אבן קיסר איבדה 1.4 מיליארד ד' מהשיא; 2 דירקטורים התפטרו

המניה איבדה מהשיא 57% למחיר המשקף שווי חברה של 1.1 מיליארד דולר ■ הערכות: מאבקי כוחות בין הדירקטורים המתפטרים, רם בלינקוב ואבנר נוה, ליו"ר אבן קיסר מקסים אוחנה, דחפו לפרישתם רגע לפני שהיו אמורים לעמוד לבחירה מחדש

בתוך 60 יממות הפכה מניית אבן קיסר הישראלית מאהובת ציבור המשקיעים בוול סטריט למוקצה מחמת מיאוס. יצרנית משטחי הקוורץ שנולדה בקיבוץ שדות ים איבדה מהשיא אליו נסקה בסוף יולי האחרון - 71.74 דולר למניה, 57% מערכה ונפלה בסוף השבוע האחרון למחיר שפל בו לא שהתה מאז יולי 2013 - 31.05 דולר, המשקף שווי חברה של 1.1 מיליארד דולר. משמע - החברה מחקה משוויה בשיא 1.4 מיליארד דולר, לא משהו שהולך ברגל.

הנפילה של מניית אבן קיסר החלה בתחילת אוגוסט האחרון, אז הורידה החברה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, ו-וול סטריט החלה לחשוש מהאטה בקצבי הצמיחה של החברה הישראלית; הנפילה המשיכה באמצע אוגוסט כשבית השקעות קטן ואלמוני, Spruce Point, שמתמחה בפוזיציות שורט, טען שמשטחי העבודה למטבח של החברה לא עומדים בתקנים הנדרשים, וכי היא מטעה את ציבור לקוחותיה, ולכן מצויה "בסיכון מתמיד של אי עמידה בתחזיות"; והצניחה נמשכה בסוף השבוע כשהחברה הודיעה על התפטרות דירקטור נוסף, שני תוך פחות מעשרה ימים. וול סטריט כנראה ראתה בהתפתחות זו הוכחה למשבר ניהולי, וכך איבדה המניה בסופ"ש תוך יממה 17%.

ייתכן מאוד שכל הסיבות הללו הן פשוט תירוץ של וול סטריט - כפי שקורה לא אחת - להוציא את האוויר מהבועה של אבן קיסר ולתמחר אותה לפי מכפיל מציאותי מעט יותר: כעת הוא 13 בגין שנת 2015, לעומת 30 לפי מחיר השיא שנקבע כאמור בשלהי יולי.

כך או אחרת, שלוש ההתפתחויות המוזכרות מעוררות לא מעט סימני שאלה באשר למתרחש במסדרונות החברה הקיבוצית המצליחה. קוורץ, נזכיר, הוא המינרל החזק ביותר בטבע אחרי יהלום; שקוף, צלול וקשה מפלדה - תכונות שהופכות אותו לפופולרי כבסיס למשטחי עבודה במטבח.

ונחזור להתפתחות האחרונה. בסוף השבוע הודיעה אבן קיסר על התפטרות הדירקטור אבנר נוה, פחות מ-10 ימים לאחר ההתפטרותו של רם בלינקוב מדירקטוריון החברה. בהודעתה לא נמסר הסבר להתפטרות נוה, ואבן קיסר ציינה רק כי "הדירקטוריון מחויב לממשל תאגידי חזק, והוא מאשרר את ביטחונו בהנהלת החברה והאסטרטגיה שלה". ציטוט זה, כפי שיתברר בהמשך, הוא די משמעותי.

למנכ"ל שירן אושרו 360 אלף אופציות

מקסים אוחנה, יו"ר אבן קיסר, ציין בהודעה כי "הדירקטוריון והחברה מרוויחים מדיון בריא, דעות ותפיסות עולם שונות בתוך חדר הדירקטוריון. התפטרות שני הדירקטורים אינה מעידה על חילוקי דעות באשר לעסקי החברה, דוחותיה, דיווחיה לציבור, או חששות באשר למהלכים שלכאורה אינם ישרים. כל חברי הדירקטוריון של אבן קיסר תומכים באופן מוחלט בהנהלת החברה ובאסטרטגיה הנוכחית שלה".

מה שאוחנה למעשה מנסה לבטל בהצהרתו הוא את החשש כי הדירקטוריון לא עומד מאחורי מנכ"ל החברה, יוס שירן.

מקורבים לחברה ולדירקטוריון טוענים כי אין דבר וחצי דבר בחשש זה, וכי הדירקטוריון מסופק וגאה בתפקודו של שירן ומאמין כי החברה איתנה ובריאה. לפחות הוכחה רשמית אחת לכך ניתן למצוא באישור האסיפה הכללית של אבן קיסר, שהתקיימה לפני שבועיים, להעניק לשירן חבילה חדשה של 360 אלף אופציות לפי מחיר מימוש הזהה למחיר המניה ביום כינוס האסיפה, ב-17 בספטמבר. ביום זה מחיר המניה עמד על 41.37 דולר, 33% מעל המחיר הנוכחי, דהיינו הרחק "מחוץ לכסף".

ועכשיו נחזור להתפטרות הדירקטורים. בלינקוב, בעברו מנכ"ל הוט, החל לכהן כדירקטור באבן קיסר בדצמבר 2013. נוה, תא"ל וטייס קרב במיל' ובהווה דירקטור במספר חברות ציבוריות אחרות דוגמת צור שמיר ואשטרום נכסים, החל לכהן בפברואר 2014. בחירה מחדש של דירקטורים באבן קיסר נעשית מדי שנה בחודש דצמבר, ולפי הערכות - שניים אלו הרגישו כי 'כיסאם מתנדנד', והם לא ייבחרו מחדש, ולכן בחרו להקדים ולפרוש מיוזמתם.

בלינקוב כיהן כדירקטור בלתי תלוי, ובהודעת הפרישה שלו מ-17 בספטמבר נאמר כי הוא "פורש על רקע הבדלי דעות לגבי לממשל התאגידי של הדירקטוריון, ובאשר להחלטה להעניק למנכ"ל חבילת אופציות חדשה". ביום זה, מניית אבן קיסר נותרה בעינה, בעוד שביום שישי, אז הודיע נוה על פרישה, איבדה המניה 17%.

והסיבות? ובכן, לפחות אחת מהן כנראה טמונה בעובדה שנוה היה דירקטור מטעם בעל השליטה באבן קיסר, קיבוץ שדות ים. ההערכות הן כי לנוה, כמו לבלינקוב, היו חילוקי דעות מול הקיבוץ על סוגיות כאלו ואחרות, והוא העדיף לפרוש ולא לחכות לרגע שבו לא יועמד מחדש לבחירה בדצמבר הקרוב. בלינקוב ונוה בחרו שלא להגיב לפניית "גלובס" בנושא.