקט גייסה 120,000 דולר מתומכים וחברים ושכנעה את ארנסט אנד יאנג לספק לה שירותי ראיית חשבון בתמורה לאסימונים דיגיטליים, מספר זלוף. דוברת מטעם ארנסט אנד יאנג, סירבה למסור תגובה. לדברי זלוף, השלב הבא הוא לגייס מיליון דולר כדי לפתח גרסה לאייפון ותכונות נוספות.

יחיאל יוגב, מהנדס תעשייה בן 37 המתגורר במגדל העמק, משתמש באפליקציה מראשית דרכה. הוא פתח דף פייסבוק כדי לקדם את לזוז לאחר שגילה את האפליקציה לאחר שקרא על ביטקוין. יוגב השתמש בלזוז לאחרונה כדי להשיג טרמפ לחיפה. "אני פותח את האפליקציה, וזה ממש כמו לעצור טרמפים. כשהייתי חייל אהבתי לנסוע בטרמפים. האנושות צריכה להתייעל על-ידי שיפור הקשר בין אנשים".